לקראת חידוש השיחות בין המעצמות לאיראן בווינה ביום שני, שר החוץ יאיר לפיד ייצא בתחילת השבוע הבא לסבב פגישות מדיניות באירופה.
לפיד ייפגש בלונדון עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ולאחר מכן בפריז עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, ויביע שם את החשש הישראלי מחידוש השיחות עם איראן ומההתפתחויות האפשריות הצפויות במהלך המשא ומתן המתחדש.

לדברי גורמים בסביבת שר החוץ, לפיד מתייחס בספק גדול לאפשרות שהצדדים יגיעו להסכם. על פי הגורמים, "גם האמריקאים לא יודעים לאיזה כיוון זה  הולך, והמצב הזה של אי־ודאות מהווה סכנה פוטנציאלית. מאוד ייתכן כי המעצמות ינסו ליצור 'טבלה' של הסרת סנקציות תמורת עצירה מלאכותית של ההעשרה. זה מצב מאוד לא רצוי מבחינת ישראל".

בהקשר זה, העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח שלשום כי גורמים בישראל דוחקים בבית הלבן שלא לחתום על עסקה חלקית עם איראן. על פי הדיווח, הגורמים הזהירו כי עסקה שכזו תהיה "מתנה עבור המשטר הקיצוני החדש בטהרן".

גורמים במשרד החוץ מדגישים כי הקו הוא לנהל מגעים וגם ליצור לחץ תקשורתי, אך במינון מתון, בלי לצאת באופן פומבי נגד הממשל האמריקאי.

גורם המקורב לממשל ביידן אמר ל"מעריב" כי "ערב חידוש השיחות, האמריקאים מקווים להגיע להסכם טוב, כזה שיעכב את הפריצה האיראנית. אם השיחות ייכשלו, בוושינגטון נוטים להחזיר את הסנקציות הבינלאומיות. זה הכיוון". 

בנוגע להתנהלות הישראלית, הגורם אומר כי "אנשי הממשל מעריכים את העובדה שהיום קיים שיח עם ישראל בנושא, להבדיל מימי ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו. עם זאת, נאום ראש הממשלה נפתלי בנט, שבו הוא פרש את משנתו בנוגע לנושא האיראני וחידוש השיחות, עשה עליהם רושם מורכב ולא חד־משמעי. הטון הזכיר במידה מסוימת את נתניהו".

דיפלומט ותיק לשעבר, שבשעתו עקב מקרוב אחרי המו"מ עם איראן שהביא להסכם, אמר ל"מעריב": "ישראל תקועה עדיין בתפיסות של שנות ה־90, ולכן מתנהלת מול ארה"ב באופן לא מוצלח. בשנות ה־90 חשבנו שאפשר למנוע מאיראן להפוך למדינת סף, בשילוב לחצים כלכליים, דיפלומטיים וצבאיים. זה לא קרה. לכן צריך להבין שאיראן היא כבר מדינת סף לכל דבר ועניין. גם תקיפה לא תשנה את זה. צריך להתרכז ביצירת מערכת של מקלות וגזרים, שמכילה את המצב, אבל כובלת את האיראנים בכל הקשור לפיתוח טילים". 

בינתיים, בקרב מדינות אירופה ישנן אומנם החלטיות ונוקשות מסוימת, אך החזרה להסכם 2015 בהשתתפות איראן וארה"ב נראית כ"מטרה שמקדשת את האמצעים" והסכנות.

בכינוס מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה, פרסמו בריטניה, גרמניה וצרפת הודעה משותפת, שבה הביעו דאגה עמוקה מכך שבמשך שנתיים איראן המשיכה ב"הסלמה גרעינית שיטתית, ושדרגה באופן בלתי הפיך את יכולותיה הגרעיניות תוך חשיפת הקהילה הבינלאומית לסיכון משמעותי".

שלוש המדינות מודות כי ההסלמה האיראנית מפחיתה, באופן בלתי הפיך, את ערך הסכם הגרעין המקורי במניעת הפצת הנשק הגרעיני, וקוראות לאיראן לחדש את שיתוף הפעולה המלא ואת הגישה לפקחי סבא"א.

ולמרות הכל, שלוש המדינות האירופיות אומרות כי יחזרו לשיחות מתוך רצון טוב כדי לחדש אותן מהמקום שבו נפסקו. הן סבורות שהאינטרס של כל הצדדים הוא לעשות זאת במהירות למען הביטחון הקולקטיבי של כל הצדדים, כולל איראן.