פעילים של תנועות השמאל "שלום עכשיו" ו"שוברים שתיקה"הפגינו היום (ראשון) בחברון, במחאה על החלטת נשיא המדינה יצחק הרצוג להדליק נר ראשון של חנוכה במערת המכפלה. הנשיא סייר במערת המכפלה ולקח חלק בהדלקת נר ראשון של חנוכה. עוד השתתפו בסיור ראש מנהלת היישוב היהודי בחברון הלל הורוביץ וראש מועצת קריית ארבע אליהו ליבמן. ארגוני השמאל קיימו  במהלך הביקור הפגנת תחת הכותרת "ימי החנופה".

במהלך ביקורו, הנשיא הרצוג נאם בפני הנוכחים ואמר כי "אחי ואחיותיי, גם היום, עם כל המורכבות, ואינני מתעלם לרגע מהמורכבות – הזיקה ההיסטורית של העם היהודי לחברון, למערת המכפלה, למורשת האמהות והאבות איננה מוטלת בספק. ההכרה בזיקה הזו צריכה להיות מעל לכל מחלוקת".

"כשאנו מאוחדים סביב האור הנפלא של נרות חנוכה, חשוב שנקרא, לכבד את הממלכתיות הישראלית ואת עקרונותיה, להקשיב יותר לאחר, לכבד את השונה, לבנות גשר ועוד גשר כדי לשמר את היחד שלנו, כמובן מבלי לפגוע בכל יחיד וקהילה, בדעותיהם ובאמונותיהם", הוסיף הרצוג.

"לא נסכים על הכל אבל תמיד נזכור כי "בני איש אחד אנחנו". שלכולנו שורשים משותפים היוצאים מהמערה הזו. לצד זאת עלינו לזכור שלא רק שורשינו יוצאים מהמערה הזאת. דווקא היום, ודווקא כאן – במרחב המקודש לבני אברהם כולם, עלינו להמשיך ולחלום על שלום, בין בני כל הדתות והאמונות בארץ הזו, ולגנות כל גוון וסוג של שנאה ואלימות. אני מאחל לכולנו שנאיר את הבתים שלנו באור גדול ונגרש את החושך", סיכם הנשיא.

שעות ספורות לפני הגעתו של הנשיא למקום, החלו עימותים באזור. לטענת שלום עכשיו, המשטרה מונעת מהמפגינים להגיע למערת המכפלה ועוצרת אותם במחסום הכניסה לקריית ארבע. לטענת המשטרה, הוצא צו רידוד.


ב"שלום עכשיו" אמרו כי "ההתנחלות בחברון היא הפנים המכוערות ביותר של השליטה הישראלית בשטחים. בלתי נתפס שנשיא המדינה, שאמור להיות דמות מאחדת, בוחר מכל המקומות להדליק נר במקום שהפך למעוז הכהניזם ולסמל הדיכוי והאלימות".

מארגון "שוברים שתיקה" נמסר: "הבחירה של הרצוג לציין את הנר הראשון לחנוכה דווקא במעוז הכהניזם היא החלטה מבישה ומנותקת, שמעדיפה את גולדשטיין וגופשטיין על פני טובת החברה הישראלית ועתידה".

פעילי שמאל מפגינים נגד הגעתו של הרצוג למערת המכפלה (צילום: שלום עכשיו)

לטענתם, "בזמן שהרצוג ידליק את הנר, פלוגות חיילים יישלחו לסגור את רחובות העיר הגדולה בגדה המערבית במפגן אפרטהייד נוסף. אנחנו מזמינים את הרצוג לקרוא מקצת מאלפי עדויות החיילים ששירתו בחברון, על מנת להבין כמה אלימות, נישול וגזענות מייצרת ההתנחלות בחברון".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) סיכם: "אין לאדם הגון מה לחגוג במקום שבו חוגגים אפרטהייד וטיהור אתני. בחירתו של הנשיא להדליק בחברון נר ראשון של חנוכה היא החלטה מבישה ומעוררת שאט נפש".

הנשיא יצחק הרצוג בהדלקת הנרות במערת המכפלה (צילום: דוד אביטן)
הנשיא יצחק הרצוג בהדלקת הנרות במערת המכפלה (צילום: דוד אביטן)

אליהו ליבמן ראש מועצת קרית ארבע חברון: "התרגשנו מאוד לארח בנר ראשון של חנוכה את נשיא המדינה יצחק הרצוג במערת המכפלה, 700 שנה יהודים לא יכלו להכנס למערת המכפלה, לקברי האבות ואימהות שלנו, עצב גדול היה. ביקור נשיא המדינה כאן בחג שכולו אור וניצחון הוא עוד חותמת לאחיזה שלנו במקום היהודי החשוב והקדוש, נמשיך בעזרת השם לגדול להתפתח ולפרוח".

מועצת יש"ע מסרה: "אנו מברכים את נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג בהגעתו היום לחברון. בנר ראשון של חנוכה בחר הנשיא הרצוג להעלות על נס את הקשר ההיסטורי ארוך השנים של עם ישראל לארץ הזו. אנו מודים לו על כך ורואים חשיבות רבה בחיבור עם ישראל למורשת המפוארת בחבל ארץ התנ"ך ובפרט בחברון עיר האבות".