הצעת החוק להגבלת כהונת ראש ממשלה לתקופה של שמונה שנים, עברה הערב (שני) בקריאה ראשונה. ההצעה היעה למליאה לאחר שאושרה אתמול על ידי שרי הממשלה במשאל טלפוני. לאחר שהסתיים שלב הנאומים והחלה ההצבעה השמית, חברי הרשימה המשותפת תמכו בהצעת החוק שעברה ברוב של 66 תומכים לעומת 48 מתנגדים.

שר המשפטים גדעון סער בנאום על חוק הגבלת הכהונה, קרדיט: ערוץ כנסת

לאחר העברת ההצעה בקריאה ראשונה נמסר ממפלגת יש עתיד: "הבטחנו וקיימנו – מראשית דרכה הבטיחה יש עתיד כי תגביל את כהונת ראש הממשלה. שנים של כהונה בעמדת כח מביאות לסיאוב ושחיתות שלטונית. אנחנו מחוקקים היום את החוק, מפני שזה לא בריא לדמוקרטיה הישראלית שאדם יכהן יותר משמונה שנים. אנחנו רואים ושומעים בימים אלה בבית המשפט איך שלטון ממושך מדי מביא לשחיתות ולזה אנחנו שמים עכשיו סוף".

טרם ההצבעה על הצעת החוק של שר המשפטים, עלה סער לדוכן הנאומים על מנת להציג את המחשבה מאחורי ההצעה: "אמר מנחם בגין כי שלטון ממושךך הוא סכנה לחירות האומה ולמוסר בניה. שלטון ממושך, אפילו עם מטיבי למישהו הוא רע מעיקרו. הוא מוליד שחיתות. הוא אינו יכול שלא ליצור התנשאות שליטים, תלות נשלטים, פחד תלויים. דברים אלו שנאמרו בשנת 1955 על ידי יו"ר האופוזיציה מנחם בגין יפים ורלבנטים כאז כן היום. כמעט 66 שנה לאחר שנאמרו. שלטון ממושך של אדם אחד הוא דבר מזיק".

"אני מביא בשם הממשלה הצעה לתיקון 'חוק יסוד: הממשלה' להגביל כהונה בתפקיד ראש הממשלה. הכהונה מעניקה לנושא בה כוח רב. לצד היותו נושא בסמכויות רבות משקל בהובלת הרשות המבצעת. האדם העומד בראשה מנוטט את דרכה וקובע את סדר יומה. בצד אלה בידיו סמכויות לפטר שרים ואף לפזר את הכנסת. מול הסכנות של ריכוז כוח מופרז וסיאוב הנובע מכך, אנו מציעים הסדר טוב ומאוזן יותר ורוב גדול של אזרחי ישראל תומכים ברעיון של הגבלת כהונה ומעדיפים אותו לאין שיעור על כהונה ללא הגבלה", הוסיף השר.

בנוסף, סער טען כי דווקא בליכוד יש תומכים רבים לחוק: "אני רוצה לקבוע בצורה הברורה ביותר, שאני יודע שהסיעה שיש בה את התמיכה הגדולה ביותר לחוק היא סיעת הליכוד. אין סיעה מסיעות הבית, על פי שיחות שלי בהווה ובעבר ועל פי קריאות העידוד והישר כוח שאני מקבל גם בימים אלה, אין סיעה שיש בה תמיכה גדולה יותר בחוק מאשר סיעת הליכוד".

"נשאלת שאלה למה ביבי הישן תמך וביבי החדש מתנגד. האם כולנו צריכים להתעורר לנצח לסרט 'לקום אתמול בבוקר' רק כי אדם אחד רוצה בשלטון ואיננו יכול להרפות? אני מציע לליכוד, תקשיבו לדוד ביטן שאמר בצורה הגלויה ביותר - החוק הזה הוא חוק טוב. הוא חוק ראוי. תאזרו גם אתם את האומץ לומר מה שאתם אומרים בחדרי חדרים ולהביע עמדה העולה בקנה אחד עם רצון הציבור.הסדרה חטופים עומדת להסתיים במדינת ישראל. יש כאלה שסבורים שמה ששייך לאזרחי ישראל הוא שלהם אבל זוהי טעות. במקום כהונה ללא הגבלה אנו מביאים היום הסדר מאוזן וטוב יותר של הגבלות כהונה וכל ההתלהמות שאנו רואים בימים האחרונים ביתר שאת היא תוצא של דבר אחד בלבד - אובדן עשתונות כתוצאה מאובדן השלטון".

בתוך כך, שעה קלה לפני ההצבעה הובטחה הצבעתה של שרן השכל לאחר שסוכם על הקמת ועדת קאנביס בראשותה. ועדת הקנאביס עמדה בעין הסערה בתקופה האחרונה, לאחר ששר הבריאות ניצן הורוביץ השתכנע שאין צורך בהקמתה, לאחר שיחות שקיים עם אנשי משרדו. בעקבות החלטתו, ח"כ השכל הודיעה כי תחרים את הצבעות המליאה עד לקבלת אישור על הקמת הוועדה.

לאחר דבריו של השר, חברת הכנסת מירי רגב עלתה להגיב על הצעת החוק: "גדעון. כמה קשקשת ברשת. כמה מילים, כמה סיסמאות, איזה מכבסת מילים ל הממשלה הזאת שלא פוסחת על אף תחום. מכבסת מ לים שכל כולה רצון להחליש את הדמוקרטיה במדינת ישראל, לחזק את משולש הכוח של תקשורת, משפט ושלטון. הכל כדי לשמור על הממשלה המנותקת הזאת שאין לה אמון בציבור".

"הם לא מגיעים לאחוז התמיכה של נתניהו. לוקח אותם ביי פאר ומשאיר להם אבק. לכן דוגרי גדעון,  כל החוקים האלה מראים שאתם מ-פ-ח-ד-י-ם. ברוח גבית מהמשפט ומהתקשורת אתם מגישים חוקים אנטי דמוקרטים, איראנים ופרסונליים. הממשלה הזו התכנסה רק כדי למנוע מנתניהו את מנהיגותו. ראינו את החורים בעדות ניר חפץ, בפעם הבאה החוק שיגיש סער יהיה החוק להחלפת העם".

חברת הכנסת מירי רגב במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברת הכנסת מירי רגב במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

במהלך הדיון פרץ עימות חריף בין חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' וסגן יו"ר הכנסת, ח"כ מנסור עבאס, שניהל את ישיבת המליאה, לאחר שלטענת סמוטריץ', עבאס ורע"מ טרם גינו את הפיגוע בירושלים.


חברי כנסת בדקת דומייה במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
חברי כנסת בדקת דומייה במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

בשבוע שעבר ועדת השרים לחקיקה אישרה פה אחד את הצעת החוק המדוברת, אשר מבקשת להגביל את ראשי הממשלה לשתי כהונות בלבד, לתקופה של שמונה שנים. החוק מתייחס לכהונה מצטברת של ראש הממשלה, אלא אם תקופת ההפסקה עולה על שלוש שנים.