בחודשים האחרונים הבחין גלעד קורן - גולש מושבע שהקים לפני כארבע שנים את קבוצת הפייסבוק "פאודר - POWDER", לקידום תחביב הסקי והסנובורד בקרב ישראלים - שההתרגשות של חבריה מגיעה לשיאה. "זה מורגש מאוד", הוא אומר. "גם קצב הגדילה בקבוצה מעיד על כך - הגענו לכ־20,000 חברים - וגם מרגישים את הלך הרוח מבחינת השיח. אנשים שואלים המון שאלות על עונת הסקי הנוכחית, רוצים לקבל הרבה מידע, ומצד שני יש חשש ותהיות בנוגע לאופן ההתנהלות".

בימים כתיקונם, טרום עידן הקורונה, כ־60־70 אלף גולשי סקי וסנובורד ישראלים יצאו מדי שנה לחופשת הסקי שלהם - ולפעמים אפילו לשתיים - ביעדים שונים ברחבי העולם, בהם צרפת, איטליה, אוסטריה, בולגריה ורוסיה. הגלישה עצמה, בשילוב אפרה־סקי (מכלול הבילויים המקובלים על העוסקים בספורט חורף) ואתרי הסקי, משכו אליהם שנה אחר שנה תיירים רבים, עד שהגיעה המגיפה וגרמה לכך שרוב אתרי הגלישה נסגרו מאז אמצע מרץ 2020.

גולשת סקי (צילום: אינג אימג')
גולשת סקי (צילום: אינג אימג')

סגר באוסטריה

עתה גולשי הסקי מקווים לחזור לשגרה. חלקם כבר ייצאו בימים הקרובים לחופשתם המיוחלת, ואחרים מתכננים לצאת בחודשים הקרובים.
בעבר חברות תיירות רבות היו משווקות במרץ חבילות סקי בתקופה זו, אולם נכון לכתיבת שורות אלו, חלקן עדיין מתמהמהות בנושא וטרם פרסמו דילים. לעומת זאת, בגופים העוסקים אך ורק בסקי, אפשר לומר שהעניינים חזרו לשגרה. מובן שצריך להביא בחשבון שגם יש אתרי סקי שבעבר היו פופולריים וכעת הם עדיין מושבתים. "הכל תלוי במצב התחלואה במדינות השונות", מסביר קורן. "למשל האתר בסוצ'י ברוסיה מושבת בינתיים. גם אוסטריה, שבה אתרי סקי פופולריים, הכריזה בשבוע שעבר על סגר מלא בכל המדינה למשך עשרה ימים לפחות".

אחת ממטרות הקבוצה של קורן היא  לייצר כוח קנייה גדול שיביא להפחתת מחירים בתחום חבילות הגלישה והציוד הייעודי. "אני בעצמי לא משווק, אלא עושה שיתופי פעולה עם חברות תיירות שאני רואה בהן שותפות לעניין, והן מורידות את המחיר לצרכן באופן ניכר מאוד", הוא אומר. "למשל, מי שהזמין לפני כמה חודשים דרך ההסדרים שלנו חופשה לחנוכה באתר צ'רביניה באיטליה, שילם כ־1,200 יורו לאדם עבור טיסה, העברות, שישה לילות במלון על בסיס חצי פנסיון וסקי פס. עכשיו, כשמתקרבים למועד החופשה, המחירים עולים מאוד".

כאמור, בקבוצה שלו ניכרת התרגשות רבה, והגולשים לא מפסיקים לשאול שאלות. "כיום החשש הגדול ביותר בקרב הגולשים הוא החזרה לארץ", אומר קורן. "לפני העלייה למטוס לישראל צריכים להציג בדיקת קורונה, ובחלק מאתרי הסקי הדבר הזה עדיין לא מוסדר בצורה נוחה. לא בכל אתר סקי אפשר לעשות בדיקת קורונה, ועלול להיווצר מצב שבו גולש ייאלץ לעזוב את האתר, לנסוע למקום שבו יש אפשרות לעשות בדיקה, ואז לחזור לעיירת הסקי. זה לא תמיד אפשרי. למשל, במצב של סופת שלגים קשה לעשות זאת".

מהו הפתרון?
"אני פונה למשרד התיירות המקומי. לצורך העניין, בסוף חודש נובמבר אנחנו נוסעים בקבוצה גדולה מאוד לאתר צ'רביניה באיטליה שאת שמו כבר הזכרנו. פניתי למחלקת התיירות המקומית, והפעלנו לחץ רב באימיילים כדי שיסדירו את הנושא הזה. בד בבד פעלנו עם  המלונות לטובת העניין. בסופו של דבר, יביאו לשם את הבדיקות. יש להם אינטרס, הם מזהים שיש ביקוש של ישראלים לאתר הזה, ושווה להם לארגן זאת".

גלעד קורן (צילום: פרטי)
גלעד קורן (צילום: פרטי)

רוצים ביטחון

שאלה שכיחה נוספת שמעניינת את קהל הגולשים, לדברי קורן,  נוגעת לעניין ההחזר הכספי במקרה שלא יוכלו לצאת לחופשה ולממש אותה בשל נסיבות המגיפה. "אנשים משלמים אלפי יורו לחופשה, והם רוצים לדעת שהכסף שלהם לא ייבלע, כי היו חברות שלא החזירו כספים בעקבות מה שקרה בקורונה", הוא אומר.

אף שרוב אתרי הסקי היו סגורים בתקופת הקורונה, קורן הצליח לגלוש פעמיים באתר גודאורי בגאורגיה במהלכה של שנת 2021. "מי שגלישה זורמת לו בדם, לא יכול לא להתרגש מזה. זה משהו מהותי מאוד בחיים שלי. אני חי את זה יום־יום. לחופשה הקרובה אני לוקח איתי את הבן שלי", הוא אומר. "הורים שמטיסים את הילדים שלהם לחופשות מודעים לכך שחלקם יחזרו לבידוד, אבל אנשים לא מוטרדים מכך יותר מדי".

יותם עידן (צילום: WeSki)
יותם עידן (צילום: WeSki)

טסים בלי הילדים

"בשנה שעברה, בחורף 2020, על אף האופטימיות שהייתה לכולנו בנוגע לפתיחת עונת הסקי, האתרים ברובם לא נפתחו לגלישה, למעט בודדים בשווייץ ובבולגריה", אומר יותם עידן, שותף, מייסד ומנכ"ל חברת WeSki - סטארט־אפ המוכר חופשות סקי אונליין. "נוסף לכך, בגלל ההגבלות של הכניסה לאירופה, רוב הישראלים לא יכלו להיכנס ולהגיע לאתרים הללו. וכך קרה שרוב גולשי הסקי בארץ ובעולם לא גלשו. יש כאלו שהספיקו עוד ממש לפני הקורונה, אבל באופן כללי, רוב אתרי הסקי נסגרו באמצע מרץ 2020. גם אני לא גלשתי כמעט שנתיים".

לדבריו, עונת הסקי מתחילה בסוף נובמבר, והיא נפתחת רשמית בתחילת חודש דצמבר ונמשכת עד תחילת מאי. "אחד האתרים הראשונים שנפתחו, כבר ב־20 בנובמבר, הוא ואל טורנס - עיירת הסקי הגבוהה ביותר באירופה, הממוקמת בהרי האלפים הצרפתיים. בתחילת דצמבר יתווספו אליו אתרים נוספים ברחבי העולם", אומר עידן. "נכון לעכשיו, מרבית האתרים ייפתחו כרגיל וכמתוכנן, ואין שום הגבלות כרגע מבחינת פתיחתם. עם זאת, יש לעטות מסיכה במעליות הסקי. זה בינתיים מה שיש כרגע. למרות הגל החמישי שמדברים עליו באירופה, כרגע רוב המדינות עדיין לא צפויות לסגור את אתרי הסקי בשום צורה, והם אמורים לחזור לפעילות אחרי כמעט כשנתיים. באתרי הסקי לא צריך תו ירוק כדי לגלוש, אבל צריך להיות מחוסן כדי להיכנס למלון או למסעדה. המגבלה תהיה כמו בישראל, בעצם מגבלה של תו ירוק. התו הירוק הישראלי תקף באירופה".

איך הביקוש עד כה?
"בחודשיים האחרונים הייתה קפיצה גדולה ביותר של הזמנות של חופשות סקי בקרב ישראלים. בדרך כלל הזמנות מתחילות מוקדם הרבה יותר. לרוב בחודשים מאי־יוני כבר מוכרים חבילות. העונה הכל נדחה. זה החל מספטמבר־אוקטובר ונמשך עכשיו. הלקוחות חזרו להזמין גם כפיצוי על העונות שקדמו. אנחנו רואים היום מספר הזמנות גבוה פי שלושה מהתקופה המקבילה לפני הקורונה. רואים גם ירידה בהזמנות חופשות עם ילדים, מפני שחלק מהילדים יצטרכו להיות בבידוד בשובם לארץ. אבל יש כאלה שגם מוכנים לחזור עם הילדים לבידוד".

לדברי עידן, האתרים הפופולריים שזוכים אצלו לביקוש כעת הם בעיקר ואל טורנס, טין ואלפ דואז הצרפתיים. עלות חבילה לשבעה לילות יכולה להתחיל מכ־700 יורו לאדם - כולל טיסה, העברות, לינה וסקי פס - ולהגיע עד לכ־3,000 יורו לאדם, תלוי בעיקר ברמת הלינה. חבילות לסופי שבוע, מחמישי עד שני למשל, יכולות לעלות כ־500 יורו. "עבדנו בצורה מקיפה מאוד על מדיניות הביטולים שלנו כדי לעשות אותה כמה שיותר ברורה ושקופה למשתמשים וגם כדי לוודא שיכולים לתת להם את הכיסוי הטוב ביותר", אומר עידן. "אם לא תהיה לנו יכולת לספק את החופשה מפני שהאתר נסגר או מכיוון שהמדינות סוגרות את הגבולות, נחזיר את הכספים ללקוח".

עידן כבר הזמין לעצמו שתי חופשות סקי בצרפת - בינואר ובמרץ. "אני מאמין ומקווה מאוד שזה ייצא לפועל", הוא אומר. "אנחנו אופטימיים, וההבדל בין השנה לבין השנה שעברה הוא החיסון. בשנה שעברה לא היו חיסונים, ואז הנשק היחיד נגד הקורונה היה סגרים וסגירת גבולות. היום, בזכות החיסונים, המדינות ממשיכות לפעול כרגיל או במתכונת מותאמת".

אתה מתרגש?
"וואו, וואו. אני מדבר איתך ויש לי צמרמורות בגוף. מי שאוהב סקי, את השלג ואת הנופים ולא ראה אותם יותר משנתיים, מגרד לו בגוף לחזור לשם, להרגשה יוצאת הדופן של חופשת סקי או סנובורד. אין ספק שיש התרגשות גדולה מאוד - שלנו ושל הלקוחות".

רונן כץ (צילום: דנה תמרי)
רונן כץ (צילום: דנה תמרי)

פסטיבל ישראלי באלפים

"הקמתי את החברה מאהבה לסקי ולסנובורד. כשלא מתאפשר לך לגלוש זה משעמם ומדכא, בערך כמו שמחרימים לך את הצעצוע שאתה אוהב לתקופה בלתי מוגבלת. עכשיו יש שמחה וצהלה וגילה ורינה. כולם מתרגשים", אומר רונן כ"ץ, מנכ"ל חברת תיירות הסקי SKIDEAL. "צריך לזכור שבתקופת הקורונה כמעט כל אתרי הסקי באירופה הושבתו. ב־2020 נגמרה עונת הסקי באמצע מרץ, וב־2021 היא נמחקה לחלוטין. הצלחנו להוציא רק בפסח שלושה־ארבעה מטוסים לחופשת סקי בבנסקו בבולגריה, שאלו מספרים מצחיקים ממש לעומת התקופה המקבילה לפני הקורונה".

ועכשיו ההתרגשות בשיאה?
"למעשה מהרגע שבו הכריזו בספטמבר על כך שאפשר לטוס לישראל ושאין צורך בבידוד לבעלי תו ירוק, שהם רוב אוכלוסיית הגולשים, החלה ממש בהלה לרכוש חופשות סקי, ובכמויות אפילו גדולות יותר לעומת החודשים המקבילים מהתקופה שלפני הקורונה. עד עכשיו אנו חשים את האטרף הזה. כרגע באתרים אין כמעט הגבלות, וזה מזכיר מאוד את התקופה שלפני הקורונה. בחנוכה, למשל, הרבה הורים יוצאים לוואל טורנס בצרפת עם הילדים, אף שחלקם יצטרכו לחזור לבידוד. אומנם יש ירידה במספר הילדים שמזמינים עבורם חופשות, אבל זו ירידה מתונה באופן יחסי".

כאמור, לדברי כ"ץ ברוב אתרי הסקי אין כרגע הגבלות, ובאמצע דצמבר הוא אפילו מתכנן פסטיבל בוואל טורנס עם הדיג'יים הגדולים ביותר בישראל. "בינתיים ביזנס אז יוז'אל", הוא אומר, ומציין: "ברור שאנשים מתעניינים גם במדיניות הביטולים. אם מדינת היעד תיסגר או שישראל תיסגר ליציאה, אנחנו נותנים לאנשים אופציה שתמזער את הנזק שלהם למינימום".

היעדים שלדבריו יהיו פופולריים השנה הם ואל טורנס בצרפת, סלה רונדה ופאסו טונלה באיטליה, מאיירהופן באוסטריה (נכון לעכשיו, אוסטריה כאמור בסגר - א"ש), ואל נורד באנדורה וגודאורי בגאורגיה. בגודאורי, למשל, תשלמו 700 יורו לחופשה של שבוע (כולל טיסה, העברות, מלון עם ארוחות וסקי פס), ואילו באתרי מערב אירופה זה יעלה 1,100־1,500 יורו. "אומנם הייתה עליית מחירים ביורו של כ־10% במלונות וכדומה, אבל כיוון שהשקל התחזק אל מול היורו, בסופו של דבר זה אותו הדבר", הוא אומר. "מי שלא יזמין עד סוף דצמבר, ייתכן שלא יהיה לו מקום באתר הסקי שירצה, במלון שירצה ובתאריך שירצה, והוא יצטרך להתפשר. צריך לזכור שלא רק ישראלים לא גלשו שנתיים אלא גם האירופים, והם מתחרים על אותם המקומות".