האם נמנע משבר ביחסים בין ארצות הברית ואחת מבעלות בריתה הקרובות במזרח התיכון? היום (שישי) פרסם העיתון "The Wall Street Journal" כי לסוכנויות המודיעין של ארה"ב נודע כי סין בונה בחשאי מתקן, הנדמה כצבאי, באיחוד האמירויות, שהפכה בשנים האחרונות לבעלת ברית קרובה של ארה"ב באזור המזרח התיכון. הדברים נאמרו לעיתון על ידי גורמים יודעי דבר. לאחר הגילוי, ממשל ביידן פנה למדינה מהמפרץ והזהיר אותה כי נוכחות סינית בשטחה עלולה לאיים על הקשרים בין המדינות. לאחר מספר פגישות בין הצדדים, נעצרה בניית המתקן.

על פי אזהרות המודיעין האמריקאי, הסינים החלו בבניית מתקן בנמל סמוך לאבו-דאבי. הגורמים שחשפו את הנושא מסרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי "נראה שבאיחוד האמירויות, שמארחת כוחות צבא אמריקאיים ורוכשת מטוסי קרב מתקדמים מאמריקה, לא היו מודעים לאופי הצבאי של הפעילות הסינית".

על פי הפרסומים השונים, המזרח התיכון הפך לזירת קרב משמעותית בין ארצות הברית וסין, כאשר הסינים חיזקו את הקשרים הכלכליים עם איחוד האמירויות בשנים האחרונות, וככל הנראה ניצלו את הקשרים הללו כדי לבנות מתקן צבאי סמוך לאבו דאבי. 

יאס איילנד, אבו דאבי (צילום: יאס איילנד)
יאס איילנד, אבו דאבי (צילום: יאס איילנד)

כבר לפני כשנה, על פי הפרסום, דיווחים שונים החלו להגיע לגורמים בארה"ב, על כך שהסינים מבצעים "פעילות חשודה" בנמל המדובר. על פי גורמים שונים, המידע הראשוני לא היה מאומת, אך בחודשי אביב 2021, צילומי אוויר מסווגים הובילו למסקנה שהסינים אכן בונים מתקן צבאי. עם היוודע הדבר, ממשל ביידן פנה לאיחוד האמירויות ופתח במאמצים דיפלומטיים לשכנע את האמירתיים שלאתר יש מטרה צבאית ושהם צריכים לעצור את הבנייה במקום.

דובר איחוד האמירויות בוושינגטון מסר ל"וול סטריט ג'ורנל": "לאיחוד האמירויות מעולם לא היה הסכם, תכנית, שיח או כוונה לאפשר בניית בסיס צבאי סיני או מאחז צבאי מכל סוג".

לאור נוכחותה של סין באמירויות, הנשיא ביידן עצמו שוחח עם יורש העצר של אבו דאבי בחודש מאי ובחודש אוגוסט פעם נוספת, והביע את חששו כי "לשותפות של האמירויות עם סין עלולות להיות השפעות מזיקות לקשר עם ארצות הברית".

על פי הגורמים, בסוף ספטמבר, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ובכיר נוסף הציגו לאיחוד האמירויות מצגת מפורטת עם כל המידע המודיעיני שאספו האמריקאים על האתר. בנוסף, על פי העיתון, האמריקאים אף סיירו לאחרונה באתר והשתכנעו כי הבנייה הופסקה.

בעקבות כך, על פי הגורמים הרשמיים, היחסים בין ארצות הברית ואיחוד האמירויות שבו למסלול. עם זאת, אנואר גרכאש, יועץ נשיאותי באיחוד האמירויות הביע דאגה מכך שהמדינה תקועה באמצע הסכסוך בין סין לארה"ב: "כולנו מודאגים מאוד מהמלחמה הקרה שמגיעה. אלו חדשות רעות לכולם, כי הרעיון שנבחר בין המדינות הוא בעייתי במערכת הבינלאומית".