משבר האקלים יוגדר החל מהשנה הבאה כאיום על הביטחון הלאומי של ישראל, כך דווח בדיון של ועדת החוץ של הכנסת שעסק במוכנות מערכת הביטחון למשבר האקלים. את הדברים אמר אריאל גלבוע, ראש מחלקת עורף במטה לביטחון לאומי. הוא מסר כי במל"ל עובדים על הערכת המצב הלאומית שתאושר בהחלטת ממשלה בסוף השנה או בתחילת 2022, ויוקדש בה פרק נרחב למשבר האקלים.

מעבר להפחדות: התייחסות ל"משבר האקלים" כפי שלא תשמעו בשום מקום בתקשורת

בוריס ג'ונסון ונפתלי בנט בוועידת האקלים בגלזגו. צילום: עומר מירון, לע"מ

יוסי שפירא, ראש חטיבת תשתיות אסטרטגיות ברשות החירום הלאומי, חשף כי ברח"ל בונים תרחישי ייחוס לאיומים אפשריים הקשורים במשבר האקלים כמו שריפות, שיטפונות ואירועי קיצון של מזג אוויר, שפעת פנדמית, סופות חול, גלי חום, צונאמי, התמוטטות מצוקי החוף, מכת ארבה ועוד. לצד זאת מכינים עבודות על השפעת האקלים על אספקת החשמל – היבט חיוני לרציפות התפקודית של המשק.

מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה גלית כהן, ואלון זס"ק, סמנכ"ל בכיר למשאבי טבע במשרד ויו"ר מנהלת ההיערכות לשינוי אקלים, הציגו במהלך הדיון את תוכנית היישום הלאומית שבנה המשרד, בשיתוף הגורמים הרלוונטיים, ואת הדחיפות בהיערכות של כלל גופי הביטחון.

"משבר האקלים הוא איום ביטחוני על החוסן הלאומי של מדינת ישראל, ועלינו לפעול כדי לוודא כי אנחנו ערוכים לתרחישים השונים", אמרה כהן. אל"ם ניר ינאי, ראש מחלקת תכנון אסטרטגי באגף אסטרטגיה בצה"ל, אמר כי לנוכח ההבנה של גודל האתגר וההשפעות שלו על האיומים הביטחוניים ועל צה״ל, הרמטכ״ל הורה על גיבוש עבודת מטה נרחבת בנושא.

יו"ר הוועדה ח"כ רם בן ברק אמר כי לאור גלי הפליטים במקומות שונים בעולם ותזוזות אוכלוסייה בשל משבר האקלים, ישראל חייבת להאיץ את הקמת הגדרות בגבול עם ירדן, סוריה ולבנון ולפתוח במערכה תודעתית "כדי שכל אדם יבין שישראל אינה אופציה".

בתוך כך, ועדת הכלכלה דנה אתמול בהיערכות לשיטפונות והצפות בחורף הקרוב. לדברי סמנכ"ל משרד החקלאות ערן אטינגר בשנים האחרונות שילמו חברות הביטוח 2.5 מיליארד שקל על נזקי שיטפונות והצפות.

בכנסת הוקמה אתמול ועדת המשנה לעניין השפעת הסביבה והאקלים על בריאות הציבור. בראשה יעמוד ח"כ פרופסור אלון טל. הוועדה כבר קיימה אתמול דיון ראשון בנושא תחלואה וזיהום במפרץ חיפה והסביבה.