"אנחנו קורבנות של היצרנים": יום הסוכרת הבינלאומי שמצוין היום (ראשון) מזכיר לנו את מסוכנות המחלה החמורה שהולכת ופושטת, במיוחד בגיל מתקדם. מחלת הסוכרת עלולה ליצור סיבוכים נוספים, ואף לגרום למוות. מה עושים נגד זה, ומי אשם במגפה שהולכת וגוברת עם השנים? ד"ר מאיה רוזמן התייחסה לזה בתוכניתה השבועית ב-103FM, והסבירה למאזיניה מה היא חושבת שצריך לעשות נגד המחלה.

"לאחד משלושה מבוגרים בישראל יש סוכרת", פתחה רוזמן את דבריה בנתון הסטטיסטי העגום. "ככל שעולה הגיל, יש יותר סוכרתיים ויותר חולי סוכרת, וזה מתחיל הרבה לפני שאפשר לגלות את המחלה". היא הוסיפה: "זה לא רק עניין של תורשה אלא אולי בעיקר של עודף משקל, חוסר פעילות גופנית ותזונה לא מאוזנת שמכילה הרבה ממתקים, מתוקים ושומן ומעט מדי חלבונים וסיבים תזונתיים".

"לפני כמה שנים החוק למניעת סוכרת היה שכל ארוחה צריכה לכלול שילוב של חלבונים ופחמימות מלאות", סיפרה. "היום השתנתה הגישה, והרעיון הוא לוותר כמה שאפשר על כל הפחמימות, ובעיקר לא לאכול מזונות שמכילים סוכר. אפילו באשר לפירות כדאי לשים לב ולא לאכול אותם כארוחה עצמה, אלא כקינוח או בשילוב עם מרכיבים נוספים לוויסות רמת הסוכר". 

אז מה עושים? הנה כמה מרכיבים טריוויאלים שרוזמן ממליצה להימנע מהם באם הסיכון לסוכרת מוגבר: "קמח לבן הוא גרוע ומיותר כמעט כמו סוכר לבן". היא התייחסה לכך שעוגיות "ללא סוכר" לעיתים משווקות באופן לא ראוי בהתאם לרשימת הערכים התזונתיים שלהן: "ראיתי עוגיות ללא סוכר המבוססות על קמח לבן, אך הם קיבלו תווית של 'מתאים לסוכרת', זה מטעה. זה גרוע אותו דבר גם למי שיש נטייה לסוכרת. מוצרים שכתוב עליהם שהם ללא סוכר גם הם לא בסדר עבור חולי סוכרת".

קמח (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
קמח (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

"לחם ללא סוכר לא מתאים אוטומטית למניעת סוכרת", היא שיתפה בעוד טיפ. "גם במוצרים ללא תוספת סוכר זה לא אומר שאין סוכר, הם אינם מתאימים לאנשים ששומרים על רמת הסוכר. אנו ממש קורבנות של היצרנים. אז מה לעשות? לקרוא. צריך לקרוא קודם כל את האותיות הקטנות על רשימת הרכיבים, ואז את טבלת הערכים התזונתיים".