ועדת החוקה בראשות ח"כ גלעד קריב אישרה היום (ראשון) את מתווה הכניסה והיציאה מישראל בעקבות הווריאנט החדש "אומיקרון". על פי המתווה, ישראלים ששבו מ-50 מדינות שהוגדרו כאדומות יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה יועברו לבידוד במלונית קורונה עד לקבלת תשובה.

לאחר קבלת תשובה שלילית, יועברו להמשך בידוד ביתי וביום השביעי יבצעו בדיקת PCR נוספת. בכפוף לתשובה שלילית בבדיקה השנייה, ישוחררו מבידוד. מי שייצא חיובי בבדיקה יישאר במלונית עד לקבלת אישור החלמה.

על הנכנסים לישראל מדרום אפריקה, בוטסואנה, מלאווי ואתיופיה חלה חובת הבידוד במלוניות כבר מיום שישי והוועדה הקדימה את חובת הנכנסים מ-46 המדינות הנוספות ל-18:00 הערב (במקום בחצות). על 50 מדינות אלו נאסרה היציאה מישראל.

בתוך כך, במהלך הוועדה הושמעה ביקורת על דרך אכיפת השימוש בחבורה הציבורית עבור נוחתים בנתב"ג המחויביים בבידוד החל מחצות. "אם הלילה תעצור רכבת בנתב"ג ונוסעים מחו"ל יעלו עליה אתם עושים צחוק מכל העניין. לא יימשך מצב שאף אחד לא אוכף את זה, כשחברת הרכבות הממשלתית עוזרת לאזרחים להפר את הצו", אמר קריב. ח"כ צביקה האוזר קרא לרשות שדות התעופה לארגן מערך הסעות נפרד לעובדי נתב"ג ולצמצם את סכנת ההדבקה. 

ניצב משנה צביקה חסיד אמר כי: "המלצת המשטרה היא להפסיק מהלילה את התחבורה הציבורית לנתב"ג, ולארגן לעובדי רשוות שדות התעופה מערך הסעים. דיון על כך יתקים היום במשרד הבט"פ".

גלעד קריב בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גלעד קריב בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בפתח הוועדה, אמר יו"ר הוועדה קריב: "אנו מתכנסים לדון בתקנות ובהכרזות שנוגעות לחשש מפני וריאנט חדש של נגיף הקורונה שבעת הזאת אין לנו מידע סופי על יכולתו או אי יכולתו לעקוף את החיסונים ואין לנו מידע מדוייק על היותו מדבק יותר מהנגיפים הקודמים. אך דבר אחד ידוע לחוקרים ולאנשי הרפואה הוא שהנגיף הזה נושא אתו כמות גדולה במיוחד של מוטציות".

"זהו הדיון הראשון שמקיימת הכנסת בהתמודדות הממשלה ומערכת הבריאות על הנגיף החדש ומטבע הדברים יעלו כאן גם נושאי רוחב מעבר לתקנות הספיציפיות", הוסיף.

עוד אמר כי "רק לפני כשבועיים גורמי הממשלה השונים תרגלו תרחיש מן הסוג הזה של הופעת וריאנט חדש שיש לו מקדם הדבקה גבוה יותר ושעלול להציב איום גם על יעילות החיסונים, טוב שהממשלה התוכננה לתרחיש כזה. טוב שהצעדים האפשריים או הצעדים שנידונים תוכננו עוד מראש בעקבות התרגיל וחשוב לומר שחלק מהתקנות וההכרזות שאנו עוסקים בהם נשענות על ממצאי אותו התרגיל".

"גישת הממשלה של צמצום הכניסה לישראל על מנת להבטיח שלא יהיה כאן שטף של אנשים הנושאים את הווריאנט החדש - זו גישה נכונה ואמליץ לחבריי לסמוך את ידיהם על הגישה הזו", הוסיף.

לטענתו, יש חשש כבד בכל הנוגע לשימוש ביכולות השבכ בתחום האיכונים. "נבקש לשמוע הבהרות היום, הרצון להשתמש או להפעיל את היכולות הללו מחייבות שימוש בתקנות לשעת חירום דבר שלכעצמו מדאיג כי הוראות השעה מהעבר שהסדירו את העניין לא עומדות בתוקפן".

"עצם השימוש בכלי הזה הוא דבר מאוד חריג ונבקש התייחסות לצורך בו. זה אחד מתפקידיה החשובים של הכנסת שאם יעשה שימוש בכלי הזה, ואני שם סימן שאלה לגבי תכיפות וצורך, נצטרך לדאוג שיעשה בצמצום דרמטי", המשיך. 

ועדת החוקה  (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ד"ר שרון אלרעי פרייס, התייחסה גם לדברים: "הווריאנט הזה התגלה לפני מספר ימים, אופיין כייחודי ואחר. ככל הנראה התפתח לראשונה באמצע אוקטובר אצל האדם הראשון שהתפתח אצלו, זוהה ברצפים בדרום אפריקה, בהון קונג בחוזרים מדרום אפריקה. הוא מאוד מטריד בגלל שיש לו שלל מוטציות מאוד חריגות בדיוק במקומות האטסטרטגיים שמהם אנו דואגים".

"מבחינה ביולוגית אנחנו רואים 15 מוטציות במקום הזה, חלקן הוא חולק עם ווריאנטים אחרים. מדובר בזן חדש, לא איזה תת של דלתא, הוא תת של אחד הזנים הקודמים. בשיחה עם נציגי בריאות בדרום אפריקה הובהר כי עלו מספר המקרים שם מ-200 לאלפיים בעשרה ימים. בתוך כך, זיהו שכבר בבדיקת PCR רגילה ניתן לזהות חשש לזן הזה, ואז בדיקה שבודקת את חלבון ה-S יכולה לזהות את הדבר הזה", הוסיפה.

לדבריה, אתמול התרחשה קפיצה של כאלף מאומתים ביום אחד בדרום אפריקה, "פוטנציאל ההדבקה שלו גבוה. בטיסה להולנד מתוך 600 נוסעים 62 נדבקו, 13 עם הווריאנט. יש גם מקרים של תחלואה באנשים מחוסנים, הם חולים קל. אנחנו לא יודעים עדיין השפעה מהותית בתמותה, יש הכפלה של התמותה בדרום אפריקה מוקדם יותר החודש, אבל לפעמים יש את זה בדרום אפריקה ואנחנו לא יודעים אם זה קשור לזה".

"בארץ, נכון לשלשום ידענו על מאמותת אחד - חוזרת ממלוואי, תיירת. יש עוד כמה מקרים חשודים. חלקם חוזרים מחו"ל וחלקם מהארץ, אנחנו לא בטוחים שזה מייצג את הווריאנט, אנחנו עוקבים אחרי זה", אמרה והוסיפה, "יש מקרים שונים חשודים לווריאנט ברחבי העולם, אנחנו ממליצים על הגבלת יציאה למדינות אפריקה, פרט לצפון אפריקה כי נראה שהן יותר רחוקות מהמוקד כרגע, אבל הדבר הזה מתפתח ונתאים את ההתנהלות. כרגע ההגבלה זה לא לכל אפריקה כדי להמעיט בפגיעה. לצד כך, מכל המדינות יש איסור כניסה לישראל, לזרים".

היא הוסיפה כי "אנחנו מבקשים מכל החוזרים מהמדינות האלה להיכנס לבידוד במלונית עד לתשובה שלילית ראשונה, במידה וכל המטוס שלילי אז יכולים להמשיך את הבידוד בבית, במידה ויש חולה במטוס אז כולם יתבקשו לבידוד במלונית".

ד''ר שרון אלרעי פרייס בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ד''ר שרון אלרעי פרייס בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בהמשך דבריה התייחסה לתיירת ממלואוי שאובחנה כחיובית לווריאנט: "היה קשה לעקוב אחריה, הייתה מחוסנת ולא נדרשה לבידוד למעט 24 שעות, היא נסעה לאילת באוטובוס ולא היתה בבידוד. היא הגיעה כבודדת, אנו לא יודעים על כל מי שנסע אתה באוטובוס. בשלב הזה צריך לעצור את הכניסה של הזרים שהיכולת לעקוב אחריהם בעיתית".

"ביקשנו מאגד את רשימות הנוסעים שנסעו באוטובוס עם התיירת - מתוך 28 יש לנו שמות רק של 16. יש עוד 12 שייתכן שנדבקו ונושאים וריאנט מסוכן ואנו לא יודעים עליהם. אנו צריכים למצוא אותם באופן כירורגי ומהיר", הוסיפה. 

בתגובה שאלו חברי הכנסת:  "למה אף מהדורה לא פרסמה באיזה קו, שעה או אוטובוס מדובר?". אלרעי פרייס השיבה: - "זה לא סותר, נעשה גם וגם". בעקבות הבקשה, הופצה הודעה לתקשורת מטעם משרד הבריאות הקוראת לכל מי שנסע ביום שני, 22 בנובמבר בקו אוטובוס 390 של חברת אגד, שיצא בשעה 14:30 מתחנה מרכזית תל אביב (קומה 6) לכיוון אילת, לגשת בהקדם ולהיבדק בבדיקת PCR באחד ממתחמי הבדיקות ולהיכנס לבידוד עד לקבלת תוצאת בדיקה שלילית.

על איכוני השב"כ אמרה: "אין שום רצון להשתמש בהם באופן שהשתמשנו קודם, אין מטרה להפעיל את זה על כל המואמתים בצורה רוחבית. הכוונה לעשות שימשו רק לגבי מי שחשוד בווריאנט ככלי משלים על מנת לנסות לזהות מגעים אקראיים שהאדם עצמו לא יכול לספר עליהם".

לצד זאת, אמש אותרו בישראל 8 מאומתים וחשודים כמאומתים לזן. הם מתגוררים באילת, רמת גן, רעננה, ראשון לציון, כסייפה, אטרש, לקיה, וקרית מלאכי. שלושה מהם כבר שוהים במלונית בידוד בירושלים. מתוך השמונה, שניים מחוסנים לחלוטין בשלושה חיסונים של פייזר, ועוד שניים קיבלו חיסון של ג'ונסון ואסטרהזניקה בחצי השנה האחרונה. כמו כן, מתוך אותם שמונה, שלושה כלל לא היו בחו"ל בתקופה האחרונה.

"נפעיל איכוני שב"כ רק על שמונה אנשים במדינת ישראל החשודים כמאומתים כדי לחפש מגעים אקראיים שלהם. לא מדובר באלפים. מדובר רק במגעים של מעגל ראשון", הבהירה אלרעי פרייס. 

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר רמז בוועדה כי ישראל לא הכניסה את מרוקו ומצרים לרשימת המדינות האדומות, כדי לא להכניס לבידוד את גנץ שחזר ממרוקו וקרין אלהרר שחזרה ממצרים. בן גביר שאל ד"ר אלרועי פרייס, האם לדרג המדיני לא הייתה מעורבות בהחלטה בצורך לכניסה לבידוד. ד"ר פרייס אמרה בתגובה כי בהחלטה לסגור את מרוקו ואת טורקיה לא הייתה שום התערבות מדינית.