מספר מקרי התחלואה והתמותה היומי במדינות רבות באירופה ממשיך לזנק, בין היתר בשל מזג האוויר הקר השורר בה. ראשי המדינות נוקטים במגוון צעדים במטרה לנסות ולהיאבק בהתפשטות הנגיף: החל מהטלת סגר על לא מחוסנים, עד הגבלות גישה על שירותים מסוימים וניסיונות להעלאת שיעורי המתחסנים.

ראש ממשלת סלובקיה אדוארד הגר הודיע כי נשקלת הטלת מגבלות על אנשים שאינם מחוסנים, זאת במטרה להיאבק בגל התחלואה הנוכחי, שהביא את מערכת הרפואה במדינה למצב "קריטי". הממשלה צפויה להצביע מחר על שורת הגבלות חדשות על האזרחים הלא מחוסנים, בהן איסור כניסה לקניונים ולחנויות שאינן חיוניות ואיסור כניסה למקומות נוספים בהם אירועים המוניים דוגמת אירועי ספורט, חדרי כושר, בריכות ובתי מלון.

עוד נמסר כי במסגרת ההגבלות האפשריות, שיימשכו שלושה שבועות, אנשים שאינם מחוסנים יידרשו להציג בדיקת קורונה שלילית בכניסה למקום עבודתם. הוא הדגיש כי במידה והמצב לא ישתפר במהלך פרק הזמן המדובר - הממשלה מוכנה להטיל הגבלות נוספות במידת הצורך. מספר חולי הקורונה המאושפזים בבתי החולים עומד כעת על 2,826, בהם 225 אשר אושפזו במהלך יום שני. למעלה מ-81 אחוזים מהמאושפזים לא חוסנו במלואם.

כאמור, שיעור המחוסנים בסלובקיה, אחד המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר באיחוד האירופי, הוא הנמוך ביותר מבין המדינות הללו. למעשה, מהנתונים המעודכנים עולה כי רק כ-45 אחוזים מכ-5.5 מיליון האזרחים מחוסנים במלואם נגד קורונה.

קורונה באירופה - זינוק בתחלואה. צילום: רויטרס

הרשויות בצ'כיה דיווחו על 22,479 מאומתים לנגיף הקורונה ביממה האחרונה, מספר המאומתים היומי הגבוה ביותר מפרוץ המגפה במדינה. ברוסיה נרשם שיא מקרי התמותה מאז פרוץ המגפה, כאשר 1,247 חולים הלכו אתמול לעולמם.

באופן דומה, גם בפולין המצב לא קל, כאשר הבוקר דיווחה ורשה על 24,239 מאומתים לנגיף שאובחנו אתמול - המספר הגבוה ביותר מאז אפריל.  בהונגריה, לעומת זאת, נרשם אתמול שיא הנדבקים ביממה מאז מרץ, כאשר 10,265 מבין הנבדקים אתמול זוהו כחיוביים. 

מספר מתי הקורונה היומי באוקראינה ממשיך לשבור שיאים, כאשר ביממה האחרונה נרשמו 832 מתים. נשיא אוקראינה ולדימיר זלינסקי הודיע כי כלל האזרחים שיקבלו את שתי מנות החיסון נגד קורונה - יקבלו תשלום בסך אלף ריבניה (המטבע המקומי), שהם כ-33 אירו, זאת במטרה לעודד אנשים נוספים להתחסן. 

קורונה באוקראינה: אישה עם מסכה בקייב (צילום: רויטרס)
קורונה באוקראינה: אישה עם מסכה בקייב (צילום: רויטרס)

איטליה הקשיחה את הקריטריונים הקשורים לדרכון הירוק של האיחוד האירופי, במטרה להוריד את מספרי החולים לפני תחילת עונת החגים בחודש הבא. על פי ההנחיות החדשות, ניתן לעצור רכבת במידה ונראה כי אחד או יותר מהנוסעים בה סובלים מתסמיני קורונה. במקביל, הוחלט כי כלל נהגי המוניות חייבים להחזיק באישור על כך שהם מחוסנים, וישנה הגבלה על מספר הנוסעים שיושבים במושב האחורי.

למעשה, ברומא עידכנו כבר בסוף החודש שעבר את חוקי הנסיעה הבינלאומיים, כאשר על פי מערכת הקריטריונים החדשה - הכוללת חמש דרגות שונות - ניתן לאסור כניסה למדינה לכל מטרה שאינה עבודה או ביקור משפחתי, זאת בהתאם למדינת המוצא של האזרח. כעת, רוב מדינות אירופה עדיין מוגדרות במקום השלישי, אם כי הדבר צפוי להשתנות באמצע החודש הבא, כאשר הקריטריונים יתעדכנו.

רשויות הבריאות במדינה דיווחו כי ביום שני נרשמו 44 מקרי מוות של חולי קורונה, לעומת 36 ביממה שקדמה לה. עם זאת, מספר החולים שאובחן באותה היממה עומד על 5,144, לעומת 7,569 ביממה שקדמה לה. איטליה נמצאת במקום השני באירופה במספר הקורבנות הכולל, עם למעלה מ-132 אלף מתים מפרוץ הנגיף.

מדובר בסכום כסף שיכול להיות משמעותי מאוד עבור חלק מהאוקראינים, שכן השכר הממוצע במדינה עומד השנה על כ-13 אלף ריבניה, ושכר המינימום על ששת אלפים, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

כאמור, הנתון של מספר האנשים שקיבל את שתי מנות החיסון משתנה מאוד, כאשר על פי הדיווחים השונים הוא עומד בין 20 ל-28 אחוז מהאזרחים. המדינה, בה מתגוררים 41 מיליון בני אדם, נמצאת מזה מספר שבועות בגל תחלואה משמעותי, דבר שהוביל להחלטה על הטלת מגבלות משמעותית במספר ערים, בהן קייב.

בשל העלייה בתחלואה בקורונה: אוסטריה שהטילה סגר על הלא-מחוסנים

מספר המאובחנים היומי בגרמניה ממשיך לשבור שיאים, עם 303 מקרי תחלואה לכל מאה אלף תושבים במהלך השבוע האחרון. מדינת ברנדרבורג, הכוללת את ברלין, היא אחת המדינות בגרמניה אשר החליטה על הטלת איסורים על אנשים שאינם מחוסנים לקורונה - גם אם הם מחזיקים בתוצאת בדיקה שלילית - והם לא יוכלו להיכנס למסעדות ולמקומות ציבוריים שונים, בהם מוזיאונים.

המדינה מתמודדת בימים אלה עם גל תחלואה חדש וקשה במיוחד, לאחר חופשת הסתיו המסורתית. הקנצלרית היוצאת אנגלה מרקל פרסמה ביום ראשון פנייה נוספת לאלו המתלבטים האם להתחסן לנגיף או לא. "נוכל להציל את המדינה שלנו בחורף הקרוב במידה ונעמוד ביחד, ונחשוב על הגנה על עצמנו ועל דאגה לאחרים", אמרה והזהירה: "אנחנו עומדים בפני שבועות קשים מאוד".

המרכז לבקרת מחלות במדינה קרא בשבוע שעבר לאנשים לבטל או להימנע מהתכנסויות גדולות, תוך בחינת האפשרות לחזור ולעבוד מרחוק. בגרמניה נאבקים להתניע מחדש את מבצע החיסונים, כאשר למעלה משני שלישים מהגרמנים מחוסנים במלואם, וכעת המאמצים מתמקדים בזריקות הבוסטר.

קורונה בגרמניה (צילום: רויטרס)
קורונה בגרמניה (צילום: רויטרס)

נתוני התחלואה היומיים בהולנד ממשיכים לשבור שיאים, כאשר ביום שישי אובחנו למעלה מ-16 אלף חולים. הנתון הוביל את הממשלה להחליט על יישום סגר חלקי, החל מיום שבת, אשר מאלץ מסעדות וברים להיסגר בשמונה בערב. למעלה מ-84 אחוזים מהמבוגרים בהולנד מחוסנים במלואם, זאת מתוך 17.5 מיליון אזרחים.

במקביל לזינוק בתחלואה, נרשמה הפגנה בער ליוורדן שבצפון המדינה. מאות צעירים התאספו בכיכר מרכזית ומחו על ההגבלות החדשות. הם הציתו זיקוקים ואבוקות אל מול השוטרים שהוזעקו למקום. בנוסף, בתי חולים במחוז הדרומי של לימבורג - האזור שספג את הפגיעה הקשה ביותר במדינה - פנו במכתב למשרד הבריאות ובו ציינו כי "מערכת הבריאות כולה שוקעת, אנחנו צועדים היישר לחסימה בשירותים השונים".