השבוע פורסם כי כוחות הביטחון של ישראל חשפו תשתית טרור של חמאס ביהודה ושומרון. הפרשן לעניני ערבים של חדשות 13, צבי יחזקאלי, התייחס לתגובה המאופקת של ישראל אודות הפרסום. בשיחה עם אראל סג"ל הבוקר (רביעי) בתוכניתו ב-103FM, הסביר הפרשן כי בישראל לא רוצים לפגוע בטורקיה, שרק זה עתה שחררה את בני הזוג אוקנין ממעצרם, זאת במקביל לשיחות על הסדרה ברצועת עזה מול החמאס. 

יחזקאלי הסביר בפתח דבריו, כי הממונה על פעילות הזרוע הצבאית של החמאס ביהודה ושומרון וסגן ראש הלשכה המדינית סאלח אל-עארורי, פועל בחסות טוקריה. "הוא יושב גם באיסטנבול ולפעמים גם בבירות, אבל המפקדה של חמאס היא בטורקיה", אמר. 

עוד העריך כי לדעתו ישראל לא רוצה להתגרות בטורקיה לאחר מעצרם ושיחרורם של בני הזוג אוקנין באיסטנבול. "אני שמעתי את הדיווח של אלון בן דוד באותו לילה שאני הייתי במהדורה. הוא העריך שייתכן שזה באמת קשור לשחרור הזוג כדי לא להביך את הטורקים", אמר. "הסיפור הזה שוכב כמה שבועות. לדעתי כן חסו על הטורקים בעניין הזה", הוסיף. 

עוד שיתף כי התמיכה של טורקיה בחמאס הפכה לגלויה יותר. "אתמול שלחו לי קטע מהטלוויזיה הטורקית, עשו שם תוכנית לשהיד שרצח את היהודי בסמטאות הרובע שלשום. עשו שם תוכנית הלל ופאר לשהיד. אני לא ראיתי כזה דבר", קבע. "הוא היה מונהג מאידיאולוגיית חמאס", הוסיף. 

יחזקאלי הגדיר את התפקיד של טורקיה במזרח התיכון: "כמו שסעודיה שומרת על המקום הכי יקר למוסלמים, הטורקים שומרים על המקום הכי יקר לאחים המוסלמים - אל־אקצא". עוד אמר: "טורקיה ממשיכה בדבר הזה. כל הזמן שהיו את השיחות בין ישראל לטורקיה על שדרוג היחסים, הם תמיד התעקשו שמפקדת חמאס תישאר באיסטנבול".

כשנשאל האם היה נכון, בשביל לא לפגוע במאמצים להשבת הזוג הישראלי, לשים בצד את החוסת הטורקית לחמאס, השיב יחזקאלי: "כנראה שלא רצו להרוס את המומנטום ולהמשיך לשדרג את היחסים. הלירה שם מתרסקת, יש שם התרסקות כלכלית. לכן כנראה ישראל רצתה להישאר ולעזור לארדואן". 

פעילי חמאס (צילום: רויטרס)
פעילי חמאס (צילום: רויטרס)

"אני דווקא מפרש אחרת את סיפור החולייה", הוסיף יחזקאלי, "הסיפור הזה קורה כשישראל והחמאס מנהלות שיחות הסדרה בקהיר". לדבריו, מדובר ב"שיטה האיראנית". "במשא ומתן, דבר איתי על הדברים שנוח לי - אני לא אדבר על הדברים שלא נוחים לי. כל הזמן שדיברנו עם איראן על הגרעין לא דיברו איתם על ההתפשטות באזור ועל הטרור. לא מדברים עם חמאס על מה שהם עושים בגדה, מחלקים ממתקים בשכונת שועפט, דגלים של חמאס בשכונה, פולחן למחבל, מה שבעזה לא עושים", הסביר. 

יחזקלי שיתף ואמר כי החגיגות במזרח ירושלים על הפיגוע שאירע השבוע בעיר העתיקה, היו יותר גדולות יותר מאזר ברצועת עזה. "התקשר אליי מישהו משופעט ואמר לי ש'דגלי חמאס, ארגון טרור, זו עבירה - למה לא אוכפים את העניין הזה?' אפילו בעזה לא חגגו כמו שחגגו במזרח ירושלים את העניין של חמאס", ציין.

יחזקאלי הוסיף: "זה העניין של המשילות, של הנפילה שלנו ואני חושב שתסתכלו על העניין איך ישראל, מתחת לאף שלה, בסופו של דבר הייתה פה הכשרה אידיאולוגית של אדם שקיבל משכורת ממשרד החינוך, הוא היה מורה. אתמול בטלוויזיה הטורקית אמרו שזו המורשת שלו, הראו קריקטורה שרואים אותו מצביע על לוח שמצויר עליו נשק והוא אומר 'זו הדרך'". 

כשנשאל, מה צריכה ישראל לעשות מול הפלסטינים, ענה יחזקאלי כי העניין "לא קשור לא לימין ולא לשמאל", והוסיף, "יש לך תעודה כחולה? אתה מקבל לוחית צהובה? מקבל ביטוח לאומי? יש לנו חוקים במדינה, לא תוכל להיות תומך חמאס. זה כמו בנגב ובשופעט - ישראל צריכה להיות בעל הבית". יחזקאלי סיכם וקבע: "בגלל זה סובלת רוב האוכלוסייה (הערבית) מפשע ונשק לא חוקי. אנחנו לא בעלי הבית. זה שאיסמעיל הנייה מתקשר למשפחה במחנה פליטים בשופעט ואף אחד לא אוכף את זה? אין בעל בית".

בהמשך, התייחס הפרשן לענייני ערבים להסכם שנחתם בין ישראל לירדן. על פי ההסכם, ישראל תעברי מים לממלכה ממזרח, בתמורה לחשמל שתפיק במדבריות שבשטחה. "זה הסכם שעוד לא קיים, אין עוד את כל חלקי ההסכם", ציין. "החשמל הזה הוא בכלל חשמל סולארי שכרגע לירדן אין בכלל את התשתית אלא רק את השטח. מערכת החשמל הירדנית לא מתקדמת כדי להתחבר לחשמל שלנו. זה הסכם של רצון טוב, אתה יכול להקים את אותן חוות סולאריות גם בערבה, למה בצד הירדני? כי אתה שכן טוב", הסביר.

יחזקאלי סיכם: "אם אתה שכן טוב ואתה רוצה לתת לשכן שלך איזושהי הזדמנות ולשחק במשחק - תשחק כמו שצריך, אל תיתן בפרלמנט להגיד שהם נגד ההסכם. זה בכלל לא מסוקר שישראל מעניקה משהו לירדן - למה לקבל את העוגה בפנים? אין ויכוח על המה, יש ויכוח על האיך".