לאחרונה מתרחבת תופעה מדאיגה: מטפלים סיעודיים נוטשים את מטופליהם הצעירים כדי לעבור לטפל בקשישים ולהיות עצמאיים יותר.
עמותת אופק חזרה לחיים, המייצגת משפחות לאחר משבר רפואי והורים לילדים עם צרכים מיוחדים, דורשת תיקון חקיקתי בנוגע לאשרות של העובדים הזרים בסיעוד המגיעים לארץ על מנת לטפל בילדים נכים וחולים – אך עוזבים את המשפחות והמטופלים שעבורם הגיעו ארצה.

עמיעד טאוב, יו"ר העמותה והמשנה לראש עיריית מודיעין־מכבים־רעות, פנה בעניין לשרת הפנים איילת שקד. "המצב קשה במיוחד אצל אלפי משפחות לילדים קטנים עם מוגבלויות הזקוקים לסיוע רפואי וסיעודי", הוא מספר. "העובדים הזרים מגיעים לארץ ובמהירות רבה נוטשים את משפחות הילדים המטופלים ועוברים לטפל במבוגרים, שכן במרבית המקרים במשפחות של ילדים ההורים צעירים ומפקחים מקרוב על עבודת העובד הזר. בנוסף יש ילדים נוספים במשפחה, ה'מקשים על נוחות' חיי היומיום של העובדים הזרים. בפועל, תוך זמן קצר עוזבים מרבית העובדים הזרים את משפחות הילדים לטובת מבוגרים, והמשפחות נותרות חסרות אונים".

שרון שלומי, אב לנופר בת ה־22 המתמודדת עם שיתוק מוחין (CP), מספר ל"מעריב": "השנתיים האחרונות של סגירת השמיים למטפלים חדשים יצרה מצב שבו הביקוש עלה על ההיצע. שרת הפנים מודעת לבעיה, אבל גם פתיחת השמיים עכשיו לא תפתור את הבעיה. אני יכול להביא מטפלת – אבל היא לא חייבת להישאר אצלי. שש מטפלות עזבו אותנו במהלך השנים, על אף שאנחנו מציעים להן משכורות גבוהה יותר מהנהוג והתנאים אצלנו באמת נהדרים".

"הבעיה היא שהן שומעות מהחברות שלהן כמה קל יותר להיות לבד עם קשיש ולא תחת פיקוח ישיר כל הזמן – ועוזבות", הוא ממשיך. "גם התנאי שרשות ההגירה הכניסה לפני שלוש שנים, שמטפל שהמטופל שלו נפטר חייב לעבוד עם צעיר כדי לקבל הארכת אשרה, לא עובד. כי אין פיקוח. התאגידים שמביאים מטפלים רק גוזרים עלינו קופון ולנו אין כתובת. נוצר קשר רגשי ותלותי בין מטפל למטופל. מטפלת שעוזבת אחרי שנתיים זה נורא עבור נופר. כבר הצעתי משכורות מעל ומעבר ועדיין אנחנו בלי מטפלת. הבת שלי שלפני גיוס לקחה על עצמה לעזור לאחותה".

טאוב מדגיש בפנייתו לשקד כי התיקון הנדרש הוא שמטפל יוכל לעבור בין מטופלים במהלך תקופת שהותו בארץ, אך לא יוכל לעבור ולטפל במבוגרים אם האשרה שקיבל תיועד לילדים בלבד. "כך נוכל למנוע את 'בריחת' המטפלים ונסייע לאלפי משפחות לילדים נכים הזקוקות לסיוע סיעודי כאוויר לנשימה", הוא אומר.

יאירה מרדכי, מנהלת תחום סיעוד במינהל עובדים זרים של רשות האוכלוסין וההגירה, אמרה בתגובה: "אנו מבינים את מורכבות המצב ואת הקשיים, ובימים אלה שוקלת הרשות הכנסת תיקון לתקנות הכניסה לישראל באופן שיגדיר לעובדים הזרים סוגי מטופלים, בין היתר על מנת לעודד את התמדתם אצל אוכלוסיית הנכים הצעירים". הפנייה של אופק חזרה לחיים תיבחן גם בוועדה בין־משרדית המטפלת בימים אלה באשרות הכניסה לעובדי סיעוד.