מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לקטטה שהתגלעה בין חברי שתי חמולות מרהט בפתח בית החולים סורוקה. "זה אירוע מאוד קשה באופן כללי ובמיוחד שהוא מתרחש בבית חולים, תארו לעצמכם את העובדים בחדר המיון כשהם שומעים יריות בחוץ מה הם חושבים. זה באמת עבר כל גבול", אמר. 

"אני חושב שזה לא בידיים שלנו של משרד הבריאות אנחנו הרבה זמן רוצים שתהיה נוכחות משטרתית בבי"ח ודאי בחדר המיון וזו הזדמנות מבחינתי לקרוא לזה שוב. אם היה שוטר בחדר המיון הייתה לפחות תחושת ביטחון אני לא יודע אם הוא יכול היה להשתלט על אירוע כזה", אמר. 

לטענתו, המאבטחים של בי"ח לא מסוגלים להתמודד עם אירוע כזה, "זה אירוע גדול, הם מסוגלים בדברים קטנים של אלימות להתמודד אבל לא באירוע כזה. פה נוכחות משטרתית הייתה אולי יכולה לעשות הבדל". הוא הוסיף כי הוא מצפה שתהיה נוכחות משטרתית קבועה בחדר המיון: "יש לזה הרתעה מסוימת וזה נותן תחושת ביטחון. שוטר כזה יכול להזעיק תגבורת".

בהמשך דבריו, התייחס אש לאישור חיסון הילדים: "ההתלבטות הייתה קיימת לכל אורך הדרך, במובן של זו אוכלוסייה רגישה אנחנו רוצים לעשות את הדברים בצורה הכי בטוחה שהעדויות יהיו חד משמעיות".

"אבל, גם בדיון ב-FDA וגם אצלנו הנתונים מאוד משכנעים ובסוף בימים האחרונים ההתלבטות הייתה קטנה. העניין עבר ברוב גדול מאוד בדיון הצט"מ, ראינו את כל העדויות שהוצגו כך שאני חושב שההחלטה בטוחה בעניין הזה", הסביר.

מנכ"ל משרד הבריאות הוסיף כי הוא מקווה שמבצע החיסונים יחל בשבוע הבא: "מחכים להגעת החיסונים הימים הקרובים, התארגנות קטנה, חלוקת החיסונים לקופות והדרכה בקופות איך לחסן כיוון שזה מינונים אחרים, כך שנהיה מוכנים בשבוע הבא".

אש התייחס גם לאפשרות של חיסונים בבית ספר, והצהיר כי הוא בעד: "היינו בעד לאורך הדרך, אבל בצורה הכי יעילה. כרגע נראה שהצורה הכי יעילה היא דווקא בקופת החולים, בייחוד עם הילדים הקטנים אני מניח שההורים ירצו ללוות אותם ונוח יותר להגיע לשם". הוא הוסיף כי "למיטב ידיעתי איך התנגדות של משרד החינוך. זה לא יכול להיעשות לא בתיאום זה נעשה עד עכשיו בגילים היותר גדולים". 

בהמשך הוא התייחס לעלייה בתחלואה באירופה: "זו תוצאה ברורה של דעיכת החיסונים כפי שחווינו בגל הרביעי אבל כל התפרצות כזאת היא פלטפורמה להעברת התחלואה גם אלינו ומאחר והשמיים די פתוחים ויש תעבורה גבוהה כמובן שזה משהו שמדאיג אותנו".

"עד עכשיו לא ראינו עלייה במספר מאומתים שמגיעים דרך נתב"ג בשבועות האחרונים. יכול להיות שזה תוצאה של כך שמי נוסע מוגן במנה השלישית. מקווה שכך יימשך", הסביר. 

על השאלה האם יהיו מדינות אדומות השיב אש: "אנחנו בוחנים את הנתונים כל שבוע ואני מעריך שעם עליית התחלואה יהיו גם מדינות כאלה. בוחנים לפי רמת התחלואה ומספר המאומתים שמגיעים מהמדינות האלה לארץ".

"העלייה באירופה היא מווריאנט הדלתא שאנחנו מכירים היטב זה עניין באמת של כניסה של תחלואה בדלתא שאנחנו לא רוצים לחדש את ההדבקות וגם כניסה של וריאנט מחוסן שכרגע אנחנו לא מזהים דבר כזה שצריך לחשוש ממנו", המשיך. 

לדבריו, גורמי הבריאות בעולם מתייעצים עם ישראל הרבה: "השאלות נוגעות לניסיון שלנו ולנתונים המחקריים שלנו סביב הירידה ביעילות של החיסונים והתועלת של הבוסטר. למרות שפרסמנו הכול, מעדיפים לשמוע את זה עם שאלות ותשובות מאיתנו".

חיסוני ילדים נגד הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
חיסוני ילדים נגד הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

"אנחנו עדיין לא רואים ירידה בדעיכה של החיסון של הבוסטר אבל צריך לחכות עוד חודש-חודשיים שיהיו נתונים יותר ברורים. אחד הלקחים מההתפרצות של הגל הרביעי הוא שצריך לחזות מראש ולא לחכות להתפרצות של תחלואה. ככל שנראה שיש גרף שאנחנו יכולים להגיד בחודש מסוים אנחנו יורדים מרמת הגנה מסוימת נצטרך לשקול את זה", אמר. 

הוא הבהיר כי "ככל שיהיו נתונים שיאפשרו לנו לעשות את זה אם נראה דעיכה נרצה לסמן על לוח השנה מתי נצטרך לחסן". בנוגע לילדים אמר: "שתי מנות הם יקבלו בוודאות כי זה הפרוטוקול. אנחנו דנים האם המנות ניתנות בהפרש של שלושה שבועות או האם יש צורך או יעילות בלהרחיק את המנה השנייה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm