ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' כינס היום (שני) מסיבת עיתונאים בעקבות הירי בבית החולים סורוקה אמש. הקטטה אירעה בין שתי חמולות מרהט, והביאה לסגירתו הזמנית של בית החולים. בפתח דבריו, אמר דנילוביץ': "המדינה צריכה להגיע אליהם ולרדוף אותם שם, בבתים שלהם. לא אנחנו צריכים לפחד, הם צריכים לפחד. הם צריכים להכניס כל גורם שיכול לעקור את הפשיעה הזו, גם את השב"כ וכל יחידה מובחרת וכל כלי שיכול לסייע. בדיוק כמו שקרה לנו עם מצבי החירום בעזה".

דנילוביץ' המשיך: "לי אמרו שזה לא יגיע לבאר שבע, אין את האמצעים והיכולות. זה הגיע לבאר שבע, עבר לאשדוד, גן יבנה, ראשון, תל אביב, רעננה והרצליה. אין גבולות לפשיעה. כשלא עושים לזה סוף בצורה נחושה זה יגיע לכל מקום. הציבור מאבד את הביטחון והאמון. תדברו עם הציבור".

"שום דבר הוא לא גזירת גורל", הוסיף דנילוביץ'. "רוב הציבור הוא ציבור נורמטיבי שחי ועובד כאן. גם הוא מפוחד. אני יודע שגם לחבריי, לקולגות שלי, לא נעים ומורכב, ולעתים מדובר במשפחות, בשבטים, בחמולות שמכירים. ההתמודדות משותפת. אנחנו לא רוצים לדבר בהכללה על כולם, ובכל זאת כולנו צריכים להתייצב ולומר דברים ברורים ובאומץ רב, על אף שזה לא פשוט לכם. את הטרור האזרחי הזה צריך לעקור מהשורש. ברגע שכולנו נדבר באותה שפה, אני חושב שהחברה הישראלית תנצח, מדינת ישראל תוכל להשיב את השקט לאזרחיה".

"המדינה צריכה לקבל החלטה-להתחיל להילחם בטרור האזרחי", סיכם דנילוביץ'. "מדינה שיכולה להגיע לארכיון של הגרעין האיראני, לא יכולה להגיע למיליציות חמושות במגזר הבדואי? הגיע הזמן לשנות את כללי המשחק. במקום להגיב לאירועים, צריך לרדוף את מחוללי הפשיעה במגזר הבדואי. לא אנחנו צריכים לפחד, הם צריכים לפחד. ממשלת ישראל-תתעוררי, הציבור מאבד את הביטחון. הדרישה החד משמעית שלנו ממשלת ישראל זה להחזיר את הסדר, ההרתעה והאכיפה בנגב".

בתוך כך, ראש מועצת עומר פיני בדש, שוחח היום עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על המהומות והפרות הסדר שהתרחשו אמש בבאר שבע, ואמר: "במדינות העולם השלישי לא קורה מה שקורה לנו פה. לא אתפלא אם מחר זה יקרה בביהמ"ש. יש המון כוחות משטרה ומג"ב, ויש תוכניות ותקציבים שעברו לעניין חיזוק הנגב, אך זה ייקח זמן".

"אני חושב שכרגע, ראשי הרשויות הבדואים חייבים להתכנס ולכנס איתם את ראשי השבטים, וכל המשפחות הקיימות ולעשות דיון מעמיק ולנסות למצוא את הפתרון. זה כבר לא בתוך הישובים האלה, אלא גלש מזמן החוצה. צריך לזרז את החקיקה שמוביל שר המשפטים. במקביל מישהו צריך להבין מה מקור הסכסוכים לעומק ולפתור את הבעיה מהשורש", הוסיף.

בהמשך, בדש התייחס למעצרם של 19 חשודים במהומות אמש בבאר שבע: "אמרתי בעבר שלפי מה שמתרחש בבתי המשפט, יש פחד של השופטים. מחר כולם בבית. כל החשודים שנעצרו, מחר בבית. זו הבעיה שלנו. היום בית המשפט העליון קבע חלופת מעצר, לכל דבר אם יש חלופת מעצר מחליטים על חלופת מעצר".

בסיום, התייחס לשינוי הוראות הפתיחה באש, עליו הכריז צה"ל: "הייתי גם בכמה דיונים כאלה וזה מהלך שהוביל אלוף הפיקוד החדש שנכנס, שהחליט שלא נכנסים יותר לבסיסי צה"ל. אני חושב שזו אמירה חזקה מאוד והשינוי גדול מאוד. עצם האמירה ועם השינוי בחוקי הפתיחה באש כבר לא יהיו יותר גניבות ופריצות בבסיסי צה"ל, וגם המבריחים שהיום מגיעים למחסום ופורצים כי יודעים שלא ירו עליהם יחשבו פעמיים".

ברהט גינו בחריפות את האלימות

בתוך כך, פאיז אבו סהיבאן ראש העיר רהט התייחס גם הוא לדברים ומסר כי "קדושתו של בית חולים, כקדושתו של מסגד". הוא הוסיף כי "על המשטרה וגורמי האכיפה לפעול ללא לאות ולמצות את הדין בחומרה עם כלל המעורבים באירוע אמש בסורוקה".

"אנו קוראים לכם, אזרחים ומעורבים כאחד, לא כך פותרים סכסוכים לא באלימות ולא בפגיעה כה מזעזעת בקדושת בית החולים. אנו מגנים ומוקיעים את פעילות המעורבים באירוע אמש, אסור לתת למראות אלו לחזור על עצמם ואני קורא למשטרה ולגורמי האכיפה לנקוט ביד קשה", המשיך.

עוד אמר כי "לתושבי באר שבע והסביבה אני רוצה לומר שכולנו בספינה אחת, כולנו סובלים מאלימות ופשיעה, כולנו נושאים עיניים יחד לעבודתם של גורמי האכיפה. אל נא תפלו לגזענות ושנאת האחר. האלימות המשתוללת היא אסון של כולנו".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm