בין אם אתם מחפשים כלי רכב כדי לקרוע את השטח ולצאת להרפתקאות בסופי שבוע ובין אם אתם מחפשים כלי שיעזור לכם בעבודה חקלאית או בעבודה שמצריכה גרירת נגרר להובלת פריטים בכל תוואי שטח, אין ספק שטרקטורון הוא הבחירה הטובה ביותר. 

הטרקטורון מגיע במגוון תצורות, נפחי מנוע והספקים. המבנה ההנדסי שלו קומפקטי וכן ניתן להעמיסו על נגרר ולצאת לשטח מצפון ועד דרום באמצעות גרירה קלה על ידי הרכב הפרטי שלכם. 

הטרקטורון מצטיין בתמרון במקומות צרים וקשים ובעבירות קשה לרוכבים מנוסים בזכות שילוב הנעה כפולה 4X4 והילוך כוח (LOW).
 
לפני שאתם רוכשים טרקטורון כדאי לקחת בחשבון כמה פקטורים חשובים שיעזרו לכם לעשות את הבחירה הנכונה שמתאימה לצרכים שלכם. אנחנו כאן עם המדריך המלא. 

מנוע 
טרקטורונים מגיעים עם מגוון סוגי מנועים בנפחים, בוכנות והספקים שונים, בהתאם לאופי השימוש, אפיון תוואי השטח, סוג העבודה, אופי הרכיבה והניסיון. מומלץ להתייחס גם למנוע. אם אתם רוכבים חדשים וחובבנים, מומלץ לבחור במנוע קטן יחסית וסלחן יותר.

ברגע שאתם צוברים את הניסיון הדרוש ויכולים להתמודד גם עם עוצמה גדולה, תוכלו לבחור במנוע בעל נפח ועוצמה גדולים יותר. לצד המנוע חשוב להתייחס למערכות ההינע כגון 2X4/4X4 נעילת דיפרנציאל קדמית ואחורית ומערכת התמסורת (גיר) בשילוב הילוך כוח (LOW) שישפרו לכם את חווית הרכיבה.

חשוב גם לזכור שיש מערכת היגוי חשמלית, DPS. מערכת זו משפרת פלאים את איכות הרכיבה ומקלה על הרוכב בניהוג הטרקטורון בייחוד בתוואי שטח טכני קשה וצפוף.

סוג הטרקטורון
"טרקטורון" הוא מושג נרחב שיכול להתאים לסוגים שונים של טרקטורונים. למשל, ניתן למצוא טרקטורון ספורט, שהוא טרקטורון שטח זריז וקל משקל שמתאים לרוכבים מנוסים שאוהבים לרכב בתנאי שטח מאתגרים.

ישנו טרקטורון עבודה, שמתאים בעיקר למי שזקוק לטרקטורון יעיל לצרכי עבודה בשטח (כמו שטח חקלאי) ולנשיאת משאות. כמו כן, ישנו טרקטורון פנאי לרכיבה בזוג, שהוא טרקטורון שבבסיסו תוכנן ויוצר לשני רוכבים תוך שמירה על מבנה השילדה ומרחק הסרנים הארוכים יותר מטרקטורון המיועד לרוכב יחיד. רכיבה בזוג הינה חוויה אחרת – חוויה של הביחד, חוויה של רכיבה בזוג תמיד נעימה וכיפית. 

טרקטורון שטח (צילום: Pixabay)
טרקטורון שטח (צילום: Pixabay)

טכנולוגיה
בשנים האחרונות יצרני הטרקטורונים צברו ניסיון רב בתכנון וייצור הטרקטורונים הן באיכות החומרים תכנון והנדסת אנוש והן בבטיחות. מערכת בלמים שהינה מכלול מאד חשוב לבלימת הטרקטורון לרבות בתוואי שטח חלק או סלעי בשיפועים גדולים.

תכנון השלדה ומכלולי השלדה מחומרים קלים וחזקים מעניקים שיפור קלילות לצד עמידות רבה. כמובן מערכת המתלים הינה מאד חשובה שהרי היא למעשה מקשרת את הגלגלים לשלדה והיא זו שסופגת את המהמורות, בורות, חולות וכיו"ב בזמן הרכיבה. מערכת מתלים נחותה מגבילה את הרוכב ואת האיכות והבטיחות ברכיבה. חשוב מאוד לבחון וללמוד את פרק מערכת המתלים בטרקטורון.

מחיר
ולסיכום, המחיר. המחיר של טרקטורון תלוי כמובן בסוג הטרקטורון שבחרתם – חד-מושבי או דו-מושבי, סוג המנוע, נפח, הספק, אילו מכלולים מורכבים, ומי היצרן. 

אם אתם מעוניינים להוזיל את מחיר הטרקטורון, תוכלו לבחור בדגם בלי הרבה פיצ'רים מיוחדים או כמובן לבחור ביצרנית שנחשבת זולה יותר. כמו כן, ניתן לבחור בטרקטורון יד שניה, אך שימו לב כי קיים סיכוי שטרקטורון יד שניה יזדקק לתחזוקה רבה יותר וכן יגיע עם בעיות קיימות, ולכן חשוב לבדוק היטב את הרכב לפני הרכישה.

בנוסף מומלץ לעשות סקר שוק לבחון וללמוד מי היבואן ו/או הסוכנות העומדת מאחוריו הרי הם אלה שילוו אתכם מכאן והלאה. רכיבה בטוחה!

המאמר נכתב באדיבות BRP ישראל.