מטלות בית עשויות לשפר את הבריאות הגופנית והנפשית של מבוגרים, כך עולה ממחקר חדש של צוות חוקרים מסינגפור. המחקר, שפורסם בכתב העת BMJ Open, בדק נתונים על 500 פנסיונרים מסינגפור כדי לבחון אם מטלות בית תורמות להזדקנות בריאה יותר ידי הגברת רמת הפעילות הגופנית והיכולת המנטלית.

לשם כך, החוקרים בחנו את מהירות ההליכה ומהירות הקימה מכיסא של המשתתפים - מה שמעיד על כוח רגליים וסיכון לנפילות - כדי להעריך את רמת הפעילות הגופנית של המשתתפים. בנוסף, המשתתפים נשאלו גם לגבי תדירות מטלות הבית וכן סוגים אחרים של פעילות גופנית שהם עושים, כאשר הזריזות המנטלית שלהם הוערכה באמצעות מבחנים שנועדו לבחון זיכרון, שפה וטווח קשב. הצוות מצא שציונים קוגניטיביים וציוני הקשב היו גבוהים ב־8% וב־14% בהתאמה עבור מבוגרים שעושים כמויות גבוהות של עבודות בית כבדות - בממוצע 131 דקות בשבוע - ואלו שביצעו באופן קבוע עבודת בית קלות נמצאו כטובים יותר במבחני זיכרון.


מכאן החוקרים טענו כי שילוב של עבודות בית קלות - כולל שטיפת כלים, ניקוי אבק, סידור מיטה, כביסה, גיהוץ, סידור ובישול ארוחות, ביחד עם עבודות בית "כבדות" - כמו ניקוי חלונות, החלפת מצעים, שאיבת אבק, שטיפת הרצפה, ומטלות הכרוכות בניסור, תיקון או צביעה, היו "קשורים לתפקוד קוגניטיבי גבוה יותר" בקרב מבוגרים. יתר על כן, אלה שביצעו באופן קבוע את מטלות הבית קשות יותר פיזית צמצמו את זמני הקימה מישיבה לעמידה, וציוני שיווי המשקל והקואורדינציה שלהם היו טובים יותר בהשוואה לאלו שלא עסקו בקביעות בפעילויות אלו.