עדותו של עד המדינה הראשון במשפט ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ניר חפץ נפתחה היום (שני) בבית המשפט המחוזי. למי שהסתכל מקרוב, חפץ היה נראה מתוח ומעט חיוור, אך אם ישבתם בירכתי האולם, הייתם שומעים מישהו קוהרנטי, בטוח, שמרבה בפרטים ותיאורי צבע.

בניגוד למצופה, חפץ לא הגיע עם "סכין בין השיניים", אך ניסה לטוות ציר זמן שיבהיר את קרבתו לאישים במרכז כתב האישום נתניהו ושאול אלוביץ' . האחד, אלוביץ', נתן לו הצעות כספיות מפליגות למען קרבתו, בעוד האחר, נתניהו, שם אותו כה קרוב לענייניו האישיים והציבוריים עד כי למעט פגישה של נתניהו ממודרת במוסד הוא היה שם לצדו תמיד.

חפץ יהיה חייב לספק 'סחורה' לתביעה, מעמדו כעד מדינה מחייב זאת. בזמן ישיבתו בדוכן העדים, הוא סיפר על וילון גדול בפגישה סודית, על מסמך בקשות שנגרס ואיך נתניהו היה מושקע באופן שווה בענייני הביטחון והתקשורת. לעיתים הוספת הפרטים נטעה תחושה שבאה לכסות על לקונות במקומות אחרים. חפץ אדם חכם מאוד, הוא ידע גם לספק דברי צבע שייצרו כותרות לאתרי האינטרנט ולעיתוני המחר. למרות זאת, חשוב לזכור כי כבר שעמנו בעדות של עד מרכזי אחר שמות גדולים וכותרות מפוצצות, אך ככל שנקף הזמן, התעמעם אורו של העד ישועה.

עוד טרם עדותו של חפץ הודיעה הפרקליטות על נסיגת מה מציר הקשר המשולש בין נתניהו, אלוביץ' ופילבר שהיה בכתב האישום. מעיין משולש קלאסי שאמור להראות שהייתה דאגה לבזק בעקבות סיקור שהיטיב עם נתניהו או קשרים מיוחדים בין נתניהו לאלוביץ'.

בינתיים, נתניהו לא הנחה את חפץ להגיד לפילבר דבר, אך חפץ טוען כי אלוביץ' היה כה להוט לרצות את נתניהו עד כי "שאול ואיריס אלוביץ הבהירו לי, בעיקר על רקע התקופה של התלונות של יאיר, שהאתר - הם כמו נותנים אותו במתנה למשפחת נתניהו. המילה 'מתנה' נאמרה, 'מה הם לא מבינים שהאתר הזה הוא שלהם?' - המשפט הזה נאמר". 

שרה ויאיר נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
שרה ויאיר נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

עם זאת, ראינו כי באתר וואלה עורכים, בכירים כזוטרים, לא היו שותפים להשקפה זו וכי נתניהו לא בדיוק עשה באתר כבשלו.  עוד קושי היה הפער בין העדות שעל הדוכן לבין מה שמסר חפץ במשטרה. וככל שהיו קטנים, הפערים עוררו תרעומת בקרב ההגנה, שנראתה כמי שהובילה את הטון במה שהיה דווקא חקירה ראשית של התביעה.

מה שהיה קצת חסר היום לצופה מן הצד הוא ניהול של המשפט. זמן רב מדי נגזל על מלחמת התנגדויות בין הגנה לפרקליטות, אך נראה כי הייתה היא כורח המציאות נוכח השינויים המרובים והפגיעה שהייתה בזכויות חשודים. 

מחר יהיה יום נוסף של עדויות שיתנו צבע, אך ספק אם ימשיכו בקצב הצב של היום, כי בקצב כזה המשפט לא יתקדם דיו בשביל לקבוע את העובדות.