מגדלנה אנדרסון נבחרה היום (רביעי) לראש ממשלת שבדיה, האישה הראשונה בתפקיד, אחרי שעברה ברוב דחוק את הצבעת האמון בפרלמנט, אולם היא צפויה לפתוח את הכהונה ברגל שמאל כאשר הפרלמנט אמור לאשר את הצעת התקציב של האופוזיציה.

174 מתוך 349 חברי הריקסדאג הצביעו נגד אנדרסון מול 117 תומכים ו-57 נמנעים. הנוהל בשבדיה קובע כי ראש ממשלה לא צריך רוב, אלא יכול להתמנות אם אין רוב של מתנגדים בקרב חברי הפרלמנט, ולכן היה חסר קול אחד בלבד כדי למנוע את המינוי ההיסטורי. האישור התאפשר אחרי שהלילה הושג הסכם עם מפלגת השמאל על תמיכת המפלגה במינוי בתמורה להעלאת הפנסיות. מפלגת המרכז החליטה להימנע בהצבעה, אולם הבהירה כי לא מדובר בתמיכה בממשלה, אלא ברצון לאפשר לה להשלים את כהונתה עד הבחירות בשנה הבאה.

ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדרסון (צילום: Erik Simander /TT News Agency/via REUTERS)
ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדרסון (צילום: Erik Simander /TT News Agency/via REUTERS)

אנדרסון (54), שאמורה להיכנס רשמית לתפקיד ביום שישי אחרי פגישה עם המלך קרל ה-16 גוסטב, שימשה שרת האוצר בשבע השנים האחרונות ומוקדם יותר החודש נבחרה למנהיגת הסוציאל-דמוקרטים. היא מחליפה את סטפן לפבן, שכיהן מאז 2014, אולם ביוני האחרון הפך לראש הממשלה הראשון שמפסיד בהצבעת אי אמון. זמן קצר לאחר מכן, הוא נבחר מחדש ברוב דחוק של שני קולות, אולם הבהיר כי הוא מחויב להתפטר מתפקידו כדי לאפשר למחליף להכין את המפלגה לבחירות בספטמבר 2022.

אחר הצהריים יצביעו חברי הפרלמנט על הצעת התקציב החדשה והממשלה צפויה להפסיד  אחרי שמפלגת המרכז הודיעה כי לא תתמוך בהצעה הממשלתית. במקום זאת, הריקסדאג אמור לאשר את הצעת התקציב שגיבשו מפלגות האופוזיציה מהימין - המתונים השמרנים, הדמוקרטים השבדים והדמוקרטים הנוצרים - ולהקשות על תפקודה על אנדרסון.

על אף היותה מדינה שקידמה במשך שנים שוויון מגדרי, שבדיה היא האחרונה מבין מדינות סקנדינביה שבהן לא כיהנה אישה בתפקיד ראש הממשלה. בדנמרק, בפינלנד ובאיסלנד מכהנות כיום נשים בראשות הממשלה, בעוד שבנורבגיה כיהנה ארנה סולברג במשך שבע שנים עד שפינתה את מקומה בעקבות ההפסד בבחירות.