ועדת החוקה בראשות ח"כ גלעד קריב התכנסה היום (שני) לדון בהארכת חוק הקורונה הגדול בחודשיים נוספים. בדיון השתתפו גם שר הבריאות ניצן הורוביץ וראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס.

שר הבריאות ניצן הורוביץ, אמר במהלך הדיון כי "הסכמתי להצעת הפיצול מתוך כבוד לכנסת ולזכויות אדם. אנחנו רוצים למזער פגיעה מהסוג הזה ככל האפשר ולקיים ולהבטיח את הפיתוח הנאות. צריך לשים לב לגבי שיח הזכויות - לפעמים חורה לי שמתנגדי חיסונים ומכחישי קורונה משתמשים בשיח על זכויות כדי לנגח אותנו".

בתוך כך, משתתפת בדיון ועדת החוקה התפרצה לדבריו של שר הבריאות והורחקה מהדיון. "זו דוגמא וכנראה שאנחנו עומדים בפני גל עצום, זה לא רק בישראל זו תופעה בין-לאומית של אמירות מהסוג הזה- 'איזו מגפה? אין בכלל מגפה, אין קורונה- כלום'. לצערי, אלו לא אמירות שנשארות בחלל הריק והן נופלות על אוזניים כרויות והן גורמות לאנשים שלא ממש בקיאים ולא מתעניינים תמיד- לפקפק עד כדי כך שנמנעים מקבלת טיפול רפואי, כולל במצבים קשים, כולל במצבים שאדם כבר מגיע לבית חולים, ומתים עקב חוסר האמון במערכת מכל הדברים שמתרוצצים".

עוד אמר הורוביץ כי "חצי עולם לא מחוסן, והווריאנטים כל הזמן מתפתחים. אנחנו צריכים להיערך לאפשרות שיגיע וריאנט שיעקוף את החיסון. אנחנו יודעים שמצבי חירום צריך להיערך מהר. זה מהות החוק הגדול שמונח עכשיו על שולחן הוועדה, לתת לממשלה כלים להתמודד עם מצב החירום של הקורונה. לצערי כל המדינות בעולם מתמודדות עם זה, אנחנו מתמודדים עם זה היטב ואנחנו צריכים את התשתית המשפטית הזאת".

בהקשר של חיסוני ילדים אמר כי "מליוני ילדים בעולם כבר קיבלו אותו. גם כאן אישרנו אותו, ואנחנו מתחילים לחסן. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם התחלואה היא פשוט להתחסן. הקורונה בהחלט עלולה להיות מחלה מסוכנת לילדים, וחבל לקחת את הסיכון".

"אני לא מבין בשם מה ולמה מעלים כל פעם את הפקפוקים האלו, למה כל הזמן הגישה הזאת כאילו מנסים לדחוף משהו בכוח? חיסונים הצילו מאות מילוני אדם בעולם. בוודאי שלא כל מי שלא מתחסן הוא מכחיש קורונה או מתנגד חיסון, הקבוצה הזאת היא מאוד קטנה, אמנם קולנית אבל היא קטנה", הוסיף. עוד אמר כי "הגישה שלנו בתור נבחרי ציבור היא לא כל הזמן לעורר את החששות האלו, אנחנו לא מסתירים שום דבר. כל השיח הזה גורם לאנשים להסס ולמנוע מעצמם וממשפחותיהם להתחסן". 

בהמשך הדיון, ד"ר שרון אלרעי פרייס הדגישה את החשיבות של שינוי החוק: "אנשים מתים מקורונה. מדובר במגפה קטלנית ומדבקת שמשתנה כל הזמן. החוק נחקק במהירות בתחילת המגפה ואין ספק שכשאנחנו נמצאים כמעט שנה לתוך הדבר הזה ראוי לעצור ולחשוב".

"למדנו הרבה במהלך השנה האחרונה, ובאמת יש דברים שאנחנו יודעים הרבה יותר ויש גם דברים שאנחנו עדיין לא יודעים. העצירה הזאת לטייב את החוק נדרשת וראוייה, גם כיום במדינת ישראל אנחנו נמצצאים עם מקדם הדבקה מעל -1 . אנחנו מקווים שאנחנו לא רואים איזה היפוך מגמה כאן. המגפה הזאת חיה בועטת והורגת מאוד אלפי אנשים. אנחנו נמצאים במגפה ויש בידינו את הכלים לפעול מהר אבל צריך לעשות  את זה תוך כדי איזונים", הוסיפה.

ד''ר שרון אלרעי פרייס (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ד''ר שרון אלרעי פרייס (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

היו"ר ח"כ קריב פתח את דיון הוועדה ואמר כי: "העיקרון שמדריך אותנו הוא שהחוק הזה חשוב במתן כלים לממשלה להתמודד, לצד ההגנה על חירויות הפרט. אנחנו יוצקים דפוסים שיקרינו על חקיקה בעתיד ויבנו תפיסה של התמודדות עם שעת חירום ולכן לא נכון לחוקקם בחופזה. אין סיבה לכבול את עצמנו לדיון של שבוע שלא יהיה ממצה. לכן נצביע על הארכת החוק בחודשיים וניכנס לדיון פתוח ומעמיק. כל עוד הדברים ייאמרו בדרך ארץ והגינות בצורה של שיח דמוקרטי מכובד נזמין את כל קשת הדעות להישמע כאן". 

עוד הוסיף: "בצד חוק הקורונה הגדול נחקק חוק ההיוועדות החזותית לתקופת הקורונה ויש להאריך גם את תוקפו בחודשיים. בנוסף במסגרת חוק ההסדרים חוקקנו חוק היוועדות חזותית רגיל. בין שני החוקים של היוועדות חזותית יש אי התאמות שנתקן אותן בחודשיים הללו ולכן יש לדחות גם את תחילתו בחודש ולייצר הלימה מלאה".  

ח''כ גלעד קריב בדיון בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח''כ גלעד קריב בדיון בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הוועדה דנה בהצעתו של קריב לפיצול הצעת החוק והארכת סעיפי התוקף: חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020, הקובע הסדר מסגרת נרחב להתמודדות עם נגיף הקורונה, עתיד לפקוע ב-30 בנובמבר. הצעת החוק נועדה להאריך את תוקפו בחודשיים נוספים על מנת לערוך תיקונים בשורת עניינים המוסדרים במסגרתו, על בסיס הניסיון שנצבר בהפעלתו מיום חקיקתו.

בנוסף, התיקון לחוק כולל גם הצעה להאריך את תוקפו של חוק קיום דיונים בהיוועדות חזותית (VC) בהשתתפות עצורים, אסירים וכלואים בתקופת התפשטות נגיף הקורונה החדש שעתיד לפקוע ביום ב-31 בדצמבר או ביום פקיעתו של חוק הקורונה, לפי המוקדם.

הצעת החוק הועברה לדיון בוועדה לאחר שאושרה בכנסת בקריאה הראשונה. מאחר ופרק הזמן שנותר עד למועד פקיעתו של חוק הקורונה בסוף החודש מקשה על קיום דיון מספק בתיקונים הנדרשים בחוק, הצעת יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב היא כי הוועדה תפצל, באישור מליאת הכנסת, את הצעת החוק, ותקיים ראשית דיון רק בהארכת תוקף קצרה של חוק הקורונה ושל חוק ההיוועדות החזותית לפרק זמן של כחודשיים תקופת ההארכה תאפשר לוועדה לדבריו, לקיים דיון משמעותי בתיקונים הנדרשים לחוק.