נציב התלונות על השופטים, שופט בית המשפט העליון בדימוס אורי שוהם, קרא היום (חמישי) בפעם השניה בתוך שנה לבחון את המשך כהונת הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, כדיין בבית-הדין הרבני הגדול. כן הורה שוהם לשר לשירותי דת, מתן כהנא, לזמן את הרב יוסף כדי "לנזוף בו נזיפה חמורה על התנהלותו".

ההחלטה באה לאחר שהרב יוסף ואנשי לשכתו ארגנו לאחרונה כנס של מועצת הרבנות הראשית, בו השתתפו גם רבני ערים ודיינים, נגד רפורמת הכשרות והגיור של הממשלה הנוכחית, זאת בניגוד לכללי האתיקה לרבני ערים ודיינים שאינם מורשים להתערב בנושאים המצויים במחלוקת ציבורית או פוליטית. מדובר בהחלטה שנייה של הנציב נגד הרב יוסף. בחודש אוקטובר אשתקד קרא הנציב לבחון את המשך כהונת הרב לאחר שהאחרון התבטא נגד מערכת בתי המשפט.

את התלונה הנוכחית, כמו גם את קודמתה, הגיש המרכז הרפורמי לדת ומדינה, לאחר הכנס שבסופו גם פורסמה הודעה עם ביקורת חריפה על המשרד לשירותי דת והעומד בראשו, השר מתן כהנא, וכן נגד הממשלה הנוכחית. כך למשל, בהודעה נכתב כי מועצת הרבנות, הרבנים והדיינים דוחים "מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות והיהדות בישראל'', שתוביל ל''הרס וחורבן הכשרות'', וש''מטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל וחיסול המוסד הרבני בישראל" וכן נאמר כי ''גיורים שיבוצעו שלא על ידי הרבנות הראשית לישראל לא יוכרו על ידי רבני ישראל''.

רוב הדיינים טענו בתגובה לפנייתו של הנציב כי לא נתנו את הסכמתם לפרסומה של ההודעה בשמם, ובנוסף כי קיבלו אישור להשתתף באירוע על ידי אחד מאנשי לשכת הרב הראשי לישראל, דוד לאו המכהן כנשיא בית הדין הרבני הגדול. השופט בדימוס קבע בהחלטתו כי "לא ניתן להשלים עם מצב בו מועצת הרבנות הראשית יוזמת כינוס חירום, תוך שמובהר מלשכת הרב הראשי ונשיא בית הדין הרבני הגדול כי הנשיא מאשר לדיינים להשתתף בכינוס, ובכך הוצבה 'מכשלה' לרגלי הדיינים עת פורסמה הודעה שכביכול חתומה על ידם, ובה הם מביעים את דעתם בעניין שאינו משפטי בעיקרו והשנוי במחלוקת ציבורית".

השר מתן כהנא (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
השר מתן כהנא (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

עם זאת, השופט שוהם הקדיש חלק נרחב מהחלטתו בעניין לרב יוסף שהתעלם מהפניות אליו בנושא, למרות שההזמנה לכינוס יצאה מלשכתו, וקרא שוב לבחון את המשך כהונתו. "עינינו רואות", כתב הנציב. "כי לא זו בלבד שהדיין לא הפנים את האמור בהחלטות קודמות של הנציבות, אלא נראה בבירור כי הוא ממשיך בדרכו, למרות שהוא מוסיף לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול, והפעם הוא אף גרם להכשלת חבריו לכס הדיינות".

לכן, קורא הנציב בהחלטתו "לשוב ולשקול, האם ראוי הראשון לציון הרב יצחק יוסף לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול, ולמצער, לזמנו ללשכתו ולנזוף בו נזיפה חמורה על התנהלותו".

השר לשירותי דת, מתן כהנא, כתב בטוויטר לאחר מתן ההוראה כי "חופש הדיבור וההתבטאות של רבנים ומנהיגים רוחניים, גם אם הם נושאים במשרה ממשלתית, הינה ליבת האמון שרוכש קהל שומעי לקחם למנהיגם הערכי והרוחני". הוא הוסיף כי "היום שבו יסתמו לרבנים פיות יהיה היום שבו הם יאבדו את אמון קהל מרעיתם ושומעי לקחם". לדברי השר כהנא, בחודשים האחרונים הוא נפגע "אישית מספר פעמים מהתבטאויות של הראשל"צ הגאון הרב יוסף, עם זאת חרקתי שיניים ושתקתי - כך אעשה גם הפעם ככל שהחוק מאפשר לי זאת".

נשיא בית הדין הגדול, הגר"ד לאו, תקף את הקביעה וכתב כי הוא דוחה אותה על הסף, משום שכלשונו, היא "מתעלמת מכללי האתיקה לדיינים לפיהם התבטאות של רב ראשי בנושא הלכתי, אינה רק רשות אלא אף חובה". הוא ציין כי "זהו תפקידו של רב ראשי, להביע את עמדת ההלכה ולקיים 'לא תגורו מפני איש'". עוד הוסיף כי "הרבנים הראשיים לישראל יחד עם רבני ישראל ימשיכו לעמוד על משמר ההלכה ולא יושפעו מביקורות כאלה או אחרות".

גם חברי הכנסת משה ארבל וינון אזולאי מש"ס תקפו את ההחלטה: "זקנותו של אורי שוהם מביישת את צעירותו", כתב ארבל. "כל בר דעת מבין את תפקידו של רב בישראל מאז מתן תורה לשאת את דבר השם בגאון ולקיים לא תגורו מפני איש. החלטותיו הפוליטיות וההזויות הן אלו שפוגעות באמון הציבור במערכת השפיטה בישראל". אזולאי הוסיף כי ההחלטה היא "שערורייתית, שכל יהודי באשר הוא צריך להזדעזע ולכאוב על הפגיעה בכבוד התורה".