מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית העיד הבוקר (רביעי) בפני ועדת הבדיקה הממשלתית למחדל בריחת המחבלים מכלא גלבוע. במסגרת עדותו שיתף בן שטרית בתחושותיו הקשות, על רקע החלטת נציבת שב"ס, קטי פרי, להטיל עליו את האחריות לאירוע, כך לדבריו. בנוסף, הוא סיפר לראשונה בקולו על אירועים קשים בכלא, כאשר לטענתו "חיילות חובה ששירתו בארגון סורסרו". במהלך עדותו, בן שטרית סיפר כי הסיבה לכך שמגדל השמירה הקרוב לפיר היציאה של הבורחים לא היה מאוייש, היא כי מדובר בהנחיה של המחוז לצמצם את מספר המגדלים".

"סומנתי על ידי נציבת שב"ס כאחראי לאירוע, כזה שכשל", אמר בן שטרית בפתח דבריו. "היא פנתה לשר בר-לב בבקשה להדיח אותי עוד טרם בדקו את נסיבות האירוע. אני אבא לילדים, התחושות קשות".

מעצר אחד האסירים הנמלטים (צילום: דוברות המשטרה)
מעצר אחד האסירים הנמלטים (צילום: דוברות המשטרה)

לדברי בן שטרית, "רב גונדר קטי פרי תמכה במינוי שלי לתפקיד מפקד כלא גלבוע. קרוב לחצי שנה לפני לא היה מפקד לכלא".

כשנשאל על חוסר הניסיון שלו, השיב: "הניסיון שהיה לי כשקיבלתי את הכלא לא שונה משל אחרים. רק עכשיו מינתה מפקד לכלא צלמון, כלא מאוד מסובך לניהול, את גנ"מ יובל ארליך למרות שאין לו שום ניסיון ניהולי בבתי סוהר".

בן שטרית הוסיף בקול חנוק: "אני מרגיש לבד. אני החל מליל האירוע הואשמתי כאחראי למחדל, כאשם למחדל, עוד טרם תחילתה של בדיקה כלשהי. החל מליל הבריחה בכל דרך שהייתה – הואשמתי כאחראי ואשם לאירוע. אני גם יודע לומר שסומנתי על ידי נציבת שב"ס כאחראי
פרי האשימה אותי כנראה בגלל הלחץ שהיה עלי".

תפיסת שני המחבלים מכלא גלבוע, קרדיט: דובר צה"ל

בן שטרית הסביר עוד, כי "אני צריך לעלות כל דרישה מבצעית או ביטחונית לרמה הממונה מעליי. בתי הסוהר באזור הצפון ובכלא גלבוע פועלים בתת כח אדם, ופועלים במציאות של חוסר בכח אדם".

בן שטרית דיבר גם על כך שהמגדל שמתחתיו היה פיר היציאה של המנהרה לא היה מאויש: "כשנכנסתי לתפקיד אישרו לבקשתי לאייש את המגדל הזה, אבל כעבור כמה חודשים נאמר לי על ידי המחוז הצפוני להוריד את מספר המגדלים לשניים".

הוא ציין עוד, כי "לי נאמר שרק אם קיים מידע מודיעיני המעיד על חפירה או בריחה, תתוקצב בריחת מנהרות, כי היה שיח רב על אפקטיביות הבריחה ועל העלות היקרה".

הוא הסביר כי "האמצעי שעומד לרשות סוהר לגילוי חללים וכלונסאות זה פטיש שבאמצעות נקישות על הקירות, הרצפות וכלל אמצעי האבטחה בתאים. זה תלוי בחוש השמיעה שלו. אם הנקישה היא עוצמתית או לא, כך הוא אמור לגלות אם יש מנהרה. כמעט כמו שקונים אבטיח. זה מה שמלמדים בקורס בסיסי של סוהרים".

בתוך כך, הוא הודה לראשונה כי "סרסרו בחיילות חובה של הארגון ששירתו בכלא. על מנת לספק חיילות חובה למחבלים לצרכים מיניים. אירוע הסרסרות זה היה אירוע מכונן". יש לציין כי האירוע המדובר התרחש לפני כניסתו לתפקיד.

מפקד הכלא סיפר שבמהלך סקירה מודיעינית נאמר לו שיש לאסירים הביטחוניים 10 מכשירים סלולאריים: "10 מכשירים בכלא ביטחוני הוא מספר נמוך מאוד. יש בתי סוהר עם מאות מכשירי סלולאר שהוברחו, יותר במחוז הדרומי. 10 זה מספר סביר בהחלט. אני לא יודע להגיד אם הייתה תקלה מודיעינית, יכול להגיד שהיו פערי מידע".

עוד הוא חשף כי המגדל שמתחיו היה פיר יציאה של המנהרה ממנה ברחו האסירים לא היה מאוייש, לאחר שהמחוז הצפוני ביקש ממנו לצמצם את מספר מגדלי השמירה המאויישים: "כשנכנסתי לתפקיד אישרו לבקשתי לאייש את המגדל הזה, אבל כעבור כמה חודשים נאמר לי על ידי המחוז הצפוני להוריד את מספר המגדלים לשניים".

השופט פינקלשטיין: "איך זה יכול להיות שיש מנהרה שנחרפת לאורך חודשים ארוכים ואף אחד לא יודע עליה בציר המודיעיני?".
בן שיטרית: "אין לי מושג איך זה לא נחשף ברמה המודיעינית. לדעתי הם הונו אותנו בפעילות של מסירת מידע סביב פלפאונים או דברים שקשורים לשביתות רעב"