נוסעים יהודים מדרום אפריקה שטסו לישראל ביום חמישי, סורבו להיכנס לארץ והוחזרו לדרום אפריקה במהלך השבת - זאת בעקבות החשש מכניסת זן ה"אומיקרון" לישראל. מדובר בחמש אזרחי דרום אפריקה, שניים מהם הגיעו לנחם את משפחתו של אלי קיי, שנרצח בפיגוע בשבוע שעבר בעיר העתיקה.

לטענת הנוסעים, עם יציאתם לישראל ביום חמישי, ההגבלות שהטיל קבינט הקורונה על טיסות מאפריקה טרם נכנסו לתוקף, ולאחר עצירת ביניים בדובאי בצהרי שישי הם נחתו בנמל התעופה בן גוריון. עם נחיתתם בישראל נלקחו הנוסעים לשיחה בחדר צדדי בה התבשרו כי כניסתם נאסרה והם יוחזרו לדובאי. הנוסעים, שומרי שבת, הביעו את התנגדותם וטענו כי הדבר יוביל לחילול שבת. עם הגעתם לנמל התעופה בדובאי הובהר להם כי הם לא רשאים להישאר במדינה והם הוטסו בחזרה לדרום אפריקה במהלך השבת.

בראיין בלומנאו, חברו של כתריאל קיי, אחיו של אלי, אמר: "אני תומך בכללים להצלת חיים ולשמור על בריאות הציבור, אבל טסנו לפני החלטת ראש הממשלה. אפילו לא ידעתי מההחלטה. כיהודי וציוני שתומך בישראל הייתי מצפה מהמנהיגים לשמוע אותנו ולא לזרוק אותנו לטוס בערב שבת. מדינה יהודית לא אמורה לעשות דבר כזה".

אילנה סמיט', חברתה של דבורה קיי, אימו של אלי: "התנהגו אלינו כמו פושעים, שאלנו שאלות וצעקו לנו לשתוק ולא לשאול שאלות. אמרתי להם אני לא יכולה לחלל שבת ואמרו לי שיעצרו אותי אם אני לא עולה למטוס. לא אכלתי יותר מ-24 שעות ופעם ראשונה בחיי חיללתי שבת. בדובאי היו יותר נחמדים ולפחות הסבירו לנו מה קורה ולמה זה קורה".

חבר הכנסת לשעבר דב ליפמן, מייסד עמותת "יד לעולים": "אני בהלם. היה קשה לי ולמשפחתי ליהנות מסעודת השבת כשלא ידעתי על מצבם של החמישה. אני בעד שמירת בריאות הציבור, אבל לפעמים חייבים לקחת נשימה ולחשוב. מדינה יהודית לא יכולה למצוא פתרון לחמישה אנשים טובים שלא עשו שום דבר בניגוד לחוק? אני מקווה שכל עם ישראל יזדעזע מהסיפור הזה ושזה יגרום למנהיגים שלנו להתנהג אחרת בעתיד".

בתוך כך, משפחת קיי צפוייה לקום היום מהשבעה. במשפחה הביעו מורת רוח בימים האחרונים על הימנעות ראש הממשלה נפתלי בנט מלבקר אותם בשבעה. מקורב למשפחה אמר כי "זה מאוד כאב להם, הם שאלו שוב ושוב - איך זה יכול להיות. הם אמרו שבדרום אפריקה הנשיא היה מגיע לאירוע כזה. היה לו מספיק זמן להביא את הילד שלו לחיסון אבל בדרך מירושלים לרעננה אין לו זמן לקפוץ לכמה דקות. אני לא מכיר את הלו"ז שלו, אבל זה ממש מוזר ויוצא דופן".