סגן שר החוץ האיראני והממונה על המו"מ הגרעין האיראני, עלי בגרי, ערך היום (רביעי) סבב פגישות עם בכירים באיחוד האמירויות במהלך ביקור במדינה. סוכנות הידיעות האמירתית ציינה כי מטרת הביקור הייתה בין היתר "להפחית את המתיחות בין טהרן לאבו דאבי". בתום הביקור, כתב בגרי בחשבון הטוויטר שלו כי הצדדים סיכמו לפתוח דף חדש ביחסים.

בגרי נועד בין היתר עם שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות הערביות, אנוואר גרגאש, שאמר מוקדם יותר החודש כי איחוד האמירויות פועלת לשיפור היחסים עם איראן. גורמים בכירים בשני המדינות אמרו השבוע לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי משלחת דיפלומטית של איחוד האמירויות צפויה לבקר בקרוב בטהרן. 

היחסים בין איחוד האמירויות לאיראן נחשבים למורכבים. כזכור, מנהיגה העליון של איראן, האייטולה עלי חמינאי, תקף בעבר את אבו דאבי על רקע ההכרזה על ההסכם בין איחוד האמירויות לישראל. "איחוד האמירויות בגדה בעולם האסלאמי ובפלסטינים בכך שהגיעו להסכם נורמליזציה עם ישראל", אמר.

"כמובן שבגידת איחוד האמירויות לא תחזיק מעמד זמן רב, אך הבגידה הזו תיזכר תמיד. הם אפשרו למשטר הציוני להיכנס לאזור ושכחו את פלסטין. האמירויות יתבזו לנצח. אני מקווה שהם יתעוררו ויפצו על מה שעשו", הוסיף חמינאי. 

במקביל לכך, נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, וירש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד אל נהיאן, חתמו היום על הסכמים להגברת שיתוף הפעולה בין המדינות. ההסכמים כללו מזכרי הבנות שישפרו את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות במספר תחומים: סחר, אנרגיה ואיכות הסביבה, וכן הסכמים הקשורים להשקעות ישירות של האמירויות בטורקיה. כמו כן, כלי תקשורת בטורקיה דיווחו כי שר החוץ הטורקי צפוי לערוך ביקור רשמי באבו דאבי בחודש הבא. 

ארדואן ובן זאיד (צילום:  Murat Cetinmuhurdar/Presidential Press Office/Handout via REUTERS)
ארדואן ובן זאיד (צילום: Murat Cetinmuhurdar/Presidential Press Office/Handout via REUTERS)

בדומה לאיראן, טורקיה ביקרה את הסכם נרמול היחסים בין איחוד האמירויות לבין ישראל, ואמרה כי זו בגידה בפלסטינים ואף שקלה להחזיר את שגרירה מאבו דאבי.