לאחר דחייה של שבוע התייצב הבוקר (שני) עד המדינה ניר חפץ על דוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים, והתחיל להשמיע את עדותו נגד יו”ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שחפץ היה דוברו ויועצו הקרוב במשך שנים בזמן שהיה ראש ממשלה. במהלך העדות, סיפר חפץ על הקשר שלו עם נתניהו ומשפחתו, על התפקיד שמילא עבורו כיועץ תקשורת ועל הקשר עם מנכ"ל בזק שאול אלוביץ' ואתר וואלה באותה תקופה. 

רביב דרוקר על עדות ניר חפץ: זו הטעות הגדולה שעשה נתניהו עם עד המדינה

עדכונים שוטפים מהדיון: 

15:50: חפץ: "הזוג אלוביץ' הבהירו לי, בעיקר על רקע תקופת התלונות של יאיר נתניהו, שהאתר - הם כאילו נותנים אותו במתנה למשפחת נתניהו. המילה 'מתנה' נאמרה. 'מה, הם לא מבינים שהאתר הזה הוא שלהם?' זה משפט שנאמר".

15:20: עדותו של חפץ נקטעת שוב בשל התנגדות של ההגנה שנדחתה.

15:18: חפץ: "אחרי הבחירות העיסוק נגע בענייני המשפחה, הייתי הדובר וגם כי אתר וואלה היה זה שהלך הכי רחוק בנכונות להתחשב בבקשות המשפטיות, הפך לאקמול שמעביר את הכאב ראש של הפניות התקשורתיות למשפחה". 
טבנקין: "אקמול?"
חפץ: " זר לא יבין זאת, מי שנמצא בסביבת נתניהו יודע שהעיסוק בענייני התקשורת הנוגעים למשפחתו, בעצימות נדירה, וזה, כן, ברגע שיש אירוע עם משפחתו, משבית אותו, בני המשפחה לוקחים קשה חלק מהאייטמים, מתקשרים שוב ושוב, מתחוללת סערה של שעות, לפעמים על שטויות. קשה להבין את האינטנסיביות העוצמה, הוא מנהל תמיד את האירוע".

15:15: עדותו של חפץ נקטעה פעם נוספת בידי ההגנה. ההתנגדות נדחתה וחפץ המשיך לענות לשאלה - כיצד נתפס אתר וואלה בעיני נתניהו: "מיד אחרי מערכת הבחירות ב-2015, החשיבות של אתר וואלה צונחת דרמטית בעיני נתניהו ובעיני, כי באפיון שלו לא מצליח לעצב אג'נדה, יש כלי תקשורת שעושים זאת על בסיס קבוע, נדיר שאתר וואלה מצליח להיות משמעותי. וגם אחרי שיש הכרעה בבחירות, וממשלה יציבה, אז עם כל הכבוד, אם התפרסם פה או שם, רה"מ החשיבות של וואלה בעיניו צנחה".

15:07: טבנקין: "איך נתפס אתר וואלה מבחינת נתניהו?"
חפץ: "מה שאני יודע ומה שקלטתי ולאו דווקא מה שאמר לי אקטיבית. בתקופת מערכת הבחירות החשיבות של וואלה הייתה גבוהה מאוד מאוד מאוד. בתוך מערכת בחירות, אלא אם אתה ככלי תקשורת מביא סקופ, כולם יורים על כולם, פחות יש יכולת להשתלט על אג'נדה. לכן סופרים ראשים, חשוב כמה נחשפים לאייטם, אם זה מאה אלף או חצי מיליון, בתקופות אחרות למשל עיתון הארץ, מסורת, בבחירות לספור ראשים, האג'נדה סביב, מפסיקים להאמין, המטרה ביום נתון להניע לפעולה לשים פתק, החשיבות של וואלה גבוהה מאוד ואולי דרמטית".

"יש עוד סיבה שלוואלה הייתה חשיבות. האופן שבו נתניהו ואני ראינו את המפה התקשורתית, הייתה לפחות הזדמנות אחרת שישבנו בחדרו ושירטטנו על נייר A4 על ציר את כלי התקשורת, מחולקים לעוינים מאוד, נגיד הארץ, באותו זמן ערוץ 10 שנחשב קצה מאוד עוין, וכלי תקשורת נוספים, למשל נתניהו ראה את 12 קרוב לשם ואני חשבתי ש-12 קרוב יותר למרכז.

"היו כלי תקשורת שיותר במרכז, למשל קול ישראל וערוץ 11, והיו כלי תקשורת שנתפסו כאוהדים: ישראל היום, ערוץ 20, אתר 0404... אתה לוקח לינק, ומעיף לקהל שלך, יש לזה חשיבות אדירה, ושם התשובה היחידה לאתר וויינט, שהיה מאוד עוין, התשובה הייתה וואלה. אם אתם לוקחים את המשקולת של מי שעוין, וממול את ישראל היום, ערוץ 20, 0404, אז אם גם וואלה שם, זה יותר משמעותי, לכן החשיבות של וואלה גדולה מאוד".

חפץ הדגיש: "ב-2015 עיקר התקציבים הלכו בפעם הראשונה לרשתות החברתיות ולא לשלטי חוצות. אם אתה לוקח ידיעה שפורסמה בוואלה, יש לזה משקל, אתה מהדהד ידיעה מערוץ 20, ולכן הייתה חשיבות אדירה לוואלה כאתר שידיעות שמתפרסמות בו נתפסות יותר אמינות ואז בתקציבי ענק אפשר להדהד הלאה".

15:06: חפץ: "שום תגובה לא יוצאת בלי שנתניהו מאשר, היכולת שלו בלי לראות מולו את הטקסט ואחרי שעשינו תיקונים והוא זוכר את הכל, היא פנומנלית, היכולת הזו גורמת לאנשים בסביבה, הוא באמת אדם מוכשר, בגלל זה אי אפשר להוציא בלי שאישר, עד רמת הפסיק".

15:04: טבנקין: "אילו סוגי פניות מר נתניהו היה מעביר דרכך?"
חפץ: "הכל מכל וכל. יש מאות אינטראקציות ביממה, יש מטה, הרבה עשות אנשי תקשורת שעבדו תחתיי, כדי שלא, כל טעות כל תגובה לא נכונה זה ביג אישיו, לכן מאוד ריכוזי, זה זורם אלי, הייתי כמעט האדם היחיד מהמטה שעמד איתו בקשר בתקופה הזו. מנסחים יוזמים סרטונים כמעט כל יום יושבים עם יועצים, בערך כל יומיים סקר, מנתחים את הסקרים, זה אנדלסס, לכן כמות העבודה זה הכל מכל וכל, מהכלבה קאיה לא זוכר ועד מחירי הדיור המאמירים".

15:02: טבנקין: "נתחיל את נושא דרישות הסיקור. תאר באופן כללי מה היה אופן העבודה מול נתניהו ובני משפחתו".
חפץ: "צריך לחלק לתקופות. התקופה שבה פרצה מערכת הבחירות, אזור אוקטובר נובמבר, כשהיה ברור שבפאתי בחירות נובמבר 2014 ועד 2015 כינון ממשלה. עסקתי בכל קשת הנושאים חוץ ממה שאין לי סיווג להשתתף בו, ואת הוראותיי קיבלתי רק מבן אדם אחד, בנימין נתניהו, לא הייתי מוסמך לזוז מילימטר, הוא מאוד ריכוזי רוצה לדעת הכל, לכן בחר לעבוד במודל שאין בינו לאיש המקצועי דרג פוליטי, לכן רק מולו, 20 פעם ביום להפריע לו".

חפץ המשיך: "אחרי הבחירות קשת הנושאים יותר מצומצמת, נושאים ממלכתיים יותר לדובר ממשלתי, כל הנושאים שקשורים לבנימין נתניהו או ילדיו ואצל שרה נתניהו היה מרחב תמרון קטן בעניינים אוטונומיים, שבהם היה שיקול דעת לעבוד מולה, והיא מנוסה בתקשורת, תחום מצומצם שבו יכולתי לסגור מעגל בלי לעבור דרכו".  

14:50: אחרי כשעה של התנגדויות ושאלות מצד ההגנה, חפץ מצליח לענות לשאלת הפרקליטות. חפץ: "אמרתי שבוודאות עדכנתי את שרה נתניהו על כך שאיריס אלוביץ' מפקחת על כל התכנים בוואלה, ושאינני זוכר האם עדכנתי בכך גם את בנימין נתניהו. אנחנו מדברים על תקופה שאחרי בחירות 2015, אז עולה מאוד משקלו של יאיר נתניהו בקבלת ההחלטות בנושאי תקשורת, פוליטיקה, והחלטות שלטוניות רבות". 

חפץ המשיך: "מתחולל בסביבת נתניהו מאבק שמוביל יאיר נתניהו, שאומר שאלוביץ' מקבל המון מנתניהו אבל שעובדים על משפחת נתניהו והחשיפה בוואלה זה עלה תאנה לא הדברים החשובים, יאיר נתניהו מנהל מאבק כמעט יומיומי, עשרות אינטראקציות שמנסה לגבור, מול יועצים שהם עושים כמיטב יכולתם שהאתר חיובי".

"מתגבשת הכרה אני יודע משיחות עם אלוביץ', שישועה לא מצליח לספק, כשיאיר כל הזמן בא בתלונות ויושב כל היום על הרשת, ואז איריס לוקחת על עצמה את התפקיד של לפקח על האתר ואילן ישועה, רק בהיבט של של משפחת נתניהו. היא אפילו מראה לי מחשב בחדר העבודה שמשם היא משגיחה".

עו"ד חן קם להתנגד, אך השופטת קטעה אותו: "אין שאלה עכשיו! גמרנו. עוברים לשאלה הבאה. אם תהיה התנגדות אז לשאלה הבאה. העד ענה, גמרנו".

13:35: טבנקין: "פרט בבקשה על הקשר עם גברת אלוביץ".
חפץ: "בכל השלב הראשון של הפגישות האינטנסיביות עם אלוביץ שהיו עד למינוי של פילבר למשרד התקשורת זה היה שלום שלום ולא יותר אבל אחרי אמצע שנת 2015 שיש במשפחת נתניהו עולות טענות רבות לאופן הסיקור של אתר וואלה אז גברת אלוביץ לוקחת את הפיקוח והתכנים של אתר וואלה בהקשר של בקשות נתניהו ובני משפחתו".

13:30: חפץ סיפר על פגישה נוספת עם אלוביץ': "הגעתי לחדרו של אלוביץ ביורוקום ואז עברנו לפגוש את סטלה בחדר ליד. אלוביץ ביקש לשים את הניידים במגרה ואז גברת הנדלר פתחה בשטף של הוראות רגולטוריות שצריך להעביר לראש הממשלה. אותי הדהים החוצפה והעזות מצח ותוך שתי דקות הפגישה התפוצצה אמרתי לה מי את בכלל שתגידי לי להעביר דברים לראש הממשלה, אלוביץ נבהל מכך ולקח אותי הצידה. גם על האירוע הזה לא דיווחתי לבנימין נתניהו".

13:24: השופטת רבקה פרידמן פלדמן שואלת את ניר חפץ על ציר הזמן שהוגש: "האם אתה רק משער השערות? או שהראו לך את רצף האירועים ואז היית יכול להגיד שאתה זוכר בוודאות?"
חפץ מודה: "הראו לי במשטרה איכונים איפה הייתי ביחד עם אחרים. רק בגלל זה נזכרתי. הקונטקסט של החקירה הייתה שונה מהחקירות האחרות. החוקרים קיוו שציר הזמן ירענן לי את הזיכרון".
השופטים קובעים: "מדובר בעדות סברה, אי אפשר להמשיך בקו הזה".

13:16: טבנקין מבקש לרענן את זכרונו של העד מדברים שאמר בחקירה: "אני חשבתי שהוא רוצה לתת לי את הסכום הזה כדי שאוכל להמשיך להיות צינור בינו לבין ראש הממשלה".
חפץ: "אני לא זוכר שאמרתי את זה בחקירה".
עו"ד חן: "מה שהוא אומר כאן הוא אומר בחקירות, מה שאתם עושים זה לא ריענון זיכרון".

13:10: חפץ מספר כיצד פנה לאלוביץ בבקשה לייעץ תקשורת לבזק בינלאומי וחתם על חוזה עם משכורת בסך 48 אלף שקלים. "יום לאחר מכן צלצל אלי כתב של גלובס וביקש על כך תגובה. התקשרתי לאלוביץ הבנתי שגם אליו התקשרו וביקשתי לסיים את ההתקשרות והדבר בוטל לפני שהתחיל. לא קיבלתי כסף. מר נתניהו לא היה מודע לכל ההתרחשות".

חפץ הוסיף: "מאחר שמר אלוביץ קיבל את הרושם שאני מאוכזב שלא מסתייע לי לעבוד לייעץ לקבוצת בזק, באיזה שלב שאל אותי אם אני מזדמן מתישהו לניו יורק, אמרתי קורה מפעם לפעם. אלוביץ אמר לי שמתי שארצה, וזו הצעה שלא מוגבלת בזמן, אוכל להגיע למנהטן לבן משפחה שלו ולקחת 30 אלף דולר במזומן. אמר שאם אני לוקח את הכסף הזה אסור לי להכניס אותו לישראל אבל לא רציתי את כל הדבר הזה. הבנתי שזה סוג של מחווה אבל זה לא קרה בשום אופן".

13:05: חפץ נשאל על פתק שנמצא אצלו בבית ביום שהוא נעצר: "את הפתק הזה כתבתי מילה במילה מפיו של אלוביץ' באחת הפגישות שיזם בהן הגעתי לביתו, הפתק הוא סיכום של דברים שאמר לי אלוביץ באותה פגישה בסלון. אני זוכר בוודאות את הסיטואציה ואת הקונטקסט, לא בקיא בנושאים, זה היגיון לא זיכרון". הוא סיפר כי לא העביר את הפתק לנתניהו, אלא למנכ"ל משרד התקשורת אז שלמה (מומו) פילבר. 
טבנקין: "למה פנית לפילבר?"
חפץ: "הרגשתי לא בנוח לבוא במסר כזה לנתניהו. הוא מאוד ריכוזי".

13:00 הדיון חוזר מהפסקה.

12:15 הדיון יוצא להפסקה.

12:00: החקירה הראשית התעכבה במשך כחצי שעה בעקבות התנגדויות ההגנה, שטענה כי ניר חפץ מעיד אחרת ממה שהעיד בחקירה שלו במשטרה וכי הפרקליטות גורמת לו להסיק דברים שלא זכר, דבר שאינו קביל בעדות במשפט. חפץ עצמו העיד: "היה ניסיון להגיע לדברים שלא העדתי עליהם במסגרת חקירה. החוקרים קיוו שזה ירענן לי את הזיכרון". 

טבנקין הסביר: "זו לא עדות סברה, העוגנים העובדתיים, אלה עוגנים שהוא קשור אליהם, זו לא עדות סברה שאדם מעיד על הלך רוחו, זה נוגע לדברים שהוא זוכר ויודע".

שופטת: "מר חפץ, אמרת שלא זוכר, אבל מניח. האם על פי הדברים שהציגו יכול להגיד, לפני משהו או אחרי משהו, האם אתה רק משער השערות, או אחרי שהראו לך רצף אירועים אתה אומר, אני בטוח, או שנשארים על אותה שנה?"
חפץ: "לגבי זיכרון חד משמעית מה שאמרת בסוף. העוגנים שיכולתי להישען, כשהראו לי איכונים, מתי הייתי בבלפור ומזה יכולתי לגזור. כשהגעתי לחקירה הזו, מספר חודשים אחרי העדות בעד המדינה, בפתח החקירה, הבנתי מהחוקרים שהחקירה מסוג קצת אחר מחקירות קודמות, אלא חקירה שעל בסיס ההיגיון, כל הקונטקסט להגיע לנתונים".

11:32: ההתנגדות נדחתה, חפץ חזר לאולם. טבנקין: "אתה זוכר מה היה הלך רוחו של אלוביץ בפגישה?"
חפץ: "הוא מאוד שמח שהמעמד הזה התקיים. הוא היה נרגש".

טבנקין שואל אותו לחלופת הדברים, חפץ אומר שאינו זוכר והפרקליט מבקש שוב לרענן את זיכרונו על דברים שאמר בחקירה: "הוא היה שמח אבל הוא נראה מאוד מתוח, הוא שאל אותי אם מסרתי לביבי את המסמך שהעברתי. אמרתי לו שראיתי שביבי מעיין במסמך". עו"ד ז'ק מתנגד: "המאשימה בוחרת חלק מסוים מנותק הקשר לרענן את זיכרון העד". השופטת פרידמן-פלדמן: "כמו קודם ההתנגדות נדחית".

טבנקין: "ראית מתי הפגישה הסתיימה?"
חפץ: "לא הייתי נוכח בשום שיח ביניהם, נדמה לי שעזבתי את הפגישה למרכז לפני שהיא הסתיימה".

בנימין נתניהו, ניר חפץ (צילום: אורן בן חקון)
בנימין נתניהו, ניר חפץ (צילום: אורן בן חקון)

11:29: ההגנה מתנגדת פעם נוספת, חפץ יוצא מהאולם לצורך הדיון בהתנגדות. 

11:18: חפץ מתאר את הפגישה בין אלוביץ' ונתניהו, ומספר כיצד הבריח את אלוביץ לחדר העבודה שלו במעון בבלפור: "בשלב הבא, בזמן שנערכה פגישה בפאטיו בהשתתפות ששרים בכירים בליכוד, נתניהו מסמן לי להתקרב אליו, לוחש לי שאלוביץ' בכניסה, ומסמן לי להכניס אותו שהנוכחים לא יבחינו בו.

"אני מכיר את הכניסות, אני מגיף את הווילונות בין הפאטיו לסלון, הולך לכניסה, מכניס את אלוביץ' לחדר העבודה של מר נתניהו, הוא לבש ג'ינס. אני זוכר שרק וילון חצי שקוף היה מוגף, הגפתי וילון יותר מאסיבי גם שם, כשאלוביץ' לידו, אמרתי לו לשבת, יצאתי חזרה לפאטיו ואמרתי לנתניהו שמר אלוביץ' מחכה לו בפנים".

פרקליטות: "למה לא להגיד לשרים?"
חפץ: "נתניהו מאוד ממדר, לא סומך על אישים פוליטיים, ולא ירצו שידע אף אחד שלא קשור, לא התנהלות חריגה בדפוס השגרתי שלו. אני באותו זמן לא תפסתי את זה כמשהו קונספירטיבי".

11:01: חפץ: "באחת הפגישות עם אלוביץ התיישבנו בסלון. הוא ביקש שאקח דפים משם להעביר לנתניהו. שהרשות להגבלים עסקיים אומרת שיש תאריך תפוגה לאישור העסקה של יס בענייני התחרות וכדי שלא יפוג האישור ברשות ההגבלים העיסקיים חייבים לחתום על העסקה הזו לפני הבחירות, הוא ביקש להיפגש בנושא הזה עם נתניהו".

"זה היה המסר, אני התנגדתי. לא חשבתי שהתפקיד שלי להעביר את המסר הזה, לא חשתי בנוח ולא הבנתי לעומק את הסוגיות הרגולטוריות ולהעביר משהו שאתה לא לגמרי בקיא בו זה לא הדבר הכי נכון. בהזדמנות הראשונה לקחתי את הנייר לפגישה עם נתניהו, הסברתי לו בחדר העבודה שלו בבלפור את המסר שהעביר לי אלוביץ. הוא לקח את הדפים וקרא את זה עד הסוף, הוריד לגריסה והרים את הטלפון למזכירה במשרד ואמר לה לקבוע פגישה עם אלוביץ. חשבתי שזה מדהים הירידה לפרטים".

עו"ד ז'ק מתנגד ואומר שהדברים האלה מנוגדים למה שאמר בחקירה. השופטת פרידמן-פלדמן קוטעת אותו: "אדוני יתייחס בחקירה הנגדית".

ניר חפץ (צילום: אורן בן חקון)
ניר חפץ (צילום: אורן בן חקון)

10:59: פרקליטות: "עד כמה להבנתך מר נתניהו בקיא ומבין את הנושאים הרגולטוריים שבהם אתה מעדכן אותו?"
חפץ: "ההתרשמות שלי שנתניהו בקיא לפרטי פרטים בנושאים הרגולטוריים, אדם שיורד לפרטי פרטים, זה חלק מהעניין של הריכוזיות, רוצה שהכל יעבור דרכו, יש לו יכולת קוגנטיבית נדירה, לפעמים אתה תוהה איך נכנס כל כך הרבה מידע, הבקיאות שלו לא רק גבוהה, גם מרשימה, אני בטוח בנושא הזה".

10:54: חפץ: "כל פעם הופתעתי מחדש עד כמה אלוביץ יודע על הנושאים שמעניינים אותו בסביבתו של ראש הממשלה. למשל מועמדים מסוימים אני לא ידעתי עליהם אבל כשבדקתי זה היה נכון. אני לא יודע מאיפה הוא ידע אבל היה לו ידע אדיר מה קורה בסביבת ראש הממשלה ובמשרד התקשורת".

10:51: חפץ על פגישתו הראשונה עם מנכ"ל משרד התקשורת אבי ברגר: "עדן בר טל, לשעבר מנכ״ל משרד התקשורת, התעקש שאפגוש את ברגר. נפגשתי איתו בבית קפה. אבי ברגר יצא מגדרו כדי להסביר עד כמה יהיה נאמן לנתניהו. יעשה כל מה שנתניהו יבקש ממנו. אני אישית ידעתי שבמשרד כל כך חשוב הוא ישים איש אמון שלו, ולא כל כך התרשמתי מהבן אדם, עשיתי את זה מתוך נימוס לבר טל".

10:44: הדיון התחדש. 

10:30: חפץ: "היה עיסוק אינטנסיבי, לא רק באמצעותי, בעוד ערוצים, במי יהיה שר התקשורת הקבוע. אלוביץ' נתן רשימה, עדיפות 1 - נתניהו, עדיפות 2 - צחי הנגבי, עדיפות 3 - שטייניץ, ושמע שיש אופיר אקוניס, אותו לא מכיר לא יודע אם טוב לו או לא". פרקליטו של אלוביץ' עו"ד ז'ק חן התנגד לדברים וטען כי הוא "מלקט אמירות לא קשורות". חפץ הוצא מהאולם לצורך הדיון בהתנגדות. 

עו"ד חן: "אני מתנגד לחקירה הזו. נעשה מעשה שלא יעשה. מה שהתובע עושה, הוא מלקט אמירות שעומדות בניגוד גמור לאמירות אחרות של העד. זו דוגמה וזה בוטה. אני מפנה לדבריו של חפץ בחקירות שלפיהן העד אומר בהיפוך גמור, ׳אני לא חושב שאת הנושא הזה העברתי לביבי׳, ׳אני לא חושב שאת המסר הזה העברתי לביבי׳. אומרת התביעה הכללית של מדינת ישראל, מאחורי סמל המנורה, כשהיא יודע שהיא לא יכולה לבסס שום דבר על דבריו, וזה עולה כדי הטעיה של בית המשפט. לא כך נהוג לעשות. יש כללים ברורים, התביעה לא יכולה לנהוג בניפוץ כל הכללים, להזמין את העד להעיד עדות סברה ועדות שמיעה ועדות הפוכה לחומר הראיות וחייב להיות גבול, שלא יזמינו את העד להגיד דברים שהם אינם נכונים. זו דרך חקירה בלתי חוקית״.
השופטת פרידמן פלדמן העירה לתובע: ״אל תשאל שאלות מדריכות. לא עדויות סברה, לא עדויות שמיעה״.

שאול אלוביץ' (צילום: שלו שלום/TPS)
שאול אלוביץ' (צילום: שלו שלום/TPS)

10:22: טבנקין: "האם העברת תלונות של אלוביץ' לנתניהו ואם כן אתה זוכר אילו?"
חפץ: "השיח שהיה לי עם אלוביץ' לא התבצע מאחורי גבו של נתניהו, באופן כללי העברתי לו בקצרה ותמצות את המסרים של אלוביץ', התלונות הגיעו לידיעת נתניהו. חלק מהתלונות של אלוביץ היו על השר ארדן שהוא כיהן כשר התקשורת. כשגדעון סער התפטר ממשרד הפנים ארדן רצה לעבור לפנים, היה ויכוח האם יישאר גם בתקשורת וגם בפנים ואז הוא ביקש פרק זמן של חודשיים כדי להשלים רפורמה בשוק הסיטונאי, וסביב זה אלוביץ קרא לא להשאיר לארדן דריסת רגל כלשהי במשרד התקשורת".

10:12: טבנקין: "מה דובר בפגישות עם אלוביץ?".
חפץ: "הפגישות עסקו בדאגות והמאווים של אלוביץ במי יהיה שר התקשורת ולאחר מכן מי יהיה מנכ"ל שר התקשורת וגם פגישות שעסקו של שר התקשורת במי חתום על עסקת יס".
טבנקין: "כמה אלוביץ עסק בנושאי רגולציה? הסביר לך מדוע הוא עסוק בשר התקשורת הבא?"
חפץ: "אני בא מעולם התקשורת והוא הבעלים של בזק וברור לי שחשוב לו הזהויות כמו שחשוב לאחרים. הטענה שלו הייתה ששר התקשורת גלעד ארדן ומנכל משרדו אביב ברגר סוחטים אותו, במילותיו, בכך שהם מתנים את אישור עסקת יס בכך שהוא יגיע למתווה של השוק הסיטונאי בשוק של הטלפון הקווי ובתמורה לאישור עסקת יס קבוצת בזק ביצעה השקעות גדולות בתשתית. טיעון נוסף היה שאי אישור עסקת יס יפגע ביכולת של בזק להשקיע בעתיד בתשתיות. זה חזר שוב ושוב בקינות ותלונות. אלוביץ ביקש להעביר את המסר הזה לבנימין נתניהו".

10:06: טבנקין ממשיך לשאול את חפץ על פגישותיו עם אלוביץ בתחילת הקשר עם וואלה. טבנקין: "אתה יכול לתאר את הפגישות הבאות?".
חפץ: "הפגישה הבאה היא בבית קפה ברמת אביב עם אילן ישועה והוא חוזר על הדברים, שכל מה שנצטרך הוא יטפל". 
טבנקין: "עד כמה אתה מתרשם שמר ישועה אמר את זה על דעת עצמו ומה אתה מבין על המניע?"
חפץ: "אני בתוך מערכת בחירות, עניין אותי לנצח מערכת בחירות, אכפת לי מה האינטרס של אילן ישועה? לא היה אכפת לי בכלל".

חפץ הוסיף וסיפר: "התעבורה הייתה רבה, כמות פניות בלתי נתפשת. הרבה בוואטסאפ ובשיחות טלפון ומדי פעם פגישה אבל בתקופה הזו, אם הייתה פגישה מי שיזם אותה זה אלוביץ".
טבנקין: "מי נכח בהן?".
חפץ: "בתקופה ההיא אלוביץ ואני בארבע עיניים. כשנכנסתי הייתי משאיר את הטלפון הסלולארי בכניסה. שנינו היינו משאירים את הניידים. זה לא בגלל שחשבנו אלא זה פשוט נוהל שמי שנמצא ליד ראש ממשלה לא נמצא עם טלפונים ולכן כל שיחה שעוסקת בו נעשית ללא טלפונים ואני לא ראיתי בזה שום דבר חריג".

ניר חפץ ובנימין נתניהו (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
ניר חפץ ובנימין נתניהו (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

10:01: חפץ: "בחצי השני של 2014, נתניהו נתן לי הנחיה ליצור קשר ולהיפגש עם מנכ"ל בזק שאול אלוביץ', ושהוא יהיה איש הקשר היחיד והבלעדי להעברת מסרים שלו בנושאים תקשורתיים שקשורים לאתר וואלה".
טבנקין: "נתניהו הסביר לך למה צריך לפנות לבעל השליטה?".
חפץ: "זו תפישת העולם שלו שכלי התקשורת כפני בעליהם ובעל השליטה הוא בעל הדעה. זו תפישת עולם ולכן גם כשפונים לכלי תקשורת אחרים הדרישה שלו לדבר עם הבעלים או לעיתים יש דמות שהיא שקולה לבעלים. זה היה רוחבי ולא חריג".

טבנקין: "תתאר את הפגישה הראשונה שלך עם אלוביץ".
חפץ: הפגישה הייתה במשרדי יורוקום בחדרו של מר אלוביץ, שם הוא אמר שדלתות האתר פתוחות בפנינו, ביקש ממני לקיים פגישה עם מנכ"ל וואלה אילן ישועה ושכל דבר שאני רוצה הוא ידאג לי כשהכוונה היא בנימין נתניהו. אני מקיים את הפגישה בשליחותו של נתניהו".

09:56: טבנקין: "מה ידעת על הסיבות שנתניהו נטל לעצמו את תפקיד שר התקשורת?".
חפץ: "זו החלטה שהוא קיבל בעצה עם משפחתו - רעייתו שרה והייתה מעורבות של הבן יאיר. זו הייתה החלטה משפחתית חד משמעית שרק הוא יהיה שר התקשורת, משום שהתפיסה הייתה שכל שר תקשורת שימונה, גם אדם נאמן מהליכוד, התקשורת תכופף אותו בכוחה ולמעשה תאלף אותו ואף אחד לא יוכל לעמוד מול התקשורת למעט נתניהו עצמו. ואני רוצה לציין שחשבתי שזו מחשבה לא נכונה". 

09:54: חפץ: "אני ב-2009-2010 הייתי נוכח בכל הלוז של רה"מ, כולל הקבינט הביטחוני מדיני אלא אם הוא נכנס לפגישה סודית במוסד. חד משמעית אני יכול לעמוד ולומר שהעיסוק התקשורתי היה לפחות כמו העניינים הביטחוניים ופעמים רבות במשך שעות ארוכות עסקנו רק בזה לפעמים, בדברים שבעיני מתבונן הצד יראו כשטויות". 

שרה נתניהו: "למה צריך לשאול את בעלי? אני מחליטה" | הקלטות ניר חפץ

09:51: הפרקליטות מבקשת לרענן את זיכרונו של חפץ כיצד הגדיר את חשיבות התקשורת מבחינת נתניהו, ופרקליט ההגנה ז'ק חן מתנגד: "אלו דברים שהוא מסר לפני שבועות אחדים במשרדיה. אירוע שבו התביעה מבקשת לרענן את זיכרונו של העד מראיון שהיא ערכה בפרקליטות שזה צריך להיות השלמת חקירה כשהעד לא אמר את הדברים האלה". הפרקליטים בן צור ועמית חדד מצטרפים להתנגדות.
השופטת פלדמן: "ההתנגדות נרשמה לפרוטוקול".

09:46: טבנקין: "כמה היה חשוב לנתניהו נושא התקשורת?".
חפץ: "אי אפשר להבין עד כמה הנושא הזה חשוב לו. נתניהו הוא אדם שהוא הרבה מעבר לפריק קונטרול. הוא היה דורש לדעת הכל, גם בישיבות ביטחוניות יש נוהל להכניס לו פתקים. הרצון שלו בתקשורת אין גבוהה ממנו. השליטה שלו לא גבוהה היא מוחלטת. היא טוטאלית".
טבנקין: "מה היית רמת העיסוק שלו בפניות כאלה כאשר הגיעו?"
חפץ: "ההיקף הוא אדיר, הרבה יותר ממנה שנוטים לחשוב או ממה שיוצא החוצה, העיסוק הוא לפחות כמו בענייני ביטחון. נתח אדיר מהזמן שלו זה עיסוק בתקשורת".

09:43: חפץ: "העבודה שלי כיועץ אישי לנתניהו הייתה כי יש לקונה שעד היום היא לא מטופלת, שהעיסוק בעניינים הפרטיים של ראש הממשלה מאוד מפריע לו וכדי לעשות את עבודתו בצד הטוב ביותר המדינה צריכה לממן יועץ תקשורת פרטי. התפקיד כלל כל דבר שקשור לעניינים הפרטיים וככל שהחלה לצוץ האפשרות למערכת בחירות זה עסק גם בזה. לאחר שהוקמה הממשלה רוב העיסוקים היו העניינים הפרטיים". 
חפץ הוסיף: "היחסים היו ברמה מאוד קרובה. בשנים 2009-2010 זה לא היה אותו לבל של אמון וקרבה כמו הסיבוב השני. בסיבוב השני שלי הקרבה אליו ואל בני משפחתו הייתה לפחות גבוהה מאוד".

"נתניהו התעסק בזוטי זוטות": גיא פלג על ההקלטות הדרמטיות של ניר חפץ

09:36: חפץ מספר על ההיכרות עם נתניהו: "הכרתי אותו כעיתונאי באופן שטחי למדי ב-1999-2006 לאחר מכן כעורך 7 ימים במערכת הבחירות של 2009, עשינו ראיון גדול מאוד בן 8 עמודים. היה לו מאפיין של סימפתיה כי לגמרי תמכתי בעמדותיו ובאתי מבית כזה ומר נתניהו ידע את זה. הייתי די חריג בנוף הבכיר של העיתונות כימני. לא היו ערוץ 20 וריקלין ועיתונאים בכירים ימנים אחרים. הייתי העיתונאי הימני הבכיר ביותר דאז. רק כשעזבתי את ידיעות ומוניתי לראש מערך ההסברה הלאומי החלו יחסים ממש".

טבנקין: "מתי החלה מעורבותך בקמפיין הבחירות ומה היית קרבתך לנתניהו?".
חפץ: "מרגע שהקמפיין הזה פרץ. זו הייתה מערכת הבחירות שהחלה בפיטורים של השרים לפיד וליבני, כשהוא פיטר אותם הייתי בחדר יחד איתו. והיו לכך מספר שבועות של הכנות לדבר הזה וסגירה של הסכמים מראש של השותפות הקואליציוניות".

09:28: טבנקין ביקש מחפץ להסביר מה היה תפקידו כראש המערך ההסברה הלאומי. חפץ: "התפקיד הוא קודם כל להיות יועץ התקשורת של ראש המממשלה שמתכלל את כלל הפעילות התקשורתית בארץ ובעולם ולמעשה זה גם יועץ תקשורת של ממשלת ישראל".
טבנקין: "אתה יכול להצביע על איזה נושאים של דוברות אתה עסקת בהם?".
חפץ: "הכל בכל. גם בכל מה שקשור לתפקידו כראש ממשלה וגם בכל מה שקשור למשפחתו, זה היה חלק מהגדרת התפקיד. ראיתי בכך בקשה לא רק מוצדקת, גם הכרחית, שיהיה לו ראש ששקט לנהל את המדינה".

חפץ הוסיף: "בשלב מסוים עלתה סוגיה של האם כעובד מדינה מותר לי בכלל לטפל בעניינים שהם אישיים תקשורתיים של בנימין נתניהו ובני משפחתו. אז פניתי למני מזוז שהיה היועמ"ש וברנע פרגו וקיבלתי הנחיות ברורות מה מותר ומה אסור".

09:24: חפץ מציג את עצמו: "אני בן 56, רוב שנותיי הייתי עורך בקבוצת ידיעות אחרונות. בשנת 2009 עברתי לעבוד כעובד מדינה כיועץ התקשורת וראש מערך ההסברה הלאומי של ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו. לאחר מכן מוניתי לעורך ראשי של עיתון מעריב ב2011-2012 ובמחצית השניה של 2014 חזרתי לעבוד עם ראש הממשלה נתניהו תחילה כיועץ תקשורת פרטי בענייניהם הפרטיים".

חפץ המשיך: "כשפרצה מערכת הבחירות של 2015 מוניתי גם כיועץ התקשורת במטה הפריימריז בראשות הליכוד ולאחר מכן למנהל מטה ההסברה של מפלגת הליכוד. לאחר הניצחון בבחירות השתתפתי בצוות המשא ומתן של הליכוד ולאחר מכן המשכתי להיות יועץ התקשורת הפרטי של משפחת נתניהו. המשכתי להיות איתם בקשר גם כשלא הייתי בתפקיד כי כבר נוצרו יחסים. היום אני עורך דין". 

09:20: הפרקליט עו"ד אמיר טבנקין מציג את הסכם עד המדינה לבית המשפט ומזכיר שהוא תחת צו איסור פרסום. 

09:15: השופטים נכנסו לאולם ועדות חפץ התחילה. 

08:59: נתניהו נכנס לאולם בית המשפט ומסתודד עם עורכי דינו. חברי הליכוד אמיר אוחנה, שלמה קרעי וגלית דיסטל אטבריאן הגיעו לתמוך בו. 

08:57: ניר חפץ הגיע לבית המשפט.

נתניהו בבית המשפט (צילום: אורן בן חקון)
נתניהו בבית המשפט (צילום: אורן בן חקון)


חפץ, שהיה יועצם הקרוב מאוד של בני משפחת נתניהו, הוא עד מדינה בתיק 4000 (פרשת וואלה־בזק), שבו מואשם נתניהו בסעיף של שוחד. לפי כתב האישום, נתניהו העניק לבעלי אתר וואלה לשעבר שאול אלוביץ’ הטבות רגולטוריות בשווי של יותר ממיליארד שקל תמורת היענות חריגה לדרישות המשפחה בעניין הסיקור באתר.

לעדותו של חפץ, הצפויה להתחיל להישמע היום בבית המשפט המחוזי בירושלים, חשיבות רבה למשפט זה. זאת בגלל קרבתו של חפץ למשפחת נתניהו בתקופה שבה מיוחסות לו העבירות, וכן העובדה שהוא מחזיק בהקלטות רבות מאותה עת, העשויות לשמש כראיות חשובות במשפט.

לאחר הפרסומים מתיקי נתניהו: גיא פלג מסביר מדוע הוא תומך בהדלפות

עדותו של חפץ תוכננה להתחיל בשבוע שעבר, אולם בית המשפט נעתר לבקשת פרקליטיו של נתניהו ודחה את תחילתה להיום בעקבות הדלפות חומרי החקירה שפורסמו בתקשורת. בהחלטתם קבעו השופטים: “לא ניתן לעבור על סדר היום על ההדלפות”.

פרקליטיו של נתניהו פנו אתמול ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה שיורה על פתיחת חקירה פלילית של ההדלפות מתוך החקירה. בפנייתם של עורכי דינו של נתניהו, עמית חדד ונועה מילשטיין, נטען: “ישנן לפחות שתי ראיות שמלמדות כי ההדלפות לאמצעי התקשורת, מתוך השלמות החקירה, הגיעו משורות הפרקליטות".