משרד הבריאות עדכן היום (שישי) כי הווראיינט שהתגלה במדינות דרום אפריקה זוהה בישראל. מדובר כרגע בחוזר ששב ממלוואי ובנוסף קיים חשד לעוד שני מקרים של שבים מחו"ל שכרגע ממתינים לתוצאות הריצוף שלהם והם נשלחו לבידוד. בשלושת המקרים מדובר במחוסנים שפרטי ההתחסנות שלהם נמצאים כרגע בתהליך אימות. 

לצד זאת, ראש הממשלה, נפתלי בנט, קיים הבוקר דיון נוסף בעניין זן הקורונה החדש (B.1.1529), ביחד עם שר הבריאות וגורמי המקצוע בדרגים השונים. זאת, לאחר שעודכן במהלך הלילה על איתור חולה מאומת שהתגלה כנשא של הזן החדש.

בתום הדיון הוחלט כי קבינט הקורונה יכונס מחר (מוצאי שבת). מהדיון מסתמן כי השרים נוטים להגביל את חגיגות החנוכה בשבוע הבא. כמו כן, במהלך הדיון ד"ר אלרעי פרייס הציעה לסגור את נתב"ג הרמטית למשך שבוע.

כמו כן, נקבע כי מדינות אפריקה, כולל מאוריציוס, איי סיישל ומדגסקר, למעט מדינות צפון אפריקה, יוגדרו כמדינות אדומות וכניסת זרים לישראל ממדינות אלו תיאסר. בנוסף, פיקוד העורף יאתר את כלל המגיעים ממדינות אפריקה בשבוע האחרון, וינחה אותם להישאר בבידוד באופן מיידי, כאשר במקביל יבוצע דיגום ביתי.

כל אדם ששהה במדינות אפריקה (גם אם הגיע לישראל מיעד אחר) ייקרא לגשת באופן מיידי לביצוע בדיקת PCR שלאחריה ייכנס לבידוד עד לקבלת תוצאה. לצד זאת, יבוצע רכש של 10 מיליון ערכות PCR מותאמות לזיהוי הדוק של הוריאנט החדש וכן ייערך פיילוט התקנת מסנני HEPA - במסגרת הפיילוט, יותקנו בתוך כשבועיים מסנני אוויר במאות כיתות וב-100 גני ילדים ברחבי הארץ. 

"לפני כמה שבועות, כשעשינו את התרגיל הלאומי "אומגה" לתרחיש של וריאנט קטלני חדש, זה היה נראה קצת תלוש. מיותר לציין שזה אחד המהלכים הכי משמעותיים שהכינו אותנו בדיוק למצב שאנחנו עכשיו, אולי, נמצאים בו. כבר אתמול בערב חזרנו לתובנות מהתרגיל והתחלנו ליישם במהירות", אמר בנט בדיון.

"הוריאנט החדש מדבק מאוד, בקצב הרבה יותר מהיר מהדלתא. אנחנו כרגע ניזונים ממערכת הבריאות של דרום אפריקה, שעושה עבודה מאוד מרשימה, אבל אין לנו עדיין את מלוא המידע. בימים הקרובים הידע שלנו יתרחב בצורה מאוד מהירה - נדע האם הוריאנט באמת פורץ חיסוניות, באיזה קצב, האם זה קטלני יותר או לא, איך זה משפיע על ילדים, וכיו"ב", הוסיף.

"במהלך הלילה עודכנתי שנמצאה חולה מאומת פה בישראל, וזה מטריד. עיקרון העל שלנו כרגע הוא לפעול מהר, חזק ועכשיו. בעיקר במה שנוגע לכניסות לישראל והיציאות ממנה, עד שהמצב יתבהר. כשיתבהר, נחליט מה אנחנו עושים. אנחנו כרגע בפתחו של מצב חירום, אני מבקש מכולם היערכות והירתמות מלאה לעבודה מסביב לשעון", סיים בנט.

נפתלי בנט בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
נפתלי בנט בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

ראש הממשלה הדגיש כי עלינו לנקוט צעדי חירום מיידיים ע"מ למנוע ככל שניתן את חדירת הווריאנט החדש לישראל. וכן ציין כי עד שתכונות ומאפייני הווריאנט ינותחו ע"י משרד הבריאות, נקודת ההנחה תהיה שהווריאנט מדבק יותר ובעל פוטנציאל לכיפוף החיסון עד כדי עקיפתו.

בתוך כך, הנחה בנט את משרד הבריאות להיערך ראש הממשלה מנחה את משהב"ר להיערך לבדיקות PCR שתאתרנה ברמת סמך גבוהה את הווריאנט החדש לפני ריצוף מלא לאור דחיפות הנושא. עוד הנחה ראש הממשלה על רכש מיידי של שני מיליון קיטים מתאימים לבדיקות ה-PCR הייעודיות לאיתור הווריאנט. 

בנוסף, הנחה ראש הממשלה על הרחבת רכש התרופות לקורונה מחברות פייזר, ועל פריסת 170 נקודות לניטור ביוב. בנט הוסיף כי יש להכין מסרים המסבירים את המיוחדות הנדונות בדיון זה, והנחה את ראש מערך ההסברה לפעול בהתאם.

במקביל, משרד הבריאות עדכן את נתוני התחלואה בנגיף הקורונה העדכניים, מהם עולה כי 524 מאומתים לנגיף אובחנו אתמול. זאת מתוך 82,612 בדיקות שנערכו, כאשר אחוז הבדיקות החיוביות עומד על 0.69. מספר החולים שמצבם מוגדר קשה עומד על 120, 72 מתוכם מונשמים. 

בתוך כך, הוורייאנט המוכר כרגע כגרסה B.1.1.529, נושא בתוכו מספר גבוה של מוטציות ועלול להוביל לגלי תחלואה נוספים, אשר במרכזם יעמדו נגיפים שעמידים לחיסון. עד כה התגלה כי לגרסה המדוברת ישנם 32 מוטציות שונות בחלבון בו נאבקים החיסונים השונים.

על פי המדענים, המוטציות יכולות להשפיע מצד אחד על יכולת הנגיף להדביק תאים בגוף, אך מצד שני יכולות גם להשפיע על תאי החיסון לתקוף את המחלה.