יו"ר ועדת חוץ וביטחון בכנסת, חבר הכנסת רם בן ברק, שוחח הבוקר (רביעי) עם ניסים משעל וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM והבהיר, כי למרות מדיניות 'אין ההפתעות' מול ארה"ב, עליה הצהיר שר החוץ יאיר לפיד, "לישראל יש יכולות מגוונות לעשות פעולות גם בלי האמריקאים, נפעיל אותן במידת הצורך, לא נסכים שלאיראן, התוקף הכי גדול במזרח התיכון ואולי בעולם, תהיה יכולת גרעינית".

בתחילת הראיון, הסביר ח"כ בן ברק כי ישראל שומרת על הזכות להגיב לגרעין האיראני, למרות הרצון של ממשל ג'ו ביידן לחזור להסכם הגרעין: "אנחנו לא מאיימים על אף אחד, והאמריקאים יכולים להחליט מה שהם רוצים ואנחנו מה שאנחנו רוצים. אנחנו כמובן מכירים ומוקירים את הקשר שיש לנו עם ארה"ב אבל בסופו של דבר אנחנו רואים את זה כאיום קיומי לכן אנחנו לא יכולים להגיד לאמריקנים תעשו כך או אחרת. הם רוצים ללכת להסכם וחושבים שיוכלו להגיע להסכם טוב".

"אם הם יוציאו תחת ידם הסכם נפלא שירחיק את האיראנים אחורה וידע לפקח עליהם, אז אהלן וסהלן, אבל במצב הנוכחי אנחנו לא מאמינים שזה יכול לקרות ולכן אמרנו לאמריקאים שאנחנו שומרים לעצמנו את הזכות לפעול", המשיך יו"ר הוועדה.

לשאלת המראיינים, מה ישראל באמת יכולה לעשות לבדה, הסביר בן ברק כי "אני לא רוצה להיכנס לנושא מה אנחנו יכולים ומה לא. כל אחד מבין וגם האירנים מבינים את היכולות המודיעיניות שלנו וההתקפיות שלנו ואם חס וחלילה, אני חושב שהסכם טוב זה הדבר הנכון, הבעיה שכמו שהם באים היום להסכם, להערכתי, לא יהיה הסכם טוב".

עוד הוסיף חבר הכנסת כי "אנחנו עושים פעולות רבות, חלקן בגיבוי יותר וחלקן בגיבוי פחות. לדוגמה, גילינו את הכור הגרעיני בסוריה וכשהבנו שאנחנו רוצים לתקוף אותו האמריקאים התנגדו ואמרו לא אפשר להגיע לפתרון דיפלומטי. בסוף הודענו להם שזה מה שאנחנו הולכים לעשות ועשינו את זה ללא הסכמתם".

בן ברק, שכיהן כמשנה לראש המוסד בעברו הביטחוני, טען כי ראש הממשלה נפתלי בנט הבהיר לאמריקאים כי במידה והסכם הגרעין שייחתם לא יהיה כזה שמונע מאיראן להתקדם מבחינה גרעינית, ישראל אכן תפעל בנושא: "אנחנו מבינים את חשיבות הברית בין הצדדים, אמרנו שלא נפתיע אותם, אנחנו חס וחלילה לא מאיימים, אבל נעשה מה שצריך".

לשאלה אם רה"מ בנט מסוגל לקבל החלטה לתקוף את איראן ענה יו"ר ועדת חוץ וביטחון כי "הוא ראש ממשלה חוקי עם קבינט. אם הוא יחשוב שהגענו לנקודת אין ברירה, אני משוכנע שהוא גם לא יהיה היחיד בדעה זו וההחלטה תתקבל. אבל היא תתקבל רק כשנחשוב שאין דרך אחרת. מלחמות יודעים איך הן מתחילות, אך אף פעם לא איך הן מסתיימות".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm