במגזר העסקי ובענפי התיירות והתעופה עוקבים בדריכות ובחוסר ודאות אחר ההתפתחויות בעקבות גילוי הווריאנט אומיקרון, וחוששים מהגבלות חדשות ומביטולי טיסות וחופשות. הדיווחים על האומיקרון וההגבלות שעליהן כבר הוחלט, או שנמצאות על הפרק - הגיעו דווקא בתקופה שבה במגזר העסקי ובענפי התיירות והתעופה הייתה מגמת התאוששות לאחר משבר הקורונה.

"קיים חשש בקרב בעלי עסקים, ששוב פעם מעלים על הפרק הגבלות ללא יצירת מנגנון של פיצוי מלא. אנחנו מקווים שהמשק יישאר פתוח עם מקסימום פעילות וכמה שפחות הגבלות. אם יוחלט על הגבלות, ניאבק על פיצוי מלא לבעלי העסקים שייפגעו", אמר ל"מעריב" נשיא להב – לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, עו"ד רועי כהן.

לדבריו, "כבר אני שומע על ביטולי טיסות וחופשות מתוכננות בחו"ל. אנחנו עוקבים בדריכות ובחשש אחרי ההתפתחויות ומקווים שהפעם בעלי העסקים לא יהיו אלו שישלמו את המחיר".

גם בענפי התיירות והתעופה קיים חשש באשר לעתיד. "אחרי שכבר החלה ההתאוששות מהמשבר הגדול, הישראלים חזרו בהדרגה לטוס, לצאת לחופשות בחו"ל ותיירים חזרו לארץ, הגיע זן חדש שעלול להחזיר אותנו לאחור", אמרה בכירה בענף התעופה. החששות הן לא רק לנוכח הצעדים שישראל תנקוט ואשר עלולים לכלול הגבלות חדשות על הישראלים היוצאים ונכנסים לנתב"ג, אלא גם על התנהלותן של מדינות בעולם.

טיסה, מטוס (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
טיסה, מטוס (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

בתוך כך, פורום העצמאים מבית ההסתדרות פנה במכתב לראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושר התיירות יואל רזבוזוב. שי גל, ראש תחום כנסת וממשלה בפורום העצמאים כתב: "מורי הדרך ושאר עוסקי התיירות הנכנסת יפגעו מידית. רק לפני שבועיים נפתחה המדינה לתיירות נכנסת ורבים נערכו לשיבה לפעילות, והדבר גזר הוצאות לא מבוטלות, ועתה יפסידו הכל בשל הגבלות הכניסה לישראל".

"שוב ברור הצורך להתקנתו הבהולה של 'נוהל לחיצה על כפתור' למקרי חירום מסוג זה (וגם: שיטפונות, רעידות אדמה ואירועי ביטחון) על פיו יידע כל עוסק כי בעת שחלה הגבלה יפוצה על כך ומהו גובה הפיצוי", הוסיף, "בעוד ברורה דאגתכם, המשותפת לכולנו, בדבר הצורך למנוע את התפשטות הגל החמישי, עליכם לעשות כל דבר אפשרי ומעבר לכך כדי למנוע 'גל חמישי' של קריסת עסקים".

נתב''ג ריק, מסוע איסוף מזוודות  (צילום: מארק ישראל סלם)
נתב''ג ריק, מסוע איסוף מזוודות (צילום: מארק ישראל סלם)

שווייץ כבר הודיעה אתמול כי בשל גילוי הווריאנט החדש גם בישראל, תיאסר כניסת ישראלים שאינם בעלי דרכון שוויצרי. בנוסף, הוחלט להפסיק את כל הטיסות משווייץ לנמל התעופה בן גוריון וכל בעל דרכון שוויצרי שיגיע מישראל יידרש להציג בדיקת PCR שלילית ולשהות במשך עשרה ימים בבידוד, ללא קשר לשאלה אם התחסנו נגד הקורונה או החלימו.