במקביל להצהרות בכירים בדרג המדיני לקראת חידוש שיחות הגרעין בווינה ביום שני, על אופציה צבאית ישראלית למקרה שהמהלכים הדיפלומטיים יקרסו - צה"ל מאיץ את הכנותיו גם לאפשרות הזו.

הדגש הוא על חיל האוויר, וההכנות כוללות אימונים לתרחישים שונים, שבחלקם מתבצעים מחוץ לגבולות המדינה. אלא שעל פי הערכות שונות, עד להשגת יכולת מבצעית מוכחת תידרש עוד תקופת זמן של למעלה משנה.

גם אם יושלמו ההכנות, לא ברור מה מידת הנזק שתגרום ישראל בתקיפת מתקני הגרעין באיראן. גם לפני כעשור עמדה על הפרק אפשרות כזו, אך בישראל דיברו במושגים של עיכוב הפרויקט ופגיעה משמעותית בו - ולא במושגים של השמדה.

בכל מקרה, בדרג המדיני והביטחוני מדגישים כי העדיפות הראשונה, גם בירושלים, היא התקדמות בערוצים הדיפלומטיים. אולם בין ישראל וארה"ב ישנו פער משמעותי מאוד בתפיסת התנאים לחידוש ההסכם. החשש הוא שההסכם החדש יהיה דומה למקורי, שאליו מתנגדים בתוקף בישראל.

במקביל להכנת אופציה צבאית אמינה, בצה"ל מאיצים ומפתחים את היכולות שכבר קיימות לפעולות צבאיות נגד איראן. במסגרת ההכנות הללו, בחודשים האחרונים הגדיל צה"ל את בנק המטרות האיראניות במזרח התיכון.

למרות המערכה שמתנהלת בין ישראל ואיראן והתקיפות המיוחסות לישראל נגד אינטרסים איראניים, במערכת הביטחון מעריכים כי ישנה סבירות נמוכה יחסית לאפשרות של התפתחות הסלמה חמורה מול איראן בחודשים הקרובים.

שר הביטחון בני גנץ אמר אמש: "איראן היא קודם כל בעיה עולמית, אחר כך אזורית, ובסוף בעיה לישראל. יש צורך בהתגייסות עולמית לכך, ואנחנו פועלים במישור הזה. החובה שלנו בהקשר האיראני היא להשפיע על שותפינו ולקיים שיח מתמשך. החובה השנייה היא לבנות את הכוח הצבאי, שזה דבר חשוב בפני עצמו. הנחיתי לשדרג את בניין הכוח, במקביל לשיח עם השותפים האסטרטגיים שלנו".