מבנה מבוצר מהתקופה ההלניסטית, שהחריבו ושרפו החשמונאים, נחשף בחפירות רשות העתיקות ביער לכיש שבשפלת יהודה. החפירות מתבצעות כחלק ממיזם הקמת 'דרך מלכי יהודה' בשיתוף עם קרן קימת לישראל, במימון פרויקט ציוני דרך במשרד ירושלים ומורשת, ובהשתתפות תלמידי מגמות לימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה של משרד החינוך ותלמידי מכינת "אשר רוח בו" לנוער בסיכון ממצפה רמון.

בחפירה התגלה מבנה אשר תוכנן כיחידה מבוצרת היטב, כאשר הקירות החיצוניים נבנו מאבנים גדולות, ומקיר חיצוני שצורתו שיפוע, המגן מפני טיפוס. בחלקו הפנימי, חולק המבנה המבוצר לשבעה חדרים. בחפירה נחשף גרם מדרגות שהוביל לקומה שנייה שלא שרדה. ניתן להעריך כי גובהו של המבנה היה כ-5 מטרים.

תלמידי מקיף רבות באר שבע משתתפים בחפירות (צילום: ולדיק ליפשיץ)
תלמידי מקיף רבות באר שבע משתתפים בחפירות (צילום: ולדיק ליפשיץ)

ארכיאולוגים של רשות העתיקות, אשר ניהלו את החפירה במימון המשרד לירושלים ומורשת ומשרד החינוך, אמרו: "חורבן המבנה קשור, כנראה, למסע כיבוש האזור בידי יוחנן הורקנוס החשמונאי, סביב שנת 112 לפנה"ס". סער גנור, ולדיק ליפשיץ ואחינעם מונטגיו, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות אמרו: "האתר שחשפנו ממחיש, הלכה למעשה, את סיפורי חג החנוכה. נראה שגילינו מבנה, שהיה חלק ממערך ביצורים שהקימו מפקדי הצבא ההלניסטי – וזאת כדי להגן על העיר ההלניסטית הגדולה מרשה מפני מתקפה חשמונאית. אלא שלפי הממצאים בשטח, המגננה הסלווקית לא צלחה; המבנה שגילינו עבר הרס ושריפה משמעותיים בידי החשמונאים."

מנהל רשות העתיקות אלי אסקוזידו הגיב על התגלית: "סיפורי המכבים קמים לתחייה מול עיננו, וזה קסמה של עבודת רשות העתיקות: הארכיאולוגים, בעבודה קשה ומאומצת, מפיחים חיים בדפי ההיסטוריה של העמים שעברו בארץ הזו".

"בעוד כמה ימים נחגוג את חג החנוכה, שבמרכזו ניצחון החשמונאים את ההלניסטים, שהוביל אז, בפעם הראשונה, להקמת ישות יהודית עצמאית וריבונית. החשמונאים בוודאי לא יכלו לדמיין שבעוד 2,000 שנה, תלמידים תושבי מדינת ישראל, יתחקו אחר עקבותיהם. זה מרגש באופן בלתי רגיל", הוסיף.

עבודה במצודה ביער לכיש (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
עבודה במצודה ביער לכיש (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)

שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת זאב אלקין אמר: "הגילויים המרשימים בפרויקט החפירות בחבל לכיש, מציגים וממחישים את סיפורה של הארץ הנפלאה והמיוחדת שלנו ואת סיפור חג החנוכה. פרויקט 'ציוני דרך' אותו מוביל משרד ירושלים ומורשת בראשותי, מביא מידי יום לשינוי ולפיתוח של אתרי המורשת וההיסטוריה בארצנו. במהלך חג החנוכה הקרוב נציין בכל רחבי הארץ את שבוע המורשת, ואני מזמין את כלל הציבור לבוא להתחבר, לגלות ולהתרגש באתרי המורשת בארץ".

גם שר התרבות והספורט חילי טרופר הגיב לתגלית: "התגלית החדשה והמרתקת של רשות העתיקות, היא דוגמא אופיינית לכך, איך סיפורי המורשת המוכרים והאהובים, הופכים לסיפורים היסטוריים וארכיאולוגיים. חשיפת המבנה, משקפת את השורשים המפוארים של העם היהודי בארץ ישראל וממחישה הלכה למעשה, את סיפורי חג החנוכה. חשיבות האירוע קיבלה זינוק נוסף, כאשר בחפירות השתתפו עשרות בני נוער שקיבלו הזדמנות נדירה להיפגש פנים מול פנים עם ההיסטוריה של העם היהודי. משרד התרבות והספורט ימשיך לתמוך במפעל חשוב זה של מורשת, היסטוריה ותרבות".