מה משנה את מהלך ההיסטוריה: דחפים כלכליים והתנהגותם של המונים, או אישים דגולים המתעלים למעלה מגובה השעה? בוריס ג'ונסון מציע תשובה ברורה, ומוכיח אותה ממקרהו של אדם גדול מהחיים, שבכוח אישיותו ותושייתו, שנינותיו וגם שיגעונותיו הציל את העולם מגרמניה הנאצית: ראש ממשלת בריטניה וינסטון צ'רצ'יל. היה בו גרעין אישיותי נדיר ששינה הכול. ג'ונסון קורא לו אפקט צ'רצ'יל.

את סיפורו של צ'רצ'יל כתבו רבים, גם צ'רצ'יל עצמו, אבל לקרוא את ראש הממשלה הבריטי כותב עליו, זה אחר לחלוטין.  ג'ונסון מטייל הלוך ושוב בין נקודות מייצגות בתשעים שנות חייו של צ'רצ'יל, ומאיר מהן את ימינו שלנו – שאלמלא צ'רצ'יל היו נראים אחרת לגמרי. כשג'ונסון כותב על צ'רצ'יל, הוא כותב על הדמות שמהווה השראה עבורו, שכן רק כמה שנים אחרי שחתם את כתיבת 'אפקט צ'רצ'יל', הוא נכנס לנעליו. 

על צ'רצ'יל והיטלר
1. "היטלר הראה כמה רוע אפשר לחולל בעזרת אומנות הרטוריקה. צ'רצ'יל הדגים איך אפשר להשתמש בה כדי להציל את האנושות. אומרים שההבדל בין הנאומים של היטלר לנאומים של צ'רצ'יל הוא שהיטלר שכנע אנשים שהוא יכול לעשות הכול — ואילו צ'רצ'יל שכנע אנשים שהם יכולים לעשות הכול".

2. בימים אלה אנחנו מאמינים במעומעם כי הניצחון במלחמת העולם השנייה הושג בדם רוסי ובכסף אמריקני. ואף על פי שבמידה מסוימת זה נכון, נכון גם לומר שללא צ'רצ'יל, היטלר כמעט בוודאות היה מנצח.

התפיסות הפוליטיות של צ'רצ'יל
3. צ'רצ'יל ידע אינסטינקטיבית מה היה לא תקין בקומוניזם — הוא דיכא את החירות, הוא החליף את שיקול הדעת הפרטי בשליטה של המדינה, הוא היה כרוך בצמצום הדמוקרטיה, ולכן הוא היה משטר רודני. הוא גם הבין שרק קפיטליזם, על כל פגמיו, מסוגל לספק את רצונותיהם של בני האדם.
4. כלל האצבע הוא להיות "שמרן בעיקרון, אך ליברל ברגש".

עטיפת הספר ''אפקט צ'רצ'יל'' (צילום: יח''צ)
עטיפת הספר ''אפקט צ'רצ'יל'' (צילום: יח''צ)

העוצמה של צ'רצ'יל
5. דמותו היא ההפרכה המהדהדת לעמדתם של ההיסטוריונים המרקסיסטים הסבורים כי ההיסטוריה היא סיפור של כוחות כלכליים עצומים ולא של אישיים. הטענה שלי ב"אפקט צ'רצ'יל" היא שאדם אחד יכול לשנות את הסיפור כולו.
6. היה דבר אחד שהציבור היה יכול לומר על צ'רצ'יל בוודאות: לא היה דבר שהוא ביקש מהצבא הבריטי והוא לא היה עושה בעצמו.
7. "ישׁ שֶׁמַּבְעִירִים זְרָדִים יְבֵשִׁים', כתב ויליאם בטלר ייטס באחד משיריו הנבואיים הטובים ביותר, "וַאֲחֵרִים / יַבְעִירוּ עוֹלָם דָּלִיק שָׁלֵם בְּאַחַד הַחֲדָרִים". 1 אם תרצו לתאר אדם בעל מנוע של שישה ליטרים ו־12 צילינדרים שמכלה עולמות, זה צ'רצ'יל".
8. "צ'רצ'יל תמיד היה מודע לכך שהוא קטן ורטנוני ופחדן בבית הספר — זכרו את המקרה שבו זרקו עליו כדורי קריקט והוא ברח. וכך, בכוח הרצון שלו, הוא החליט להביס את הפחדנות שלו ואת הגמגום שלו, ולהיות החלשלוש בארבעים קילו שמרים משקולות כדי להגיע לגוף של השרירן צ'רלס אטלס. לאחר שהביס את הפחד שלו, ממשיך הטיעון, הביס בנקל כל מכשול אחר".

אתנחתא קומית
9. למשל הפעם שהוא ישב לכאורה ליד בישוף מתודיסט חסוד בקבלת פנים בקנדה — ומלצרית יפה וצעירה התקרבה עם מגש והציעה לשניהם כוסית של שרי. צ'רצ'יל לקח כוסית, אבל הבישוף אמר, "גבירתי, אני מעדיף לנאוף מאשר לשתות משקה מרעיל". או־אז סימן צ'רצ'יל לנערה ואמר לה, "תחזרי, חמודה, לא ידעתי שאפשר לבחור".