הממונה על שגרירות ישראל בפולין טל בן ארי, שהוחזרה לפני ארבעה חודשים להתייעצויות בירושלים, בעקבות אישור החוק שיגביל תביעות על רכוש ממלחמת העולם השנייה, תשוב לוורשה בימים הקרובים - כך אמרו בכירים במשרד החוץ.

ההחלטה להחזיר את בן ארי לוורשה התקבלה לאחר שבשבועות האחרונים הגיעו שורה של מסרים מממשלת פולין על רצון לנסות ולסיים את המשבר. בכיר במשרד החוץ אמר כי הפולנים ביצעו שורה של צעדים שמטרתם לאותת לישראל על רצונם לסיים את המשבר כמו התבטאויות חיוביות בוועידה נגד אנטישמיות שהתקיימה בעיר מלמו שבשבדיה לפני כמה שבועות, גינוי חריף לצעדה האנטישמית בעיר קאליש לפי עשרה ימים וגינוי חריף לפיגוע בירושלים השבוע.

בכירים במשרד החוץ אמרו כי הפולנים גם העבירו מסרים על רצונם בכך שהשגריר הישראלי יעקב לבנה יתחיל את עבודתו בוורשה וכן את רצונם לשלוח שגריר חדש לתל-אביב. עם זאת, בשלב הזה ישראל לא מסכימה למהלך כזה שיביא לסיום המשבר.

התנאי הישראלי להחזרת השגרירים וסיום המשבר הוא העברת החלטה בפרלמנט הפולני שמאמצת את העקרונות הבינלאומיים למלחמה באנטישמיות של כוח המשימה הבינלאומי להנצחת השואה (IHRA). הפולנים הביעו לאחרונה תמיכה בעקרונות הללו, אך לא אימצו אותם בצורה מחייבת בממשלה או בפרלמנט.

בחודש אוגוסט חתם נשיא פולין על חוק שמבטל את האפשרות של יהודים לקבל פיצויים על רכוש שנגזל מהם בתקופת השואה. החוק אושר חרף מחאות ואזהרות מצד ארצות הברית וישראל. בעקבות אישור החוק הודיע שר החוץ יאיר לפיד על החזרת הממונה על שגרירות ישראל בוורשה להתייעצויות בירושלים. במקביל הבהירה ישראל לפולין כי היא אינה מעוניינת שהשגריר הפולני ישוב לישראל מחופשתו. בכך למעשה הורידה ישראל את דרג היחסים בין המדינות.