אני בעד הזכות להפגין. זאת זכות דמוקרטית. אבל הזכות הזאת מנוצלת לעתים לרעה, ולכן צריך להציב קווים אדומים בפני מי שמפר את החוק.
ההפגנות בעקבות מותו של אהוביה סנדק ז"ל, שבהן חוסמים צעירים את הכניסה לבירה ומעכבים נהגים שמבקשים להגיע הביתה בסוף שבוע, הן הפגנות לא חוקיות, שגורמות סבל רב לנהגים רבים.

נראה שההפגנות לא נאכפות לכאורה, בתקיפות הראויה על ידי המשטרה, משום שהמפגינים אינם נרתעים מלחזור אל הכבישים. אני מניח שהמשטרה לא מוציאה רישיונות להפגנות בכבישים בימים ובשעות שהכבישים עמוסים ביותר, וימי חמישי הם כאלה. גם ללא חסימות לא חוקיות, התנועה במרבית הכבישים נעצרת בגלל עומסים חריגים, והפגנות המחאה הלא חוקיות גורמות לעצירת התנועה לזמן ממושך.

לא רק בירושלים עושים מפגינים דין לעצמם. גם בתל אביב חסמו מספר קטן של נכים את הכניסה לצומת שמובילה לקריה מכיוון מגדלי עזריאלי וגרמו לעצירת התנועה באחד הצמתים המרכזיים של תל אביב. אין מחלוקת שיש לנהוג בכל החמלה הדרושה בנכים, אבל ההפגנה שנערכה ביום חמישי בשעות אחר הצהריים בצומת מרכזי, כשכל הכבישים גם כך עמוסים, וגרמה לשיבושי תנועה לא רק בצומת המדובר אלא בכל כבישי האזור, ולפקקי תנועה ממושכים - מחייבת תגובה בלתי מתפשרת.

המשטרה חייבת להבהיר למפגינים, גם במחיר של רישום דוחות, שיש הבדל בין הזכות להפגין שראוי וחשוב לכבד אותה, לבין הצורך מצדם לכבד את החוק למרות מצבם הקשה.

מצב התנועה הקשה בכבישים, שהחמיר בעקבות מגיפת הקורונה, נובע לא רק מהגדלת מספר כלי הרכב במרוצת השנתיים האחרונות, שנאמדת ב־30% לפחות, אלא גם מכך שבשנתיים האחרונות, בגלל הקורונה, קטן משמעותית מספרם של הישראלים שיצאו מהארץ לחו"ל. למשרד התחבורה אין לצערי בשורות בתחום הזה, לפחות לא בשנים הקרובות.

במקום מלחמה בתופעת הפקקים העצומים שתאפשר לבעלי הרכבים הפרטיים לנוע בחופשיות על הכבישים, מציע לנו עכשיו המשרד תוכנית חדשה שתשכנע אותנו לעבור מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית. אלא שמדובר בתוכנית שאת תוצאותיה נראה רק עוד כמה שנים, ועד אז ניאלץ להמשיך להמתין בפקקים ארוכים. אם בנוסף לפקקים הארוכים המשטרה לא תאכוף בדרך תקיפה את החוק ותמנע הפגנות בכבישים ובצמתים בימים עמוסים, מובטחת לנו עצירה מוחלטת של התנועה.

באשר לנכים שחסמו את התנועה בצומת קפלן, מדובר בקבוצה של נכים בודדים, שלא מוכנים לקבל את ההסדר שהושג בין ארגון "נכה לא חצי בן אדם" ובין שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן, שלפיו יוגדלו הקצבאות, ויינתן לנכים תשלום רטרואקטיבי שישולם כבר מ־28 בנובמבר.

מתברר שהנכים מפוצלים במאבקם, ולא כולם מסכימים עם החוק שאושר בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. במקום לברך על מה שנראה כהישג לארגון אחד, המפגינים רואים את מה שהושג ככישלון והחליטו לחזור למאבק. חברי ארגון "נכה לא חצי בן אדם" טוענים מצדם שבניגוד לטענות, הם לא חזרו משום סיכום שהושג, ובוודאי שלא הסכימו לבטל את ההצמדה שניתנה לנכים.

בסוף החודש אמורים, לדבריהם, 430 אלף אנשים עם מוגבלויות לקבל תוספות משמעותיות, שיגדלו בשנים הקרובות בזכות ההצמדה לשכר הממוצע במשק. ייתכן שחלק מהנכים יחליטו לחזור לפעולות מחאה בכבישים, אך אסור לאפשר להם לעשות זאת בימי ובשעות העומס.