גבר בן 30 נרצח ושלושה בני אדם נוספים נפצעו הבוקר (ראשון) בפיגוע בעיר העתיקה בירושלים. כוחות משטרה של מחוז ירושלים ומג״ב השיבו בירי לעבר המחבל, גבר בשנות ה-40 לחייו ממזרח ירושלים, שמת במקום. המחבל שביצע את הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים הוא פאדי אבו שחידם, בן 42, תושב מחנה הפליטים שועפאט, המוכר כפעיל חמאס ארגוני באזור שמסתובב הרבה בהר הבית וללא מעצרי שב״כ קודמים.

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, אמר כי מדובר ב"איש חמאס, מהפלג המדיני, לא מהפח"ע (פעילות חבלנית עוינת)". לדברי השר, "אשתו של המחבל עזבה לחו"ל לפני שלושה ימים, הילדים שלו בחו"ל. נראה שפיגוע היה מתוכנן. אשתו ברחה לחו"ל והוא החליט לבצע את זה". עוד הוסיף בר-לב: "תנחומיי למשפחת ההרוג שנרצח באכזריות הבוקר בפיגוע ואני מתפלל לשלום הנפגע באירוע הקשה".

עמר בר לב בזירת הפיגוע בירושלים (צילום: דוברות המשרד לביטחון פנים)
עמר בר לב בזירת הפיגוע בירושלים (צילום: דוברות המשרד לביטחון פנים)

מחמד חמאדה, דובר ארגון חמאס בירושלים, אמר בתגובה לפיגוע, כי כי "המבצע בירושלים הוא מסר של חדירה לאויב, שיצר פגיעה עמוקה בכיבוש". הוא הוסיף ואיים כי "המבצעים יימשכו בתגובה לניסיונות חילול מסגד אלאקצא וניסיונות המתנחלים לייהד אותו".

מהג'יהאד האסלאמי נמסר: "אנו מברכים על המבצע בירושלים, והחשוב מכל על אלה שחושבים שהעם הפלסטיני ייכנע לנוכח טרור הכיבוש".

ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס לפיגוע בפתח ישיבת הממשלה: "הבוקר היה בעיר העתיקה בירושלים פיגוע ירי קשה. יש לנו כרגע הרוג אחד ושלושה פצועים. בשם שרי הממשלה, אני מבקש להשתתף בצער המשפחה, ומבקש להצטרף לתפילה לרפואת הפצועים. קיבלתי מוקדם יותר הבוקר משר הבט"פ וממפכ"ל המשטרה עדכון על פרטי האירוע. הייתה שם פעולה מהירה מאוד של כוחותינו, שתי השוטרות והשוטרים שהיו במקום, שנטרלו במהירות רבה את המחבל. עם זאת, זה הפיגוע השני שמתרחש בזמן האחרון בירושלים. הוריתי לכוחות הביטחון להיערך בהתאם ולגלות דריכות, גם מחשש לפיגועי השראה. אנחנו צריכים להגביר את הדריכות ולמנוע פיגועים המשכיים".

שר הביטחון, בני גנץ, מסר: "‏תנחומים מעומק הלב למשפחת הנרצח בפיגוע הקשה הבוקר בירושלים. אני שולח איחולי החלמה מהירה לפצועים ומשבח את הכוחות בשטח שפעלו במהירות ובנחישות וסיכלו פיגוע קשה הרבה יותר. נמשיך להילחם בטרור בכל מקום שירים את ראשו, ונדאג להוריד אותו".

שר האוצר אביגדור ליברמן כתב: "אפס סובלנות לטרור. לצערנו הרב גם ביום ההוקרה לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה, אנו מתבשרים על אירועי טרור קשים שלוקחים חיי אדם ומרחיבים את מעגל הפצועים והמשפחות שחייהן משתנים ברגע. פיגוע הירי שאירע הבוקר בעיר העתיקה בירושלים הוא אירוע חמור שאי אפשר להשלים איתו. אני משתתף בצער משפחתו של הנרצח בפיגוע, מייחל להחלמתם המהירה של הפצועים ומחזק את כוחות הביטחון והמשטרה בשטח. אני סמוך ובטוח כי הכוחות יפעלו מהר על מנת לאתר את כל מי שידו בדבר בכדי שניתן יהיה למצות עימם את הדין".

שר התקשורת יועז הנדל אמר בפתח ישיבת הממשלה: "בוקר לא פשוט. אף ארגון טרור לא יסיט את הצומוד שלנו לקרקע ולא ימנע מאיתנו להיות בכל מקום בארץ ישראל. רוצה לציין את החתירה למגע של השוטרים. מקצועיות שהסתיימה בחיסול המחבל והצילה חיי אדם. נצטרך לבחון מחדש את תפיסת ״המגנומטרים״ הישראלית. כל אדם שנכנס לעיר העתיקה צריך לעבור בידוק זהה. שולח תנחומים למשפחתו של הנרצח והחלמה מהירה לפצועים".

השר לשירותי דת מתן כהנא (ימינה) כתב בטוויטר: "ברוך דיין האמת. משתתף בצערם של משפחת ההרוג ומתפלל לרפואה שלמה לכל הפצועים באירוע הקשה בעיר העתיקה. מחזק את כוחות הביטחון על הנחישות והסיום המהיר של האירוע. אזרחי ישראל צריכים להרגיש בטוחים בכל מקום, ללא חשש לחייהם. ממשלת ישראל מחויבת לכך. אגרוף ברזל מול הטרור".

יו"ר סיעת ימינה, ח"כ ניר אורבך, אמר: היום נרצח אזרח יהודי ליד הר הבית. המקום הקדוש ביותר ליהודים.  בשבוע שעבר התקיים דיון בוועדת החינוך בכנסת על חשיבות הגברת הלימודים על הר הבית בבתי הספר. היום הזה מחדד עד כמה הדיון היה חשוב ורלוונטי מתמיד. כאשר הטרור מנסה לפגוע לנו בגוף אנחנו מנצחים אותו בעוצמת הרוח. אני סומך על כוחות הביטחון וממשלת ישראל שימגרו את הטרור ויפעלו ביד קשה אל מול מי שמעז לפגוע בישראל ובקודשיו. אני שולח החלמה מהירה לפצועים".

גם באופוזיציה מיהרו להתייחס לפיגוע הקשה ולתקוף את הממשלה. ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מסר: "אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחת הנרצח ומתפלל יחד אתכם לרפואת הפצועים בפיגוע הקשה בירושלים. חמאס שעומד מאחורי הפיגוע חייב לשלם מחיר כבד על הרצח הנפשע הזה בלב בירתנו".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' כתב: "אני ‏מבקש לחזק את ידיהם של אנשי כוחות הביטחון בירושלים וקורא לכולנו להתפלל לרפואתם של הפצועים. את הטרור צריך למגר באגרוף ברזל תוך גדיעת התקווה המניעה אותו. את תומכיו צריך להוקיע ולא לצרף לממשלה".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר: "רק לפני כשנה בג"צ דחה עתירתי להציב מגנומטרים חמישים מטר לפני השערים בהר. אם היו עושים זאת התוצאות הקשות היו נמנעות. כשהטרור מרים ראש צריך להוריד לו את הראש. מי שמנסה לרצוח יהודים צריך לירות לו בין העיניים ולשלוח מסר לבאים אחריו שזה סופו של כל מחבל. חוסר המשילות של הממשלה מעודד את המחבלים להוציא פיגועים, בינתיים עד שהממשלה תתעורר ותעיף את האחים המוסלמים, צריכים להרוס את ביתו של המחבל ולגרש את בני משפחתו מהמדינה".

ח"כ עמיחי שיקלי מסר: "כל אימת שנמשיך למצמץ בסוגיית הר הבית נמשיך לחטוף. ריבונות ישראלית מוחלטת בהר היא יעד אסטרטגי ומוראלי שבלעדיו לא נראה שקט. מתפלל לרפואת הפצועים".

חברת הכנסת לשעבר אוסנת מארק כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "איזה בוקר עצוב! משתתפת בצערה של משפחת ההרוג ומתפללת לרפואת הפצועים. הפיגוע הזה הוא תוצאה של רפיסות הממשלה והיעדר גיבוי הלוחמים בשטח. המעצר של הרבש"צ שמנע ניסיון חדירה בענתות הוא מסוג האירועים שמכשירים את הקרקע לפיגועים האלה. אבל בואו נמשיך לפתוח מהדורות במה לא אמר דודי אמסלם".