היום יתקיים הדיון בבית המשפט העליון בעניין תביעתו של ד"ר עז א־דין אבו אל־עייש, הרופא מעזה אשר תובע את מדינת ישראל על הרג שלוש בנותיו בשנת 2009 בהפגזה של צה"ל ברצועה במהלך מבצע עופרת יצוקה. 

לפני שלוש שנים דחה בית המשפט המחוזי בבאר שבע את תביעתו נגד המדינה, ובעקבות כך החליט ד"ר אבו אל־עייש לערער לבג"ץ, תוך שהוא דורש הכרה של מדינת ישראל באחריותה לאירוע ששינה את חייו. 

לאחר המקרה הטרגי עזב ד"ר אבו אל־עייש את עזה ועבר לטורונטו שבקנדה, שם הקים קרן בשם "צדק לבנות", שמקדמת השכלה של נשים ונערות במזרח התיכון. את הכספים שהוא תובע – הוא מתחייב להעביר לטובת הפרויקט.

בעבר נשאל אבו אל־עייש על החלטה לפנות לעליון ואמר: "אני מתחייב להביא צדק לבנות שלי, בכל דרך אנושית, הומניטרית. אף אחד, בשום דרך, לא יכול לעצור אותי מזה". 

עיקר המחלוקת הוא על הנרטיב של הסיפור הטרגי. אבו אל־עייש טוען כי בניגוד לעמדת צה"ל, לא היו חומרי נפץ בביתו, ומשום כך מדינת ישראל פגעה לכאורה בחפים מפשע ללא סיבה מוצדקת.

תגובת משרד המשפטים: "מדובר בערעור תלוי ועומד בבית המשפט העליון שטרם נדון והוכרע. בית המשפט המחוזי בב"ש דחה, בשנת 2018, את תביעתו של ד"ר אבו אל עייש וקבע כי האירוע המצער, שהתרחש בעיצומה של לחימה בלב רצועת עזה במהלך מבצע "עופרת יצוקה", היה "פעולה מלחמתית", שהמדינה אינה אחראית לנזק בגינה. בית המשפט המחוזי, בפסק דין מנומק ומפורט, קיבל את כל טענות המדינה וקבע, כי לא הובאה אפילו ראשית ראיה לירי מכוון בזדון לעבר אזרחים. כלל טענותיו של ד"ר אבו אל עייש נבחנו במסגרת ההליך המשפטי ונדחו.

בית המשפט אף קבע, בין היתר, כי "עלה מחומר הראיות, ומרסיסים שנמצאו בגופן של כמה מן הפצועות, כי בבית הרופא הוסלק – בוודאי לא בידיעתו – חימוש של ארגוני הטרור, אשר התפוצץ בעקבות ירי הפגזים, והגביר את ממדי האסון. במסגרת אותה לחימה נחשדו דמויות בבית הרופא כתצפיתני אויב, ולפיכך נורו לעברם הפגזים שפגעו במשפחת הרופא".