ראש המל"ל לשעבר אלוף (מיל') גיורא איילנד שוחח היום (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על שיחות הגרעין עם איראן שצפויות להתחדש בסוף החודש עם וינה, והסביר את עמדתה של ישראל לגבי התרחישים הצפויים וסיכויי החזרה להסכם הגרעין. 
 
"מצד אחד ברור שהטובות מידידותינו היא בראש ובראשונה ארה"ב, אנו לא רוצים לריב איתה אך המסלולים לא לגמרי מתואמים. האמריקנים מחדשים את השיחות בעיתוי שהאיראנים כמעט והכתיבו, וגם אם אין פורמלית חזרה להסכם הקודם יש שני דברים רעים שהשתנו מאז - עברו מאז שש שנים, והדבר היותר משמעותי הוא שהאירנים הספיקו ללמוד לדעת ולייצר דברים שלא ידעו, והיום קשה להחזיר את הגלגל לאחור. כשהידע קיים, גם אם ישמידו את החומר המועשר, ספק אם זה יקרה, האיראנים יותר קדימה. נראה שארה"ב די מסכימה כנראה עם הדרישות האיראניות, לא נראה שהם מכינים מענה של מה קורה אם השיחות לא מצליחות".

"יש פה שלושה תרחישים, אחד טוב וסיכוייו קטנים ושני תרחישים רעים. סיכוי שיגיעו להסכם טוב גם מבחינת מדינת ישראל, גם אם הוא מלא חורים. בלי הסכם איראן ממשיכה להתקדם. יכולים להיות שני דברים רעים - הסכם רע מאוד מבחינתנו והאפשרות השלישית שאני מעריך שהיא הנכונה הוא שיהיה דשדוש - הם לא יגיעו לסיכום בעוד חודש, אבל שני הצדדים לא ירצו להודות בכך שזה נכשל, וימשיכו להתקדם במו"מ ארוך. זה הכי רע מבחינת מדינת ישראל. לדעתי לשם מכוון ראש הממשלה".

איילנד ציין כי "פספסנו הזדמנות להשפיע על ההסכם אז, יכולנו לעשות אותו יותר טוב. בשנת 2018 כשעודדנו את טראמפ לצאת מההסכם מתוך הנחה נאיבית שכל העולם יגיד כמה ישראל צודקת. כל עוד איראן מנהלת יחסים בערך תקינים עם מדינות אירופה שלא יצאו מההסכם ויחסים טובים עם רוסיה, סין והודו, היא לא מבודדת כל כך".  

הוא סיכם: "ישראל לא יכולה שלא תהיה לה אופציה צבאית מול איראן, איראן גרעינית משנה את המזרח התיכון באופן שישראל לא יכולה לחיות איתו, לכן האופציה הצבאית צריכה להיות קיימת ואני מקווה שלא מאוחר מדי להכין אותה".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm