נאחז באוויר: חלקנו עד היום הספיק לתהוודע למכשיר הטיגון החדיש המבוסס על אוויר, ששמו מוכר יותר בלועזית: "אייר-פרייר" ("מטגן באוויר"). המכשיר, שהוא מעין ייצור כלאיים בין תנור למכונת צ'יפס, דורש מעט מאוד שמן (או בכלל לא) כדי להביא מאכלים שאנחנו אוהבים לדרגת קריספיות שמזכירה מאכלים מטוגנים. מה היתרונות הבריאותיים שלו, ואיך הוא שונה מתנור? הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, הסבירה למאזינה סקרנית.

"יש לאחרונה שיטה כזו שנקראת טיגון ללא שמן, יש לזה כל מיני סוגים של מכשירים, בסגנון 'איר-פרייר'", הסבירה רוזמן תחילה. היא הסבירה מה הרעיון שעומד מאחורי המכשיר החדיש יחסית: "הרעיון הוא להוסיף כמות מינימלית של שמן, אם בכלל, ואז מסתובב אוויר חם מסביב לירקות או לשניצל או לצ'יפס, או מה ששמים בפנים, וזה נותן מרקם קריספי שהוא כמעט כמו טיגון. זה לא בדיוק כמו טיגון, אבל זה גם יותר קריספי וכייפי לאכילה בהשוואה לאפייה, ובטח שבהשוואה לבישול".

אז מה היתרונות של אותו מכשיר ושל שיטת הבישול הייחודית שלו? הדיאטנית הסבירה: "אנחנו בטמפרטורה הרבה יותר נמוכה מאשר בטיגון, אז גם השמן שמוסיפים לא מגיע למצב של הישרפות ושל קלקול. בטיגון השמן יכול להגיע לטמפרטורה של נניח, 240 מעלות, ולהתחיל להישרף, ופה זה לא קורה. את רואה בעצמך שאת מכוונת את זה על 180 מעלות, 160 מעלות לפעמים, תלוי מה את שמה, ואז זה שומר על האיכות של השמן".

"היתרון השני זה שאנחנו בעצם משתמשים בכמות נמוכה של שמן", הוסיפה רוזמן. "זה מאפשר יותר שליטה על הקלוריות. שניצל מטוגן יכול להגיע ל-800 קלוריות, ושניצל אפוי 150 קלוריות, שזה הבדל משמעותי. בנוסף לזה, יש לזה את כל היתרונות של הטיגון שזה יחסית זמן חשיפה קצר לחום, מה ששומר על הויטמינים, היתרונות בהשוואה לבישול שהמינרלים עוברים בדרך כלל בבישול למי הבישול, אז פה אין את זה כי הם נשארים בתוך המאכל".

שניצל (צילום: אינג אימג')
שניצל (צילום: אינג אימג')

לסיכום אמרה הדיאטנית: "זו שיטת בישול מומלצת וכייפית, וכמעט לכל מוצר". היא הוסיפה קצת מחוויותיה האישיות: "לדעתי החיסרון הוא שאחר כך, אצלי לפחות במכשיר בבית, שאני לא משתמשת בו, כי אין לי כוח לנקות את השלושה חלקים הגדולים האלה אחר כך, זאת הסיבה היחידה".