אלוף (מיל') עמוס גלעד, בכיר לשעבר במערכת הביטחון, התראיין הבוקר (שני) לתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לדיווחים כי ארה"ב הזהירה את ישראל כי התקיפות על מתקני הגרעין אינן יעילות: "אני לא יודע מי זה לא מרוצים, יש לנו חלופה לארה"ב כבעלת ברית?".

"שיטת החשיבה שאני ממליץ עליה היא אחרת - 'האם אנחנו מתקדמים כדי להתמודד בצורה יעילה עם האיום האיראני?'. האסטרטגיה שהייתה לממשלה הקודמת נכשלה כי אם תרמנו לביטול ההסכם אז האיראנים התקדמו", הוסיף.

בתגובה לדבריו הדגיש ינון כי השאלה היא לגבי הממשלה עכשיו, ולא הקודמת. גלעד השיב: "במבחן התוצאה המדיניות של לדחוף את ארה"ב לבטל את ההסכם גרמה לכך שאיראן התקדמה בצורה דרמטית באיום והיום זה הגיע לממדים שלא היה אף פעם. זה כישלון".

"זה השיפוט שלי ושל כל אחד שמבין בזה. לא הצלחנו במדיניות במבחן התוצאה כי לא פיתחנו יכולות להתמודד עם איראן על בסיס ההנחה שההסכם יכובד. הרמטכ"ל הקודם פעל על בסיס הנחה שיש הסכם וראש המוסד פעל כדי לערער את ההסכם, בסוף השגנו את ביטול ההסכם ואיראן התקדמה", הוסיף.

לטענתו, "אנחנו צריכים לצפות שארה"ב תשכנע את איראן, כי אם תהיה אופציה לפתח נשק גרעיני כל המאזן ביטחוני שאנחנו נהנים ממנו יכול להתערער בצורה קשה. זה מה שמעניין".

בהמשך דבריו, התייחס האלוף במילואים לשאלה האם צריך להמשיך לפעול באמצעים צבאיים נגד איראן: "היעד האסטרטגי העליון של ישראל לא הוא שלא יהיה לה נשק גרעיני כמו גם אופציה לפתח כזה. אם אתה בוחן את ההיסטוריה שלהם מתי הם הקפיאו פעילות? ב־2003 כשחשבו שארה"ב תפלוש".

עמוס גלעד (צילום: אלוני מור)
עמוס גלעד (צילום: אלוני מור)

"ישראל חייבת יכולות עצמאיות ולפעול אבל צריך לבחון את זה כל הזמן במבחן התוצאה, ובמקביל בניגוד למדיניות המתריסה מול ארה"ב שלא הביאה תועלת, צריך לחתור לתיאום אסטרטגי מלא עם ארה"ב אבל לעולם לא לוותר על יכולת פעולה עצמאית", הסביר. לדבריו, "אם המודיעין אומר שזה אפקטיבי צריך להמשיך לפעול ואם ארה"ב חולקת על כך צריך לנהל איתם דו שיח שקט".

על חידוש שיחות הגרעין אמר גלעד: "נניח השיחות נכשלות אז מה עושים? ארה"ב, ואפשר להבין את זה מדוברים ישקלו, אופציות נוספות, יכול להיות שיגיעו לאופציות צבאיות".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm