בישראל חיים כמיליון וחצי אנשים עם מוגבלות בכל שכבות הגיל, ומתוכם כ־460 אלף עם מוגבלות חמורה. בעוד בעשורים האחרונים אנו עדים לקידום בזכויות ובאפשרויות החיים של אנשים עם מוגבלות, רבים מהם עדיין חווים בידוד חברתי והדרה בתחומי החיים העיקריים.

ד"ר אמיר טל, המדען הראשי של בית אקשטיין מקבוצת דנאל, הארגון הגדול בארץ במתן שירותים לאנשים עם מוגבלות, עם 60 מסגרות דיור, חינוך, תעסוקה ופיתוח קריירה – מסביר כיצד הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום עשויים לקדם משמעותית את איכות חייהם והשתלבותם בחברה. "לטכנולוגיה המסייעת יש פוטנציאל לשפר את הבריאות, הרווחה, איכות חיים, העצמאות התפקודית, הבטיחות וההכלה החברתית של ילדים, נוער, מבוגרים וקשישים עם מוגבלות", מסביר טל.

"עד סוף 2030, בשל גידול בתוחלת החיים ובאוכלוסיית הגיל השלישי - יותר מ־2 מיליארד איש יצטרכו לפחות מוצר טכנולוגי מסייע אחד. לכן, ההערכה הרווחת היא כי השוק של טכנולוגיות מסייעות לאנשים עם מוגבלות - יגדל מ־200 מיליארד דולר כיום ל־1 טריליון עד לשנת 2050".

בעקבות משבר הקורונה התעורר הצורך בפתרונות טיפוליים/שיקומיים מקוונים, או כאלה העומדים באתגרי הריחוק החברתי המתבקש. בעוד הצורך היה קיים גם לפני עידן הקורונה, פיתוחים של תוכנות וחומרה המספקים מתן מענה וניהול של תהליכי מחלה והחלמה מרחוק - צברו תאוצה מאז התפרצות הנגיף.

דוח עדכני של חברת מקינזי מוכיח כי ישנה עלייה חדה בשימוש בפתרונות טכנולוגיים לאנשים עם מוגבלות. הזינוק בתחום הבריאות הדיגיטלית והטכנולוגיה המסייעת בא לידי ביטוי בהשקעות הרבות בתחום, ובעידוד של הרגולציה לפיתוח והטמעת טכנולוגיות לקידום איכות חיים והשתלבות חברתית של אוכלוסייה זו. הטכנולוגיות הקיימות כיום הן פיתוחים ויישום של עזרים ללקויי ראייה, מכשור לקריאה וכתיבה, כלים להתאמת הבית וסביבת העבודה ומערכות לניווט וירטואלי, כמו גם פיתוח ויישום עזרים לשמיעה, עזרי דיבור, תקשורת ומערכות התרעה לכבדי השמיעה.

טכנולוגיות בתחום הניידות, מיומנות מוטורית ויציבה - הינן מתבקשות בקרב אוכלוסייה זו. לכן מתמקד השוק בפיתוח עזרי ניידות, מערכת הינע ותמיכה, מערכות הושבה ומנחים, טכנולוגיה מסייעת מושתלת, התאמות לבית ולמקום העבודה, פתרונות לתחבורה ואביזרים המסייעים בניווט והתמצאות במרחב הציבורי ללקויי ראייה ולאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית. גם בתחום הקוגניציה, הלמידה והחינוך, ישנן טכנולוגיות המסייעות בהנגשה קוגניטיבית, איתור מוקדם של קשיי למידה, טכנולוגיה מסייעת לשילוב במערכת החינוך ובכיתה, כלים הבונים התמדה, עצמאות, שליטה עצמית ועניין.

ישנם לא מעט פיתוחים בתחום התקשורת התומכת והחליפית, כתיבה ועזרי הקלדה ואופטימיזציה של זיהוי קולי. כמו כן, פותחו כלים המאפשרים הבעת רעיונות, רגשות ומושגים מופשטים לבעלי ליקויים שונים, ממשק בין המוח למחשב - תוך שימוש באמצעים לא פולשניים, לרבות פתרונות של בתים חכמים, המאפשרים הפעלה מראש או מרחוק ובאופן אוטומטי של פונקציות ביתיות לאנשים עם מוגבלות.