כוחות גדולים של משטרה, מג"ב ויחידות מיוחדות פעלו היום (רביעי) בגזרת הנגב במסגרת מבצע "מסלול בטוח", תוך מיקוד אכיפה נגד יעדי פשיעה ביישובי המגזר הבדואי ובעיר באר שבע. בפעילות השתתפו  כ-1,200 שוטרים ולוחמי מג"ב ואותרו כלי יריה, פריטי אמל"ח וסמים מסוגים שונים.

במהלך המבצע התסייעו הכוחות במסוקי משטרה שחגו מעל גזרת הנגב במטרה למנוע הימלטות של חשודים והברחת רכבים, ציוד ונשקים. מדובר בפעילות רחבת היקף שהחלה כסמויה, ובעקבות פשיטה על בתי חשודים הודלפה בשעה האחרונה.

במהלך הפעילות נעצרו ועוכבו כ-41 חשודים בביצוע עבירות, אותרו ונתפסו שני כלי נשק "קרלו", חלקי נשק, מחסניות ותחמושת, מעל 20 ק"ג קנאביס מוכן להפצה וחשיש, כמו גם יחד עם הסיירת הירוקה הושמדו חממות קנאביס ובהן אלפי שתילים.

פשיעה בחברה הערבית בנגב (צילום: דוברות המשטרה)

כמו כן, בפעילות שהתמקדה בעבירות בריונות כביש ומסכנות חיים נמסרו 70 דו"חות, 20 כלי רכב הורדו מהכביש עקב ליקויים מכניים ונתפסו ונגררו תשעה כלי רכב חשודים כמזויפים ו-12 חשודים כגנובים. בהיבטי איכות הסביבה, שלוש משאיות פול טריילר נעצרו על השלכת פסולת שלא כדין. כלל הממצאים הועברו גם לבחינת הרשויות הנוספות השותפות במיקוד האכיפה ובליווי הפרקליטות.

את המבצע הוביל מפקד מחוז דרום במשטרה ניצב פרץ עמר ומפקד מרחב הנגב, תת ניצב נחשון נגלר, והוא התנהל בהשגחתם ונוכחותם של השר לביטחון פנים, עמר בר לב, מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב קובי שבתאי וראש אגף סייף, ניצב ג'מאל חכרוש. בכך תמה עבודת הכנה ממושכת בסימון היעדים מחוללי הפשיעה הפוגעים בביטחון הציבור בעיר באר שבע וביישובי המגזר הבדואי.

בפעילות השתתפו מספר משרדי ממשלה ונטלו חלק שוטרי תחנות מרחב הנגב יחד עם לוחמי יס"מ נגב, לוחמי יחידת מג"ן, בלשי ימ"ר נגב, לוחמי יחידת יואב, לוחמי מג"ב ויחידות מיוחדות, לוחמי מתפ"א יחידת בעלי חיים דרום, והיא התבצעה בשלב ראשון תוך מיקוד אכיפה נגד יעדים שהוגדרו כמחוללי פשיעה בעבירות האמל"ח והסמים בגזרת תחנות אלו ובשלב השני כפעילות אכיפה משולבת עם גורמים אזרחיים.  

מבצע אכיפה בנגב (צילום: דוברות המשטרה)

השר לביטחון הפנים בר לב: "המבצע שנערך הלילה הוא חסר תקדים פה בדרום והקיף סדר כוחות של כ- 1200 שוטרים מכל היחידות - מג"ב, ימ"ס, ימ"מ יס"מ ועוד. וזה המבצע השלישי בדרום בהיקף של  מאות שוטרים בתוך מספר שבועות. עברנו מהגנה להתקפה. מי שמסכן אותך, אתה לא מחכה שיגיע אליך - אתה בא אליו הביתה ותוקף אותו שם".
 
"אבל אינני מתבסם מהצלחתו של המבצע הלילה, יהיה מוצלח ככל שיהיה, ואין ספק שהיה מוצלח, בדיוק כפי שאינני נרתע ונבהל מקטטה המונית בין חמולות בפתח בית החולים סורוקה, קשה ככל שתהיה, והיא הייתה קשה. המאבק שלנו להשבת הביטחון לתושבי הדרום הוא ארוך, קשה ויהיה רצוף בלא מעט עליות ומורדות וזה ייקח זמן. ואנחנו נצליח. ואנחנו לא מהמתחמקים או מהמתכופפים וזו חובתנו". 

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי: "משטרת ישראל מתמודדת בימים אלה עם אתגרים גדולים מאוד בכל התחומים והפעילות הזו שבה ריכזנו כ- 1,200 שוטרים ולוחמים ממחישה עד כמה אנו נחושים להאבק בעבריינים בכל המישורים, הפליליים והכלכליים כאחד. נגיע אליהם, לבתיהם, בכל זמן ובכל שעה בכדי להבהיר מסר חד וברור - משטרת ישראל לא תחדול מלפעול עד שלא נמגר את תופעת האמל"ח הבלתי חוקי ונגביר את הביטחון של תושבי הדרום והארץ כולה. 

"בשבועות האחרונים אנו מקבלים גם תזכורות לכך שאותם שוטרים, שהלילה פשטו על בתי העבריינים גם מתמודדים עם איום הטרור בירושלים ובכלל ועל כן אנו מחוייבים להיערך לכל התרחישים וכך אנו פועלים. אני רוצה בהזדמנות הזו להודות למפקד המחוז, ניצב פרץ עמר, מפקדיו ושוטריו שעושים הכל בכדי שתושבי הדרום יחיו בביטחון"

מסוק משטרתי (צילום: אלון חכמון)
מסוק משטרתי (צילום: אלון חכמון)

ניתן לציין כי הפעילות מקבילה לפעילות הרחבה שביצעה המשטרה באזור הצפון לפני כשבועיים, ורשמה הצלחה כבירה. עוד ניתן להזכיר כי בתקופה האחרונה רמזו קציני המשטרה וגורמים במשרד לביטחון פנים על הכוונה לפעול גם למיגור הפשיעה במגזר הבדואי, ובסיוע של רשויות המס ויחידות על כל היבטיהן סומנו יעדים, והבוקר, כאמור, יצא המבצע אל הפועל.   

במקביל, פרקליטות מחוז דרום ומשטרת ישראל- תחנת רהט, בשיתוף עם רשות המיסים, הרשות לאכיפה במקרקעין במשרד האוצר, המשטרה הירוקה וגורמי אכיפה נוספים, ערכו פעילות אכיפה משולבת בעסקים ברהט המופעלים על פי החשד על ידי מחוללי פשיעה. המבצע מהווה נדבך נוסף בחיזוק אמון הציבור ברשויות האכיפה וביסוס שלטון החוק.

במסגרת הפעילות פשטו הכוחות על שני מתחמים ברהט ובהם עסקים לשטיפת מכוניות, פיצוציה ופנצ׳ריה נמצא כי העסקים פועלים ללא רשיון עסק כדין, תוך פלישה לשטח ציבורי והפרה של חוקי מס. כמו כן, נמצאו במקום סמים ועוכב אדם לחקירה בתחנת המשטרה.

בנוסף, המרכז לגביית קנסות גבה חובות לקופה הציבורית בסך של למעלה מ-8,000 שקלים, בעל עסק קיבל התראה להפסקת שימוש על סך 300,000 שקלים וניתנו דוחות בסך אלפי שקלים. כלל הממצאים יועברו להמשך חקירה וטיפול של רשויות האכיפה.

פשיעה בחברה הערבית בנגב (צילום: דוברות המשטרה)

החטיבה האזרחית בפרקליטות המדינה רואה בפעילות אכיפה משולבת ככלי יעיל במלחמה בתופעות פשיעה ובתופעות נוספות, לצד ההליך הפלילי ושילוב הזרועות המוצלח בין כלל גופי האכיפה הוכיח את עצמו גם הפעם. מבצעי אכיפה אלו, לא רק שפוגעים בתשתית הכלכלית של גורמי הפשיעה ושוללים את התמריץ לפעילותם, הם מעבירים מסר חשוב של שינוי לבני החברה הערבית שומרי החוק, המשוועים לסביבת חיים בטוחה ושקטה, מסר של השבת המשילות ושלטון החוק לרחוב הערבי.  

פרקליטות המדינה יחד עם משטרת ישראל וכלל גורמי האכיפה השונים ימשיכו במאבקם לאכיפת החוק, ויפעלו בכל האמצעים העומדים לרשותם על מנת להבטיח את שלום הציבור ובטחונו ולמנוע פגיעה בשלטון החוק.