פרשת הסוהרות ששובצו בתאו של אסיר ביטחוני על פי בקשתו וחוו מעשים מגונים והטרדות מיניות ולאחר מכן שילמו במחיר הקריירה, שנחשפה לראשונה על ידי לירן לוי בערוץ 20, חזרה בשבוע שעבר לתודעה בשיא עוצמתה, עם עדותו של מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית. הוא חשף במהלך עדותו בפני הוועדה הבודקת את בריחת האסירים מכלא גלבוע כי ידע על האירועים, זאת במסגרת תפקידו כסגנו של נציב השב"ס הקודם אשר וקנין.

עורכת הדין קרן ברק, המייצגת שתיים מהסוהרות, בהן חיילת, רוצה לקוות שהעדות הזאת תשמש עוגן עבור מיצוי החקירה, והעמדתו לדין של קצין המודיעין, שחזר לדבריה לשירות רגיל - אם כי לא במסגרת יחידת המודיעין אלא ביחידת המחשוב של שב"ס. "הפרשה התפוצצה לראשונה ביוני 2018", הסבירה, "לאחר מכן, נפתחה חקירה ושלוש הסוהרות העידו. חקרו את מפקד הכלא, את סגנו ואת קצין המודיעין. לפרקליטות לקח שנתיים להודיע שהם סוגרים את התיק נגד המפקד הכלא מחוסר אשמה, ונגד סגנו וקצין המודיעין בהיעדר ראיות מספיקות".

עורכת הדין קרן ברק (צילום: עמיר צוק)
עורכת הדין קרן ברק (צילום: עמיר צוק)

"קצין המודיעין הועמד לדין משמעתי, ומהמסמכים הרלוונטיים עולה שהדברים טויחו, כי הוא הודה בשיבוץ הסוהרות על פי בקשת האסיר, ושאמר לו שיירגע במעשיו והתנהגותן מולו", הוסיפה הפרקליטה, "אישה יודעת מתי מבצעים בה מעשים מגונים ועבירות מין - וזה היה חד משמעי. הוא לא שכב איתן, אבל נגע בהן, וביצע מעשים מגונים. הוא התחכך בהן, והעביר יד על הישבן שלהן". 

כאמור, שתי הסוהרות שהיא מייצגת הלכו יחד אל קצין המודיעין והתלוננו. "החיילת ביקשה להפסיק לשמש כסוהרת והיא סיימה את שירותה הצבאי כמזכירה. הסוהרת השנייה הועברה לבסיס אחר", הוסיפה, "קצין המודיעין הוקפא במשך שנתיים, ובשקט - לאחר שנרשמה לו נזיפה - הוא הוחזר ליחידת המחשב". הפרקליטה ציינה כי שתי המיוצגות שלה שותקות, כי הן מעידות במשפט של האסיר הביטחוני.

עוה"ד ברק הוסיפה כי עדותו של מפקד הכלא, על כך שהפרשה טויחה, עזרה להם, שכן בעבר הכחישו בשב"ס את האירועים. "העדות וההודאה שלו מהווים מקור לתקווה עבור הסוהרות, שמאמינות עתה כי אולי סוף סוף החקירה תוביל לכתב אישום נגד קצין המודיעין", אמרה, "המחבל הנאלח לא עניין אותן, אלא רק קצין המודיעין, שמבחינתן - הוא בגד בהן". היא ציינה עוד כי הערר שהוגש על סגירת התיק טרם נידון בבית המשפט.

"במקביל, הגשנו בבית המשפט תביעות רשלנות לפי פקודת הנזיקין, וכל אחת מציגה את הפגיעות שנגרמו לה לרבות נפשיות. הן פגועות מהמערכת שהפנתה להן את הגב", סיכמה, "השתיים שאני מייצגת חיפשו קריירה בשב"ס, רצו להיות סוהרות, והיום הן לא עובדות מדינה ואין להן אמון במערכת".