אל תגידו "לא מדדתי": עם כמה שכולנו שונאים להשמין, יש איזור אחד בגוף שכולנו שונאים להשמין בו במיוחד. הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, הסבירה גם למה הוא הכי מסוכן מבחינה בריאותית.

רוזמן ניגשה לשורש העניין תחילה: "כולם יודעים שהשמנה זה מסוכן, מעלה סיכון למחלות לב וכו' אבל השמנה בטנית יותר מסוכנת מבחינת סוכרת למשל או כבד שומני, לחץ דם גבוה וכו'". היא הסבירה שלעיתים המצב יכול להיות תורשתי: "אנחנו רואים הרבה פעמים שזו נטייה משפחתית-גנטית. יש יותר משפחות שרזים ברגליים והבטן גדולה, לפעמים זה לא גנטי אלא צריכת יתר של סוכר פירות, פרוקטוז, שנמצא גם בסירופ תירס ומאכלים מתועשים; או שומן טראנס – מרגרינה במאפים מוכנים או תרופות סטרואידיות מסוימות. נמצא גם שצריכת יתר של אלכוהול גורמת לשומן בטני".

דיאטה, משקל (צילום: אינג אימג')
דיאטה, משקל (צילום: אינג אימג')

אבל איך אנחנו יודעים אם אנחנו במצב מסוכן בריאותי?

"יש מדידה, כל שצריך הוא סרט מדידה או מטר שמודדים את גודל הרהיטים", הסבירה הדיאטנית המומחית. "לוקחים את הסרט ומודדים באזור המותניים, הכי צר של המותניים. אם זה יוצא מעל 102 סנטימטר בגברים ומעל 88 סנטימטר בנשים זה סיכון ככל שזה הרבה מעל, הסיכון יותר גבוה".

"יש מדד קצת יותר מהימן והוא מתייחס ליחס בין היקף המתן להיקף הירכיים", הוסיפה. "זה יותר חשוב כי זה מתייחס בכלל למבנה הגוף. צריך למדוד גם בהיקף הכי צר במותניים ובאזור הכי רחב של הירכיים. צריך לחלק, היקף המותן לחלק היקף הירכיים ככל שזה מעל 1 זה עלייה בסיכון להשמנה בטנית".

מה הטיפול לבעיה המפחידה אתם שואלים? התשובה של רוזמן לא כל כך תפתיע אתכם: "פחות פחמימות".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM