חודש במזל שור: שוק ההון האמריקאי החזיר את הצבע הירוק ללחיים של קרנות ההשתלמות הישראליות, שחזרו למגמה חיובית בחודש אוקטובר האחרון, עם תשואה ממוצעת של 2.42%, לעומת תשואה ממוצעת שלילית של 0.63% בחודש ספטמבר.

שיפור מגמות התעסוקה בעולם, על רקע תוצאות עסקיות טובות של חברות מתחומים שונים, שהיו גבוהות מצפי האנליסטים המסקרים את החברות, הובילו לעליות חדות בשוקי המניות בארה"ב ובאירופה, שהובלו בעיקר בידי מניות הטכנולוגיה בארה"ב. קרן ההשתלמות שהשיגה את התשואה הגבוהה ביותר בחודש הסתווי הייתה זו של בית ההשקעות אנליסט - 2.87% - הגבוהה ב־0.8% מקרן ההשתלמות של חברת הביטוח מגדל, החותמת את הטבלה.

התשואה הגבוהה יחסית הובילה את קרן ההשתלמות של אנליסט לתשואה מצטברת של 13.19% מתחילת השנה, הממוקמת שנייה אחרי 13.34% - התשואה שהשיגה קרן ההשתלמות של בית ההשקעות מיטב דש, המובילה את הטבלה לתקופה זו. נועם רוקח, סמנכ"ל השקעות בבית ההשקעות אנליסט: "חודש אוקטובר אופיין בעיקר בתשואה עודפת לשוק האמריקאי בכלל ולמדד הנאסד"ק בפרט, עם עלייה של 7.3% במדד.

קרנות השתלמות אוקטובר 21 (צילום: מעריב אונליין)
קרנות השתלמות אוקטובר 21 (צילום: מעריב אונליין)

לצידו, גם המדדים בבורסה המקומית עלו. לדוגמה: מדד ת"א 125, שעלה ב־3.7%, כאשר הסקטור שהצטיין בשוק המקומי התבטא במדד הבנקים. זה גם חודש שהמשיך את העליות בשוק איגרות החוב הקונצרניות, תוך תשואה עודפת לאפיקים הצמודים, לאור המשך העלייה בציפיות האינפלציה. בכך חודש אוקטובר ממשיך את המגמה החיובית של רוב חודשי השנה, ואפיקי ההשקעה משקפים את השיפור הכלכלי החד לאחר שנת המשבר - בעולם וביתר שאת בישראל. יש לזכור כי כל זאת קורה כשסביבת הריבית נשארת נמוכה, והציפיות קדימה להעלאות הריבית בשנה הבאה מתונות בלבד.

מה שסייע ל'אנליסט' בתשואות במהלך אוקטובר היא החשיפה הגבוהה יותר יחסית לאחרים לשוק המניות הסחיר, הנמצאת ברף העליון של קרנות ההשתלמות בשוק המקומי, תוך מתן משקל יתר לחברות טכנולוגיה. לדוגמה, בסגמנט הטכנולוגיה, הקופות שבניהולנו החזיקו חשיפה למניה של חברת אנבידיה (Nvidia), שעלתה בכ־23% בחודש זה. בשוק המקומי אנו מחזיקים, במשקל יתר, במניות נדל"ן מניב ובנקים".

המגמה החיובית שמתאר רוקח הובילה את מדד הדאו ג'ונס (Dow Jones - מדד המשקלל את שערי המניות של 30 חברות ענק אמריקאיות הנסחרות בבורסה לניירות ערך בניו יורק) לעלייה של כ־5.8%, את מדד S&P500 (מדד המשקלל את שערי מניות 500 החברות הגדולות בארה"ב) לעלייה של כ־6.9% ואת מדד נאסד"ק 100 לעלייה של כ־7.9%.

השוק האמריקאי צפוי להמשיך להיות שורי גם במהלך נובמבר, אך דווקא שוקי אסיה - היבשת שברבים ממדינותיה חוגגים את שנת השור - גילו חולשה גם במהלך אוקטובר ולא פיצו בעליות חדות על ירידות "ספטמבר השחור". יש לציין כי קרן השתלמות ניתנת לפדייה כעבור שש שנים, ובית ההשקעות שממשיך להאמין בשוקי אסיה - אלטשולר שחם - גם ממשיך להוביל את טבלת התשואה המצטברת למשך חמש שנים, עם תשואה של 45.56%. מי שחתמה את טבלת תשואות קרנות ההשתלמות לחודש נובמבר היא קרן ההשתלמות של חברת הביטוח מגדל, שהשיגה תשואה שעמדה על 2.07%