שר החקלאות עודד פורר שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, והתייחס לביטול הפיקוח על מחירי החמאה: "כשפתחו את החמאה לייבוא אז אמרו ששלושים אחוז מענף החלב יתמוטט וקרה בדיוק ההפך. הציבור הישראלי צורך יותר חמאה במחיר נמוך יותר, אפשר לראות היום מבצעים על החמאה, דבר שלא היה בעבר".

"גם המלצות הגורמים המקצועיים אמרו שאין מקום כבר לפיקוח על המחירים ומרגע שהשוק פתוח לייבוא התחרות היא זו שצריכה לאזן את המחיר. אנחנו נראה קצת תנודתיות במחיר בחודשים הקרובים, צפינו את זה, אבל בסופו של דבר המחיר יירד כי התחרות תגדל. אין כמו תחרות כדי לייצר ערך לצרכן, גם של מבחר מוצרים וגם של מחיר הוגן", הסביר. 

כשנשאל למה דווקא חמאה, השיב פורר: "החמאה בהרבה מאוד מובנים היא תוצר לוואי של ייצור של המחלבות. יש פה כל מיני נושאים של ניהול שוק. שוק מתוכנן הוא שוק שבו הממשלה שולטת בכמויות, במחיר, מווסתת את היצרנים - זה הוכיח את עצמו ככישלון חרוץ בכל ניסיון עבר של מדינות לנהל את הכלכלות".

"אני סבור שהמציאות הוכיחה את זה בעשורים האחרונים - ככל שהמדינה מעורבת פחות השוק יודע להתנהל טוב יותר. התפקיד שלי הוא לדאוג שתהיה תחרות. הכשל פה היה שמצאנו את עצמו בשוק עם מחסור של חמאה. במדינת ישראל של שנות האלפיים ישראלים מצאו את עצמם בלי היכולת לקנות חמאה - לא סביר", המשיך. 

בהמשך דבריו, התייחס פורר לאמירותיו של ח"כ יאיר גולן (מרצ) שטען כי "יידעו החקלאים והצרכנים ששר החקלאות מעדיף את טובת הטייקונים על פני טובתם שלהם". "זו תפיסת עולמו ואני מסתכל על טובת הצרכן. אני מכיר את תפיסת עולמו אבל אני חושב שבעניין הזה הוא טועה מאוד", אמר פורר.

"המציאות הוכיחה את זה. היו מדינות שניסו לנהל את כל הכלכלה שלהן, יש עוד אחת או שתיים כאלו בעולם וממש לא הייתי רוצה להידמות להן. כשמשרד מסוים קובע את מחירי החמאה ואומר למחלבה כמה חלב לייצר - זה שוק לא בריא שמשרת בסוף בדיוק את הקבוצה האחרונה בשרשרת ומייצר טייקונים אחרים. זה מחוזות שלא צריך ללכת אליהם. מי שצריך לקבוע זה אך ורק הצרכן, הוא יקבע לפי מה שהוא יראה על המדפים. במדפים אני צריך לדאוג שיהיה מבחר רחב ותחרות כזו שתייצר מחיר נמוך", הוסיף.

על השאלה אם הביקורת תיצור מתיחות בקואליציה, השיב שר החקלאות: "זה לא יהיה ויכוח קואליציוני. המחויבות שלי היא קודם כל לאזרחי ישראל. לא תהיה פה חקלאות בריאה כשמדינה מנהלת אותה. מה שקורה שהמדינה מנהלת משהו זה שהעסק הולך אחורה, כי אף אחד לא משקיע ולא נלחם".

סייעה בהכנת הידיעה: שני רומנו, 103FM