נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, טען כי שירותי הביטחון חשפו מזימה של גורמים רוסיים לבצע השבוע ניסיון הפיכה בקייב, על רקע החששות כי תגבור הכוחות הרוסיים בגבול מהווה הכנה לפלישה.

לפי זלנסקי, שירותי המודיעין השיגו הקלטות של המעורבים שבהן הם דנים בתכנון ההפיכה. בנוסף, טען כי הם ניסו לגייס לעזרתם את רינאט אחמטוב, האיש העשיר באוקראינה. זלנסקי הבהיר כי אחמטוב לא מעורב במזימה. "יש לנו אתגרים, לא רק מכיוון רוסיה. אולי אפילו הסלמה. יש לנו גם אתגרים פנימיים. יש לי מידע שתתבצע הפיכה במדינה ב־2־1 בדצמבר", הצהיר זלנסקי מבלי לספק הוכחות.

האיחוד האירופי על החלטת רוסיה על תגבור הכוחות בגבול עם אוקראינה. צילום: רויטרס

על אף שהנשיא האוקראיני לא הצביע ישירות על הקרמלין כמי שעומד מאחורי המזימה לכאורה, במוסקבה מיהרו להכחיש בתוקף את דבריו של זלנסקי. "אנחנו לא עושים דברים כאלה", אמר דוברו של הנשיא פוטין, דמיטרי פסקוב.

אחמטוב האשים כי הניסיון לקשור אותו להפיכה אפשרית הוא "שקר מוחלט", וכי הוא מחויב לאוקראינה מאוחדת עם חצי האי קרים ועם האזורים הבדלניים במזרח. בהתייחסו למתיחות בגבול, שבו ריכזו הרוסים יותר מ־90 אלף חיילים בימים האחרונים, הכריז זלנסקי כי "אנחנו בשליטה מלאה על הגבולות שלנו ומוכנים לכל הסלמה. יש היום איום שמחר תהיה מלחמה", אמר. "אנחנו מוכנים לחלוטין".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסר בסוף השבוע כי הוא צפוי לשוחח עם עמיתיו מרוסיה ומאוקראינה בניסיון להרגיע את המתיחות ולמנוע הסלמה. מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג הזהיר כי לפעולה רוסית נגד אוקראינה "יהיו תוצאות והשלכות".