לרגל יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים הגיע לאולפן הרדיו של 103FM עו"ד בן מעוז שמייצג נפגעות עבירה ביניהן את התיק של שירה איסקוב ואת תיק המתלוננות נגד סוכן הדוגמניות שי אביטל.

במהלך הריאיון מעוז חשף לראשונה כי איסקוב התראיינה ממש בימים אלה לגוף תקשורת גדול: "עיתון הכי משמעותי בעולם שגם נשיא ארה"ב קורא אותו בבוקר". כמו כן, נזכר ברגע בו קיבל פנייה ממשפחתה של איסקוב: "תדאג שהמנוול יירקב בכלא", מעריך מה הסיבות ששי אביטל לא מגיע לישראל למרות שזומן לחקירה לפני חודש וחצי, מסביר למה הוא מאמין במערכת המשפט ומציע דרכים לבנות את אמון הציבור מחדש, אך מבקר את הפרקליטות והשיקולים הזרים שלה לטענתו.

"אני מייצג לא מעט נפגעות עבירה כשהמוכרת ביניהן היא שירה איסקוב, אבל עוד לפני כן, בהגדרה המקצועית הטהורה שלי אני סנגור, כלומר גם היום רוב התיקים שהם בטיפולי אני מייצג חשודים ונאשמים גם בעבירות חמורות, והמעבר לייצג קורבנות עבירה היה גם לא פשוט עבורי, צריך שינוי בתפיסה אבל דווקא בגלל העובדה שאני מייצג חשודים ונאשמים יכולתי לרתום את אותם כישורים ואותו ניסיון כמי שמייצג נאשם דווקא לטיפול בקורבן עבירה וככה לדעת להכין אותם לכל התהליך הזה", הסביר. 

האם אחרי שייצגת תיקים של נפגעות עבירה אתה עדיין מסוגל גם לייצג את הנאשמים, או שקשה לך לחזור אחורה?
"אני תופס את עצמי קודם כל כעורך דין שמייצג את האינטרס של הלקוחות שלו, במקרה של שירה זכיתי לייצג את האינטרס שלה שאני חושב שהוא ראשון במעלה, והמקרה שלה הפך להיות סמל ודוגמה למאבק של תופעה כ"כ חמורה. ובזכות המקרה שלה הצלחנו לעשות שינויים משמעותיים בחקיקה וגם לייצר תקדימים".

אילו תקדימים?
"במקרה של שירה כתב האישום הוגש תחילה בעבירה של ניסיון לרצח, והפרקליטות התעלמה לחלוטין מהעובדה שהיה שם ילד שנכח בכל האירוע, שבגדיו נספגו בדמה של שירה, שראה הכל והדבר הזה יכול להשפיע על המצב הנפשי שלו לאורך החיים. כשהוגש כתב האישום פניתי לפרקליטות ודרשתי מהם לתקן אותו". 

מה דרשת מהם?
"לצרף עבירה של התעללות בקטין למרות שהוא לא נפגע פיזית באירוע. ההתעללות היא התעללות נפשית, זה דבר שלא היה עד היום במדינת ישראל, למרות שבעולם כן הכירו בזה. דבר נוסף הוא תיקון חוק האפוטרופסות, למעשה אף על פי שאביעד משה עשה מעשים קשים, האפוטרופסות שלו כלפי הילד לא נשללה, והוא יכל לשלוט בטיפולים הרפואיים שהילד יקבל. הוא מבין כותלי הכלא יכל להחליט האם הילד יקבל טיפול נפשי או לא יקבל טיפול נפשי כתוצאה מהמעשים שהוא עשה".

"למרות שבהתחלה לא חשבנו שהוא יסרב לביטול הזה, הוא בחר לענות בשלילה ואנחנו נתקלנו בקשיים. הבנו שיש כאן משהו אבסורד לחלוטין ודרוש כאן תיקון, ובזכות התקשורת והתודעה הציבורית שנוצרה סביב המקרה הצלחנו לקדם תהליכים במהירות בזק, דבר שבמקרים אחרים לוקחים חודשים ושנים. כבר בזמן ההליך המשפטי תוקן החוק ונשללה אפוטרופסותו של אביעד משה, היום שירה היא היחידה שמחליטה בכל מה שנוגע לילד".

מה המשפט הראשון ששירה אמרה לך?
"בזמן שהייתי בבידוד קורונה בצפון קיבלתי טלפון מאח של שירה שאמר לי: 'בן ניסו לרצוח את אחותי, אני רוצה שתדאג שהמנוול הזה יירקב בכלא'. שאלתי אותו אם הוא יודע שאני סנגור, והוא השיב שבמקרה הזה הוא צריך שאעמוד לצידם". 

שירה איסקוב זה התיק נפגעות העבירה הראשון שלך?
"היו לפני ויש גם אחרי, אבל שירה היא למעשה התיק הראשון עם חשיפה כ"כ משמעותית שנוגעת לנפגעות עבירה. באותה תקופה שירה הייתה מחוסרת הכרה, כך שמעבר לעובדה שאני בבידוד אין לי גם לקוחה לדבר איתה אז המשימה להיכנס לתיק ולהבין מה קרה שם, הייתה מאוד קשה".

"הפעם הראשונה שפגשתי את שירה, הייתה אחרי הדיון בערעור על איסור הפרסום של אביעד משה, זאת לאחר, שבית משפט השלום אסר את הפרסום משום שדאג למוניטין של משה ובית משפט מחוזי הפך את ההחלטה עם ביקורת קשה על אותה החלטה. כשפגשתי אותה לראשונה הטלפון שלה היה בידי המשטרה, היא לא ראתה טלוויזיה, לא קראה עיתונים - היא לא הבינה שהסיפור שלה הוא כבר מזמן נחלת הכלל, שהיא הפכה לסמל". 

שירה איסקוב בבית החולים (צילום: באדיבות המשפחה)
שירה איסקוב בבית החולים (צילום: באדיבות המשפחה)

צילמו אותה לתקשורת בבית חולים כשהיא מחוסרת הכרה או לא מודעת לכך?
"המשפחה צילמה, ורק אחרי ששירה אישרה התמונות יצאו החוצה, זה לא מובן מאליו שאישה במצבה תסכים להיחשף בצורה כזאת".

היה לך יד בלשכנע אותה להיחשף?
"הסברתי לה מה המשמעויות של להיחשף ומה המשמעויות של לא להיחשף, ואת ההחלטה במקרה הזה כמו את יתר ההחלטות, אני משאיר בידי הלקוח כמו שאני מציג בפניו את כל המשמעויות שהוא צריך לקבל".

אתה היית בעד החשיפה שלה?
"אני חושב שתקשורת היא בסך הכל דבר חיובי, אבל לא לכל אחד יש את היכולת להתמודד איתה, בעיקר במצב רפואי כל כך רגיש. אבל אני חושב שהתקשורת, כמו במקרה של שירה, תרמה מאד להליך המשפטי, וגם בכל מה שנוגע מעבר לו. אפשר לומר היום גם שהתלונות מכל מיני מוקדים עלו במאות אחוזים וזה השיג את התוצאה, לשירה היה חשוב מהרגע הראשון למגר את התופעה. היא לא ראתה רק את המקרה הפרטי שלה, היא הבינה מה שקרה לה ורצתה לקחת את זה ולעזור לנשים אחרות. והיא הבינה שצריך לשתף פעולה עם התקשורת".

עדיין אפשר לשתף פעולה עם התקשורת בלי לחשוף את הפנים, אבל היא הייתה מספיק אמיצה לחשוף במצבה.
"בואי אני אתן דוגמה נוספת, יש לי לקוחה שקוראים לה אורלי סנדרס, למרות שהיא הופיעה בטלוויזיה ובתוכניות בוקר לא כולם מכירים אותה. מה ההבדל בין אורלי סנדרס ושירה איסקוב? ההבדל שהתקשורת מעניין אותה רייטינג, ומה זה רייטינג? ככל שהקורבן פצועה יותר, חבולה יותר וללא שיניים זה מוכר יותר. למרות שסנדרס נפצעה ודקרו אותה עם סכין בצוואר היא השתקמה והשתחררה מבית החולים, וכשמסתכלים עליה במבט ראשון לא רואים שום דבר אז זה לא מספיק מוכר".

אתה בעצם משתמש בתקשורת לקידום התיקים שלך.
"במקומות שאני חושב שזה יכול לתרום לתיק ולא ייפגע בלקוח. תקשורת זה כלי חיוני שצריך לדעת להשתמש בו בתבונה וגם להיזהר ממנו אני חייב לומר. אני בדיוק כמוכם צופה בחדשות וקורא עיתונים, ואני יכול לקרוא ולהזדעזע אבל בסוף כשאני בכובע של עורך דין ומגיע לי איזה מידע או שלקוח פונה אליי מה שמעניין אותי זה ראיות".

קרה לך שייצגת נאשם והיו לך חרטות שהוצאת אותו בזול?
"אני לא שואל את השאלות האלה, התפקיד שלי זה לייצג. אני מרגיש טוב עם עצמי כי אני עושה את העבודה שלי, בדיוק כפי שנתתי את כל כולי בתיק של שירה ככה אני נותן את כל כולי בתיקים שאני מייצג חשודים ונאשמים".

מה יותר כלכלי לעו"ד פלילי, לייצג תיקים של נפגעות עבירה או תיקים של חשודים ונאשמים?
"ככלל, תיקים של נאשמים וחשודים הם כלכליים יותר. תיקים של נפגעות עבירה לא זולים בכלל, בייחוד שאישה שרוצה שאני אלווה אותה בתיק הזה, עם רזומה שצברתי יש לזה פרשנות כלכלית"

בגלל זה בעצם קשה לך לוותר על ייצוג חשודים ונאשמים?
"את העניין הכלכלי אני שם בצד כי אחרי שאני יושב עם לקוח וסגר עניינים כלכליים זה בכלל לא אישיו בתיק. ומפה אנחנו מסתכלים קדימה ויש מטרה אחת וזה האינטרס של הלקוח".

העלת השבוע ברשתות סרטון של שירה מתראיינת לגוף תקשורת בחו"ל.
"אני לא יכול כרגע לחשוף את זה אבל אתם תדעו בקרוב, אני כן יכול לומר שזה העיתון הגדול והכי משמעותי ביותר בעולם, זה עיתון שגם נשיא ארה"ב קורא אותו בבוקר. זה ייצא באחד מימי שישי הקרובים. גם שירה וגם אני התראיינו שם".

הפכת להיות שם חם - הציעו לך לא מעט הצעות לתוכנית ריאליטי "הישרדות", "רוקדים עם כוכבים", למה סירבת?
"אני מאד אוהב את המקצוע שלי, להגיד לך שהעולם הזה לא מעניין אותי ומסקרן אותי? הוא כן מסקרן אבל אני עוד לא שם. אני אוהב את מה שאני עושה ואני גם חושב שאני טוב בזה, אז היום זה לא הכיוון אבל אף אחד לא אמר שצריך להישאר בנתיב אחד כל החיים, ואם אפשר לשלב בין הדברים בצורה שלא פוגעת אולי אני אעשה את זה".

בוא נדבר על התיק שמתגבש נגד שי אביטל שנמצא כבר חודש וחצי מרגע שזימנו אותו לחקירה מעבר לים והוא לא מגיע לארץ. אתה מייצג נפגעות בתיק, כמה נפגעות אתה מייצג?
"חלק משמעותי. כל אחת מיוצגת בנפרד כי לכל אחת יש את המקרה שלה, וזה שיש להן כותרות של נפגעות עבירה זה יפה אבל כל אחת יש לה את המקרה שלה ועל כל אחד מהמקרים הוא ייתן את הדין בנפרד". 

איך אתה מסביר את זה שהוא עדיין לא פה בארץ?
"אני אסביר את העובדה שהוא לא נמצא פה כדי לקדם תנאים לחזרה. אי אפשר להוריד להבות מסיפור כזה ואני חושב שהתדמית של המשטרה יותר מדי חשובה לה כדי לתת לסיפור הזה להתמסמס. היום כשיש קונצנזוס סביב הסיפור הזה, משטרת ישראל תעשה כל שבידה ותשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה ועם כל הכבוד לשי אביטל, אין עדיין שום מקום בעולם שמדינת ישראל לא יכולה להגיע אליו".

שי אביטל (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
שי אביטל (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

כמי שמכיר את התיק, הוא מגובש?
"אומנם מדובר בכל אחת והסיפור שלה אבל יש אלמנטים שעוברים כחוט השני בכל הסיפורים, יש דפוס פעולה ושיטת ביצוע. חד משמעית יהיה פה כתב אישום. יותר מזה, יש נפגעות שאני שוחחתי איתן, שהיום הם עם משפחה וילדים שהן לא הגישו תלונה במשטרה, כלומר החשש מלהיכנס לסיפור כ"כ גדול ומשמעותי, יש היום מתלוננות עם מקרים קשים שאני שמעתי שלא הגישו תלונה".

למה במשטרה אין חוקרים מיוחדים לנפגעות עבירה, כמו שיש חוקרים לילדים? לחקור נפגעת עבירה נדרשת רגישות מסוימת.
"זאת שאלה מעניינת, נכון יש חוקרים לילדים ולאנשים מוגבלויות ואין לנפגעות עבירה. אבל בסוף אנחנו בני אדם ואני לא חושב שצריך כאן הכשרה מיוחדת אם אדם יידע לגלות רגישות סה"כ יושבת מולו אישה".

שמענו על מקרים קשים של חקירות לא רגישות.
"חד משמעית. אבל גם בנקודה הזאת המעורבות התקשורתית גורמת לזה שהמשטרה תתנהג בהתאם, כי היא מבינה שאם תצא קורבן מחדר חקירות והיא תספר איך התנהגו אליה שם ומה אמרו לה שם, אז פתאום המפכ"ל מעורב, ומפקד המחוז מעורב".

האמון של הציבור במערכת המשפט נמצא בתחתית, מערכת המשפט שלנו רקובה לדעתך?
"לא, מערכת המשפט לא רקובה, אני חושב שהתקשורת היא דבר חיובי, הרי בסופו של דבר מה זה אמון ציבור? זה מה שאתה מקבל בתקשורת והיא זו שמכתיבה את דעת הקהל וסדר היום הציבורי ומה לחשוב ובסוף יש פער משמעותי בין הפידבק שהציבור מקבל מהתקשורת, ובין מה שקורה באמת. אני לחלוטין מאמין במערכת המשפט יש לנו שופטים מצוינים, מחמירים איפה שצריך להחמיר. העניין הוא שהרבה פעמים הציבור חושב שצריך להעניש בחומרה יותר אבל הציבור לא באמת מכיר את התיק והראיות ואת סדרי הדין ואת כללי המשחק וזה הפער".

איך אפשר להחזיר את אמון הציבור?
"כל עוד התקשורת תשקף לציבור משהו אחד ולא באמת מה שקורה בבתי המשפט, הרי הציבור לא מסוגל להבין שיש ראייה שהוא מכיר אותה אבל אי אפשר. אגב עכשיו בארה"ב היה בחור שזוכה ברצח באחד האירועים האלימים שהיו בארה"ב, כל המשפט שודר בטלוויזיה, וזה באמת יכול להגביר את אמון הציבור במערכת המשפט שכולם ישבו ויראו שהכל חשוף".

אתה מביא את התקשורת לבית המשפט? זה יכול להיות הריאליטי הטוב ביותר ששודר.
"לגמרי, זה באמת קורה, מצד שני אי אפשר להפוך את בית המשפט לבמת תיאטרון, וזה גם מסוכן".

הבעיה העיקרית שאין הרתעה.
"אני חושב שבסך הכל המצב במדינת ישראל יחסית למדינות בעולם הוא בסדר, ישראל בטוחה. תמיד יהיו דברים טעונים שיפור וזה בסדר שהתקשורת מבקרת, ובודקת ודוחפת לשם בסופו של דבר זה משרת את המטרה, אבל אם אנחנו עושים זום אאוט ומסתכלים על המערכת המשפטית בארץ, ואני לא רוצה להתייחס למערכות אחרות שם הביקורת שלי גדולה יותר, אבל סה"כ מערכת המשפט נקייה משיקולים זרים".

מה אתה חושב על הפרקליטות?
"אני חושב שהפרקליטות לא תמיד נקייה משיקולים זרים, אבל זאת דעתי ואפשר להרחיב על זה פעם אחרת. אני אתן לכם דוגמה, אני מייצג בין היתר את טום ואלימלך קשטי, אנחנו מגיעים לבית המשפט, בתיק שמבלי להקל ראש, הוא לא מהחמורים שלא לומר קלים. זה תיק שאם לא היה מדובר באחים קשטי התיק היה נסגר ככה, והשופט שיושב שם בדיון, דרש מהתביעה להתעלם מהתיק שהוא תקשורתי ויש כתבים באולם אבל הם מתנהגים בתיק הזה כאילו זה תיק הדגל של הפרקליטות, כאילו זה תיק רצח. למה? כי זה שיקולים זרים של אגו, שמא מה יגידו עליהם".