1. שר הסייבר לשעבר בממשלת נתניהו, ח"כ דודי אמסלם, הוא אדם אהוב על הבריות, חביבם של אנשי תקשורת רבים, בשלן משובח, בדחן וסטנדאפיסט מהשורה הראשונה. אמסלם הוא נעים סבר. יש לו דיבור נקי מקללות וגידופים. הוא לא מאיים, לא משפיל, לא מנופף בידיים בתנועות מאיימות. אם מלכת הנימוסים וההליכות חנה בבלי המנוחה הייתה בחיים, הוא היה יכול להקים איתה בשקט את "צמד המנומסים", ולערוך מסע הופעות משותף איתה ברחבי הארץ.

לפני כמה שבועות התארח במטבחו של אמסלם הפילוסוף וההיסטוריון ד"ר אבישי בן חיים. הביקור המצולם שודר בערוץ 13, והד"ר החביב נראה כורע ברך כדי לנשק את ידו של אמסלם, שברוב צניעותו ניסה להתחמק מהקטע המביך. ביום ראשון, בתוכניתו של כוכב ערוץ 13 שרון גל, הדף המגיש החייכן והענוג את ההתקפות הבוטות של שמאלנים הזויים על אמסלם, והצהיר חד־משמעית שהוא מסכים עם כל מילה של "דודו". אחר כך דרש מחבר הפאנל שלו, עו"ד קובי סודרי, להתנצל על ציוצו הבוטה נגד השר לשעבר והחכ"כ דהיום דוד אמסלם.

עו"ד סודרי לא התנצל. שרון גל תקף אותו ואמר לו "הזדעזעתי מהציוץ שצייצת". מה צייץ סודרי שזעזע את המגיש המזועזע? הנה הציוץ של סודרי על אמסלם: "לא, הוא לא יהודי, לא לאומי, לא ימני, לא מזרחי ואפילו לא רק 'ישראלי מכוער'. הוא שונא ישראל ואחד הגרועים שבהם - דוד אמסלם".

שמעתי את ההקלטות של דברי אמסלם. אני חסיד אדוק שלו. לאורך שנים הוא נפלא, הוא משתמש במטפורות, הוא ממשיל משלים, הוא מקורי. כשראיתי צילומים שלו מכין קציצות במטבחו, הבנתי שהוא גם עדין, לפי הדרך שבה עיגל בעדינות ובחן את כדורי הבשר הקצוץ והניחם ברוך בשמן הרותח.

הבנתי את דבריו הכנים כשטען בלהט, מדם לבו, כנגד "יועצים משפטיים בוגדניים". הייתה הרבה שנינות בדבריו, כשאמר בקולו המרגיע: "אנחנו צריכים להיות מפוכחים ולהבין שמדובר כאן בזאבים שטורפים את כל מה שזז. ואם אנחנו לא נדע לרסן אותם ולהכניס אותם למכלאות, בסוף הם יאכלו אותנו". רק שמאלנים הזויים, אנשי תקשורת רפי שכל ומפגיני בלפור "מפיצי המחלות" יכולים לפרש את דברי אמסלם כדברים אלימים או מאיימים.

מה שהכי הרגיז את התקשורת העוינת ואת האשכנזים של השמאל הבוגדני, היה המשפט של אמסלם: "כדי לשלוט צריך למחוק את המילה צדק, היא לא קיימת". וואו, זה היה משפט פיצוץ. מה לעם ישראל ולצדק? מה, אנחנו כמו הגויים הנוצרים המשומדים, שכל הזמן צווחים בתפילות שלהם לישו "צדק, צדק תרדוף"?

בכל תוכניות הפקה פקה התעסקו באמסלם ובדבריו. באולפני הטלוויזיה נערכו עם פאנלים של מיטב הפרשנים, כדי לדון במטפורות ובמשלים של אמסלם. אנשי רוח, עיתונאים ופוליטיקאים ניתחו את דבריו לעומקם, הביאו דוגמאות לדברים בוטים של פוליטיקאים מהצד השני של המפה הפוליטית, ערכו השוואות מי יותר בוטה, מי יותר מתלכלך, מי יותר מגעיל. אמסלם יצא המלך של עשרת הימים האחרונים, ומאות אלפי מעריציו התמוגגו מנחת.

מכלאת אמסלם (צילום: איור: אורי אינקס)
מכלאת אמסלם (צילום: איור: אורי אינקס)

2. לפני עשרות שנים שרו מעריציו הרבים של דוד בן־גוריון את השיר "דוד מלך ישראל" למנהיגם. בעשורים האחרונים שרו את השיר, בשינוי השם כמובן, מעריציו של בנימין נתניהו. "ביבי מלך ישראל", הם שרו, וכמה מ"בכירי העיתונאים" בישראל אף העלו אותו לדרגת "שליח האלוהים". עכשיו יש כוכב חדש שזוכה לשמוע את השיר "דוד מלך ישראל" - דוד אמסלם. "דודו מלך ישראל", שרו לו ההמונים ברחובות ובשווקים. אמסלם, עם חיוכו הגדול, נראה מאושר.

אלו הנוטים לזלזל בדוד אמסלם שוכחים שהוא כיהן כיו"ר הקואליציה ועשה זאת בצורה ממלכתית. בנועם הליכותיו כבש את לבם של כל יושבי הבית. הוא בעל תארים אקדמיים ולא סתם בחר בו ראש הממשלה לשעבר נתניהו שישמש כשר הסייבר. דודו עבד יומם ולילה סביב השעון ונלחם עם מיטב המוחות הישראליים בחורשי רעתנו ובאלו שמנסים לשבש את חיי המדינה במלחמת הסייבר.

בשל שמחת החיים שלו יש כאלה שמשווים את אמסלם לזורבה היווני. כשהוא זולל, שותה, רוקד ושר, הוא הופך לאליל ההמונים. שלא כמו החננות בני בגין, יריב לוין ודומיהם, האשכנזים עם המשקפיים, המעודנים והמנומסים, אמסלם הוא גיבור עממי נערץ. ממש בזמן כתיבת שורות אלו, אני נזכר ומפזם את השיר שכבר שנים אינו מושמע, שיר שכתב דורי בן זאב הגדול, הלחין מתתיהו שלם ושר יגאל בשן, "ודוד יפה עיניים":

ודוד יפה עיניים
הוא אלוף הריקודים
ודוד יפה עיניים הוא מחליף ת'תקליטים
יש לו קצב פנימי
הוא רקדן בינלאומי
מהריקוד חי וקיים

כשדוד יוצא בערב
לבלות עם חברים
מתרחץ ומתגלח
את הצווארון מרים

כל רקדן והרגליו
כל רקדן ותרגיליו
מהריקוד חי וקיים

מסתכלים לו במותניים
איך מזיז אותם מהר
הוא רוקד ממש כמו שניים
איזה כוח של נמר
הוא מכיר כל השירים
ממצעד הפזמונים
מהריקוד חי וקיים

כשדוד שומר על כושר
אין לו זמן בכלל לישון
הבריאות אצלו זה אושר
והיא במקום ראשון
הכה שאול את חבריו
ואחיו נהיה גנב
מהריקוד חי וקיים

דודי אמסלם (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
דודי אמסלם (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

3. בתחילת השבוע הודיע אמסלם שהוא מגיש תביעת לשון הרע נגד דני קושמרו "השדרן האקסטרימיסט" ונגד ערוץ "אל־ג'זירה" (הכינוי לערוץ 12), בטענה שסילפו את דבריו וטענו שקרא להקים "מכלאות לשמאלנים". זה ברור כשמש שקושמרו, שצלל בין כרישים, טיפס על צוקים, חצה מדבריות, צנח, הטיס ונלחם, הוא לא אחד שיפחד מאמסלם. אם יגיעו הדברים לבית המשפט, זה יהיה להיט לא פחות גדול ממשפטו של המלך ביבי. אמסלם לא נכנע למלעיזיו ולועג להם באמצעי התקשורת. יודעים העורכים ומפיקי התוכניות שאמסלם זה להיט שמביא רייטינג, והם מזמינים אותו בוקר, צהריים וערב.

בבוקר יום שלישי שמעתי ברדיו את אמסלם אומר בקולו: "אני מדבר בשפה הכי נקייה שיש". לקראת הקמת המכלאה של אמסלם, אייר האומן אורי אינקס פורטרט של אמסלם בצורת שלט, שיסמן את מיקום המכלאה. למען הדיוק, הוא עשה שתי ורסיות, אתם תחליטו איזה שלט מתאים יותר. הזוכים יזכו לביקור במכלאה ולחתימת ידו של בעל הבית. 

נ.ב.
השבוע, ב־21 בנובמבר, מלאו 100 להולדתו של מנהיג ואיש רוח לא פחות מדודו אמסלם. שמו לובה אליאב ז"ל. איש לא התייחס לתאריך ולו במילה אחת. היכן ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא?