פינת המיתוס: רוב מי שאוהב לשתות משקאות קלים ומוגזים יודע להבחין בין הטעמים השונים של המשקה שמגיע בבקבוק פלסטיק, זכוכית או בפחית אלומיניום, אך האם באמת יש הבדל אמיתי בטעם כתוצאה מאחסון בכלי שעשוי מחומר שונה? הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, עשתה סדר בדברים בתוכניתה השבועית.

"לפני כעשור, היה מחקר שמצא שהטעם של קפה שהוגש בכוס לבנה הורגש שונה מקפה זהה שהוגש בכוס דומה אך כחולה או בכוס שקופה צלולה וחסרת צבע", פתחה רוזמן את דבריה בהתבססות על ניסוי. "טועמים ששתו מכוס לבנה חשו שהקפה חזק יותר מאלו ששתו בכוסות האחרות. במקרה זה ברור שההשפעה פסיכולוגית – אולי קפה נראה לנו כהה יותר כשהוא מוגש בכוס לבנה, ואז גם תחושת החוזק שלו גדלה".

דיאט קולה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
דיאט קולה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

"במקרה של סודה וקולה בבקבוק זכוכית או פלסטיק – יש הסבר מדעי, והתשובה פשוטה", המשיכה. "הפחמן הדו-חמצני שמומס בקולה חודר בקלות רבה יותר מבעד לפלסטיק מאשר בעד לפחית אלומיניום, ושניהם חדירים לגז יותר מזכוכית. בנוסף, הפלסטיק עלול להתפרק לפעפע אט-אט לתוך המשקה, דבר שמשפיע כנראה על הטעם, וגם פחיות אלומיניום משפיעות על הטעם, מאחר שהוא מגיב למשקה".

ומה לגבי הטעם בתוך בקבוק זכוכית? יש גם לכך הסבר: "זכוכית, לעומת זאת, כמעט שאינה מגיבה עם חומרים אחרים, ולכן לא משפיעה על הרכב הנוזל בבקבוק". לבסוף, רוזמן שיתפה: "קניתי סודה בבקבוקי זכוכית שגם אקולוגיים יותר וגם פחות מזהמים את הסביבה, וכן, זה יותר טעים".