ועדת הפנים של הכנסת בראשות חבר הכנסת ואליד טאהא (רע"מ) אישרה היום (שלישי) לקריאה ראשונה את חוק החשמל, שיאפשר לצרף עשרות אלפי מבנים במגזר הערבי, שנבנו ללא היתר, לרשת החשמל. כשנודעו תוצאות ההצבעה קראה ח"כ אורית סטרוק: "בושה!" וח"כ איתן גינזבורג השיב לה: "הבושה היא שלך".

אישור הצעת החוק התאפשר בעקבות הבנות שהושגו בין ח"כ טאהא לבין שרת הפנים איילת שקד (ימינה). ההצעה אושרה ברוב של שבעה תומכים וללא מתנגדים. לקראת הקריאה השניה והשלישית יוצג בוועדה גם המתווה המצורף לחוק.  הצביעו בעד החוק: יו"ר הוועדה, ח"כ ווליד טאהא וכן הח"כים איתן גינזבורג, יורא להב הרצנו, אחמד טיבי, ג'ידא רינאווי זועבי, בני בגין ושרון רופא אופיר.

יו"ר הוועדה ח"כ וואליד טאהא אמר בפתח דבריו: "אני שמח שהחוק קיבל התעניינות כל כך רבה. היתה לי כוונה אחת. אמרתי הרבה פעמים. החברה הערבית סבלה מהז חה של תכנון עשרות שנים שאילצה אזרחים לבנות בתים ללא היתרים בעל כורחם. כשעשו את זה נמנעו מזכות בסיסית של חיבור לחשמל, דבר שגרם לא אחת לאובדן חיי אדם".

"מעשית הם מחוברים לחשמל בצורה מאולתרת מבית לבית מגג לגג מעמוד לעמוד. על כן אני בא להציע תיקון לחוק התכנון והבניה שיבטיח שני דברים בו זמנית: חיבור  לחשמל בפסק זמן שונה ממה שהיה עד כה. דברנו על תכנית כולללנית מאושרת. דברנו על תכנית מפורטת בהגבשה ועל הזכות הבסיסית של כל רשות לקבל את ההיטלים מאלה שירצו להגיע ההיתרים".

"מנגד מצד שני החוק גם מתמרץ רשויות להגיש תכניות מפורטות שעד כה נמנעו לעשות כך ובכך נפתור את האזרח הערבי מהרדיפות הבלתי פוסקות בבתי משפט ובהוצאות של מיליוני שקלים. צריך להפסיק את זה פעם אחת ולתמיד באמצעות תכנון כי כל הצעה אחרת משאירה את המצב על כנו ולא אשתף פעולה עם הצעה שלא תפתור את הבעיה מיסודה".

"במקרה של האזרחים הערבים בישראל חשמל שימש ככלי ענישה. למעלה ממאה אלף בתים לא מחוברים לרשת החשמל. חשמל הוא לא כלי ענישה אלא זכות יסוד בסיסית שמונעת אובדן חיי אדם", הדגיש.

ווליד טאהא  (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ווליד טאהא (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"לי לא היו מניעים פוליטיים בבואי להציע אותה. יש רבים שלא יכולים להשתחרר ממניעים פוליטיים. כל אחד והשיקולים שלו. לי יש מטרה אחת בלבד שסוף סוף האזרח הערבי יקבל זכות הומנירטיתב סיסית לחיבור לרשת החשמל בלי שיעשו בה כלי ענישה נגדו וכך לעזור לכלל החברה למצוא פתרון לאלפי משפטים וצווים והוצאות כספיות רבות שהוא מוציא בגלל העדר תכנון. אני רוצה לעזור בזה שהחברה הערבית תתוכנן והאזרח יקבל מה שמגיע לו בלי להוציא סכומי עתק לעורכי דין ובתי משפט ולא לקנסות".

טאהא סיכם: "היו חילוקי דעות בדרך על סעיפים ופרשנויות. מה כן ייכתב מה לא ייכתב ויכלל. יש לי עקרון מנחה יסודי אחד. שמהות החוק לא תפגע. העיקרון שמנחה את החוק לא יפגע והוא לא נפגע. אז יש לנו עכשיו נוסח לקריאה ראשונה שעבר שינויים אתמול. יש לנו עוד שלב של קריאה שניה ושלישית אז יכול להיות שעוד נצטרך לטפל בעוד סוגיות בדרך וזה בסדר גמור. אני מתעקש, קוראים לי בערבית ואליד המתעקש".

במהלך הדיון אמרה ח"כ אורית סטרוק: "אני פה כדי להסיר את הלוט מאחורי המילים, לחשוף מה מאחוריהן. אני שואלת על שרת הפנים: מצד אחד כתוב בסעיף 1 א שר הפנים רשאי להחליט בלי לקבל חוות דעת גוף התכנון. מצד שני הוא חייב להחליט". תןמר רוזנר, יועמ"ש הוועדה: "בדיוק. השר רשאי לא להתחשב בחוות הדעת, אבל הוא חייב להחליט תוך 120 יום".

עוד טענה ח"כ אורית סטרוק: "אני מבקשת להסיר את כתב האישום מהמדינה, כאילו היא אשמה בכך שלא היה תכנון ביישובים הערבים. מי שאשם אלה הן הרשויות הערביות. יש פה שלוש שאלות דרמטיות: 1. צוואר הבקבוק שייווצר במוסדות התכנון. 2. האם יירמסו צווי בית המשפט שמורים על הריסת בתים לא חוקיים? ו-3, האם בסוף התהליך, כשיתברר שחלק מהבתים אינם יכולים לקבל היתר, האם החשמל אליהם ינותק".

אורית סטרוק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אורית סטרוק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

ח"כ אוסמה סעדי: "החוק בנוסח הקיים לא פותר. יש רגרסיה רבה כי שרת הפנים לא הסכימה לנוסח המוצע. נושא הצווים השיפוטיים נמחק. החוק בלי בשר. בואו נחכה למתווה, לראות אם יהיה שם הדברים שנמחקו מהחוק. נעבוד שיהיו פתרונות שיתנו תשובות לעשרות אלפי בתים. נצביע בעד בתקווה שהוועדה והמתווה יתנו תשובות לכל".

ח"כ איתן גינזבורג: "זה חוק חשוב, לא מושלם, לא טוב. המצב בחברה הערבית נוראי ומזעזע. המדינה נכשלה לאורך שנים. עכשיו יש התקדמות מסוימת. היעד הוא לסיים תוכניות מיתאר בכל הרשויות המקומיות. זו דרך המלך. כשיודעים מה המצוקה האמיתית אני קורא למשרדי הממשלה תתעוררו, צריך לעשות מעשה. זה צעד חסר, אבל צעד. חשוב שהחוק נותן אינסנטטיב לסיים תכנון".

ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי, מיוזמי החוק: "הולכים לקראת מהלך היסטורי לטובת אזרחי המדינה. החוק שומר חיים ונותן איכות חיים לילידים. אני מבקשת שכל הכנסת תתגייס להעברת החוק ההומניטרי".

מנסור עבאס (צילום: תקשורת רע''מ)
מנסור עבאס (צילום: תקשורת רע''מ)

בתוך כך אמר חבר הכנסת מנסור עבאס (רע"מ) באירוע השקת תוכנית החומש הכלכלית לחברה הערבית "תקאדום": "נגמרו הזמנים שהיינו בהם עוד מספר חסר השפעה ומשמעות בפוליטיקה הישראלית, כמו כן נגמרו הזמנים בהם קראו לתוכניות שלנו לפי מספר סידורי רנדומלי. היום יש לתוכניות שלנו שם, משמעות וסיבה".

"'תקאדום', תוכנית החומש הכלכלית לחברה הערבית", המשיך עבאס, "מגיעה עם שם שאומר כבר את המטרה, להתקדם ולא להשאיר את החברה הערבית מאחור. זה השינוי שרע"מ מביאה לחברה הישראלית והערבית, זוהי משמעותה האמיתית של השפעה ושינוי מעמדה של החברה הערבית במדינה. ולכן, אני קורא לכל אלה שמנסים להכשיל: תתקדמו!".