ממשלת בלגיה קיבלה השבוע החלטה להתחיל ולסמן מוצרים מההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית שמיובאים למדינה. בכירים במשרד החוץ אמרו כי בעקבות המהלך הוחלט לבטל את כל הפגישות שתוכננו לסגן שר החוץ עידן רול עם נציגי הממשלה והפרלמנט היום בבריסל.

הנציבות האירופית - הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי - הנחתה כבר בשנת 2015 את כל המדינות החברות בארגון להתחיל ולסמן מוצרים מההתנחלויות. אלא שמאז מעט מאוד מדינות באיחוד האירופי יישמו את ההנחיה ואימצו תקנות בנושא. בישראל חוששים שהמהלך בבלגיה יעורר מחדש את הנושא במדינות נוספות באיחוד האירופי.

סימון מוצרים המיוצרים בהתנחלות (צילום: לוחמים לשלום)
סימון מוצרים המיוצרים בהתנחלות (צילום: לוחמים לשלום)

כאשר הוקמה ממשלת בלגיה לפני שנה וחצי נכתב בהסכם הקואליציוני לדרישת מפלגות השמאל כי תגובש מדיניות ממשלתית לנושא סימון מוצרים מההתנחלויות. בעקבות זאת הוקמה קבוצת עבודה שכללה נציגים של משרדי החוץ, הכלכלה והמכס. השבוע אישרה ממשלת בלגיה את ההמלצות והציגה אותן לפרלמנט.

ממשלת בלגיה החליטה כי מהיום כל הסכם בין בלגיה וישראל יכלול סעיף טריטוריאלי שיבהיר כי ההסכם אינו תקף בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. עוד הוחלט כי רשויות המכס יתחילו לבדוק באופן מיידי את הסחורות המגיעות מישראל ויסמנו אותן על פי הנחיות הנציבות האירופית לסימון מוצרי ההתנחלויות. עוד החליטה ממשלת בלגיה על התחלת עבודת מטה לבחינה של חרם מלא על מוצרי התנחלויות.

בהחלטת הממשלה בבריסל נאמר עוד כי בלגיה מחויבת ל"רשימה השחורה" של חברות עסקיות שפועלות בהתנחלויות שפורסמה לפני כשלוש שנים על ידי המועצה לזכויות אדם של האו"ם. לפי ההחלטה ממשלת בלגיה תפעל מול חברות בלגיות כדי לוודא שהן לא מעורבות בבניה בהתנחלויות או בהפרה של זכויות אדם בגדה המערבית.

סגן שר החוץ עידן רול, שהמריא לביקור מדיני בבלגיה ולוקסמבורג, ביטל בעקבות ההחלטה את הפגישות המתוכננות שלו עם משרד החוץ והפרלמנט הבלגי. "החלטת ממשלת בלגיה מחזקת את הקיצוניים, לא מסייעת לקידום השלום באזור והופכת את בלגיה לגורם שאינו תורם ליציבות במזרח התיכון", אמר רול.

משרד החוץ פרסם גם גינוי רשמי להחלטה. "החלטת סימון המוצרים פוגעת בישראלים ופלסטינים כאחד ואינה עולה בקנה אחד עם מדיניות ממשלת ישראל הממוקדת בשיפור חיי הפלסטינים וחיזוק הרשות הפלסטינית ועם השיפור ביחסי ישראל עם יתר מדינות אירופה", נמסר.