שר הביטחון בני גנץ חתם הבוקר (רביעי) במרוקו על הסכם שיתוף פעולה ביטחוני עם המדינה באופן פומבי ותקדימי. על ההסכם, שנחתם ברבאט, חתם גם שר ההגנה המרוקאי עבד אל-לטיף לודיי.

לפי גורמי ביטחון, למיסוד הקשרים הביטחוניים עם מרוקו יש ערך אסטרטגי ואין מדובר בביקור סמלי בלבד.

במעמד החתימה ביקש שר הביטחון להודות למלך מרוקו מוחמד החמישי ולשר ההגנה, על פעולתם לחיזוק והרחבת היחסים בין המדינות.
שר הביטחון גם הדגיש בפגישתו עם שר ההגנה, את חשיבות האצת שיתוף הפעולה, ליציבות האזור ולשגשוגו והביע תקווה שהוא יהיה פתיח להרחבה נוספת של הסכמי הנורמליזציה.

"חתמנו עכשיו על הסכם מסגרת לשיתוף פעולה ביטחוני בכל המובנים עם מדינת מרוקו, זה דבר מאוד משמעותי שיאפשר לנו גם להחליף דעות, יאפשר להיכנס לפרויקטים משותפים, יאפשר ייצוא ישראלי לכאן", אמר השר גנץ. "אני חושב שהיחסים בין מרוקו לישראל צריכים להמשיך ולהתהדק, להמשיך להתפתח ולהתרחב ואני שמח שיש לנו חלק בעניין הזה", סיכם.

בישראל רואים חשיבות רבה, גם במישור האסטרטגי, לחתימה על ההסכם. מדובר במסמך עקרונות משפטי שיאפשר את העמקת שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל למרוקו במישורים רבים, מעסקאות נשק של התעשיות הביטחוניות הישראליות ועד שיתופי פעולה בנושאי מודיעין, אימונים ועוד.

במסגרת מזכר ההבנות תוקם ועדת היגוי שתאפשר את העמקת שיתוף הפעולה ויתקיימו יחסים רשמיים של שותפות במידע, בתכנון מבצעי, ברכש, במחקר ופיתוח ובאימונים.

מרוקו עצמה נמצאת במצב מדיני-בטחוני מאוד מורכב בעקבות קריסת הפסקת האש עם חזית הפרולסריו, בעיקר בסהרה המערבית, ובתוך כך בהסלמה ביחסים העוינים גם כך בין מרוקו לאלגיריה.

המרוקאים מאשימים את איראן וחיזבאללה בסיוע לגורמי הטרור מולה, כך שלמעשה החיבור לישראל נראה היום עוד יותר טבעי.

את יום האתמול פתח שר הביטחון בהנחת זר במאוזוליאום מחמד החמישי ולאחר החתימה על הסכם ההבנות נפגש עם הרמטכ"ל, ראש המוסד המרוקאי ואף עם שר החוץ המרוקאי נאסר בוריטה. בארוחת הצהריים הגיעו באופן חסר תקדים כל הצמרת הביטחונית והגנרלים הבכירים של הצבא המרוקאי. 

לאחר החתימה על ההסכם אמר גנץ: "חתמנו עכשיו על הסכם מסגרת לשיתוף פעולה ביטחוני בכל המבנים עם מדינת מרוקו. זה דבר מאוד משמעותי שיאפשר לנו גם להחליף דעות, כניסה לפרויקטים משותפים ויאפשר ייצוא ישראלי לכאן".

במהלך הפגישה עם שר ההגנה המרוקאי הדגיש גנץ את חשיבות האצת שיתוף הפעולה ליציבות האזור ולשגשוגו, והביע תקווה שהוא יהווה פתיח להרחבה נוספת של הסכמי הנורמליזציה.

מוקדם יותר היום, בדיווח מרבאט שבמרוקו אמר כתב "מעריב" טל לב רם, בריאיון לענת דוידוב וניסים משעל ב-103FM, כי מדובר ב"פעם ראשונה שהסכם הבנות בטחוני נחתם עם מדינה ערבית באופן גלוי. זה לא רק עניין של מכירת נשקים, יש פה אמירה. הפומביות עוקפת בסיבוב פה גם את מדינות המפרץ והסכמי אברהם". עוד אמר כי "מרוקו היא מדינה ערבית שיש לישראל קשרים עימה מאחורי הקלעים, אולם הוצאתם החוצה היא צעד מאוד חריג".

"החשיבות של ההסכם אינה רק במהות שלו, אלא גם בפומביות שלו", הוסיף לב רם. "המשמעות היא שמרוקו וישראל מהדקות עוד יותר את הקשרים שלהן ונותנות להם תוקף פומבי, בין השאר בהתרסה כלפי איראן. במידה רבה, הידוק היחסים עם מרוקו הוא צעד מתקדם יותר מאשר מערכות היחסים עם מדינות המפרץ, שנזהרות יותר בסוגיות הקשורות לתיאום ביטחוני בנושאים שאינם קשורים להגנה".