עבדאללה חמדוכ שב היום (ראשון) לתפקיד ראש ממשלת סודן במסגרת הסכם חדש עם מנהיגי הצבא, קרוב לחודש אחרי שהודח בהפיכה צבאית שעוררה הפגנות סוערות ומחאה בינלאומית מחשש לפגיעה במאמצים לקדם דמוקרטיה במדינה. חמדוכ, שהוחזק במעצר מאז ההפיכה ב-25 באוקטובר, שוחרר הבוקר אחרי שצוות המתווכים המקומיים הודיעו על גיבוש הסכם עם השליט הצבאי, גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן. לאחר מכן, הגיע חמדוכ לארמון הנשיאות, שם נועד עם אל-בורהאן ועם מוחמד חמדאן, גם הוא מאנשי הצבא החזקים במדינה.

על פי הפרטים שפורסמו, חמדוכ ישוב לתפקיד ראש הממשלה וכך גם השרים שהודחו בהפיכה, וכל העצירים הפוליטיים ישוחררו. סעיפים חדשים יוכנסו לחוקת המדינה כדי להבטיח את השותפות בין ההנהגה האזרחית וההנהגה הצבאית בזמן ממשלת המעבר שתוביל את המדינה לבחירות דמוקרטיות, וזאת אחרי שמאבקי הכוח בין הצדדים עוררו את ההפיכה. עוד נאמר בהסכם כי יוקם צבא סודני מאוחד וכי תוקם ועדה לחקירת האירועים סביב ההפגנות נגד ההפיכה שבמהלכן נהרגו, לפי ההערכות, כ-40 בני אדם ומאות נפצעו.

ראש ממשלת סודן, עבדאללה חמדוק (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת סודן, עבדאללה חמדוק (צילום: רויטרס)

עם זאת, עדיין לא ברור אם החזרה לשיתוף הפעולה בין הצדדים תרגיע את הרוחות. ברית הכוחות לחירות לשינוי, קואליציה של ארגונים פוליטיים וקבוצות מהחברה האזרחית, הודיעה כי היא לא מסכימה לפשרה כלשהי עם הצבא. "אין משא ומתן, אין שותפות ואין לגיטימציה למהפכנים", נמסר.ההפיכה ב-25 באוקטובר סיימה את השותפות את בין הממשלה האזרחית לבין מועצת הריבונות בהנהגתו של הגנרל אל-בורהן שנמשכה מאז הפלתו של הרודן עומד אל-בשיר לפני שנתיים. הגנרל הסודני הבטיח כי הוא עדיין מחויב לקיים בחירות בשנת 2023, אולם הצעד זכה לגינויים בינלאומיים ולמאמצים לתווך בין הצדדים היריבים.